دکتر فرقانی: سیاست‌های وزارت بهداشت به تخصص‌گرایی دامن زده است

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور با بیان این‌که سیاست‌های اخیر وزارت بهداشت به تخصص‌گرایی دامن زده است، گفت: به‌نظر می‌‌رسد تلقی مسوولان از رضایتمندی مردم از خدمات سلامت، فقط دسترسی آسان به خدمات تخصصی است و متاسفانه این تلقی سبب غفلت از طب پایه و بی‌توجهی به پیشگیری و بهداشت شده است.

دکتر فرزاد فرقان با انتقاد از بی‌توجهی وزارت بهداشت به پزشکان عمومی افزود: با این توجیهاتی که ما به‌‌تناوب از زبان مسوولان می‌شنویم، به‌نظر می‌رسد اگر در دولت قبل برنامه‌ پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران اجرا نشده بود، می‌رفت که برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

وی با ابراز شگفتی از این‌که برای اولین بار شنیده می‌شود خدمات پزشکان عمومی در ایران گران است، گفت: با این توجیه می‌خواهند عرضه بخشی از خدمات پزشکان عمومی را به کار‌شناسان واگذار کنند و این تصمیم در مقایسه با هزینه‌های بدون مهاری که در حوزه درمان صرف می‌شود بسیار عجیب است. چرا به این نکته اشاره نمی‌شود که ساختار نظام سلامت با سطح‌بندی خدمات می‌تواند از بسیاری از هزینه‌های ناشی از خدمات القایی جلوگیری کند و پزشک خانواده می‌تواند مسیر خدمات سلامت را در ریل صحیح قرار دهد؟

عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور در ادامه گفت: معاون بهداشتی وزارت بهداشت در حالی از کمبود پزشک می‌‌گوید که آمار صحیحی از تعداد پزشکان عمومی ندارد و در عین‌حال به این نکته توجه نمی‌شود که جذب پزشکان برای ارایه خدمت در ساختار پزشک خانواده بدون قیمت‌گذاری مناسب بسته‌های بهداشتی که در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت نادیده گرفته شده است، انگیزه‌ مناسبی برای ورود پزشکان عمومی ایجاد نخواهد کرد.

وی با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد در اجرای برنامه‌ی تحول نظام سلامت در خصوص سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع به اسناد بالادستی توجه نشده است، افزود: در بند ۵ ابلاغیه‌ مقام معظم رهبری درباره‌ی سلامت عیناً از عبارات ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القایی و اجازه‌ی تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی استفاده شده است. پرسش امروز اما این است که جز کاهش ۵ درصد فرانشیز بیمه‌ی روستاییان در صورت رعایت نظام ارجاع، در کدام بخش دیگر از برنامه‌ تحول به نظام سطح‌بندی و تبعیت از راهنماهای بالینی توجه شده است.

دکتر فرقان در پایان گفت: قائم‌مقام وزارت بهداشت در پاسخ به انجمن پزشکان عمومی گفته است از این‌که جامعه‌ پزشکی به آن حد از بلوغ رسیده که از اجرای پزشک خانواده حمایت می‌کند، خوشحال است. اما پرسش من این است که در ادامه‌ این ابراز خوشحالی، علی‌رغم جذب اعتبارات نسبتاً خوب، کدام‌یک از موارد مربوط به زیرساخت‌های پزشک خانواده یا اجزای به هم پیوسته‌ آن که ایشان به‌درستی اشاره کرده، یعنی خدمات مبتنی بر مراقبت‌های اولیه‌ی سلامت، محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع، سطح‌بندی خدمات، خرید راهبردی خدمات، واگذاری امور تصدی‌گری و پرداخت مبتنی بر عملکرد، در برنامه‌ تحول دیده شده است.

 

گفتنی است دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی ایران با رویکرد توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی روزهای اول تا سوم بهمن در مرکز همایش‌های رازی تهران با حضور مسوولان نظام سلامت برگزار خواهد شد.

 

 

(Visited 373 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*