انجمن پزشکان عمومی ایران در یک نگاه

دکتر حمید خاکسار – عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز

anjoman.gp

انجمن پزشکان عمومی ایران در سال ۱۳۷۰ با همت بزرگ‌مردانی چون زنده‌یاد دکتر وحید دستجردی، دکتر صفاری، دکتر بیات، دکتر ملاح، دکتر رایگان، دکتر صادقی، دکتر معزی، دکتر هویدا و دکتر افشار تشکیل شد. با سپاس و قدردانی از زحمات تمامی عزیزان و پیش‌کسوتانی که در این ۲۴ سال پرچم پزشکان عمومی کشور را در اهتزار نگه داشتند و با اخلاص تمام آن‌چه را در توان داشتند در این راه به‌کار بردند، نگاهی به انجمن در امروز می‌اندازیم.

بی‌‌شک ۲۳ تیر ۱۳۹۱ نقطه‌ی عطفی در تاریخ صنفی پزشکان عمومی کشور به‌شمار می‌آید. نیمروز گرم و آتشین تیرماه در حیاط کوچک سازمان نظام پزشکی ایران زیر تابش شدید آفتاب سوزان بیش از ۱۱۰۰ پزشک عمومی از جای‌جای میهن جمع شدند و نمایندگان «ائتلاف فراگیر پزشکان عمومی ایران» را از فارس، گیلان، مازندران، خراسان، کرمان، اصفهان، کرمانشاه و تهران برای هیات مدیره‌ی انجمن خودشان برگزیدند. دکتر کامیابی، دکتر خاقانی، دکتر رهنمای چیت‌ساز، دکتر اسدی، دکتر مصلحی، دکتر گل‌علیزاده، دکتر رفیعی، دکتر طهماسبی‌پور، دکتر ناوی، دکتر سجادی و دکتر کیان‌فر اعضای هیات مدیره و دکتر کاظمی بازرس انجمن شدند. تایید انتخابات و صدور مجوز انجمن تا اسفند همان سال و دوران وزارت دکتر طریقت منفرد به طول انجامید. تا امروز یک سال و ۱۰ ماه از فعالیت رسمی هیات مدیره‌ی جدید می‌گذرد. حرکت پویا و بالنده‌ی انجمن از‌‌ همان آغاز فعالیت هیات مدیره و با حمایت و پشتیبانی فعالان صنفی در شعب سراسر کشور آغاز شده است و کماکان ادامه دارد.

برگزاری ده‌ها نشست بحث و مذاکره با کار‌شناسان و مسوولان طراز اول حوزه‌ی سلامت کشور و سایر نهادهای مرتبط، ارتباط تنگاتنگ با دیگر انجمن‌های علمی، کارگروه بهداشت و درمان دولت تدبیر و امید و تشکیل جبهه‌ی ائتلاف در انتخابات شورای‌عالی نظام پزشکی کشور گوشه‌ای از این تلاش‌هاست. در تمامی این عرصه‌ها انجمن پزشکان عمومی به‌عنوان بارز‌ترین و موثر‌ترین گروه با شور و اشتیاق حضوری چشمگیر داشت.

شاخص‌ترین تلاش انجمن ایجاد یک ساختار منظم تشکیلاتی و قانون‌مند با تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های گوناگون و ابلاغ آن‌ها به تمامی شعب بود. کمیته‌ی تشکیلات انجمن در این راستا نقش محوری داشت.

در این دو سال چهار نشست شورای هماهنگی شعب انجمن در گیلان، تهران، کرج و کرمان با حضور پرشور فعال‌ترین اعضای انجمن و نمایندگان شعب برگزار شد.

مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده‌ی انجمن روز ۱۴ آذر امسال با تصویب پیشنهادهایی برای تغییر اساسنامه و تعریف ساختار مجمع عمومی انجمن تشکیل یافت که در انتظار تصویب کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت برای این تغییرات هستیم.

در این مدت کوتاه شعب انجمن در شهرهایی همچون مشهد، اردبیل، یزد و یاسوج در راستای گسترش با پشتوانه‌ی شعب تشکیل شد.

تلاش برای تصویب آیین‌نامه‌ای مبنی بر تعیین مشاور امور پزشکان عمومی در وزارت بهداشت با انتخاب و معرفی از سوی انجمن پزشکان عمومی به ثمر رسید.

انتشار دو ویژه‌نامه و دو شماره‌ی فصلنامه‌ی «سیمرغ» (نشریه‌ی سراسری انجمن پزشکان عمومی ایران) با تیراژ ۱۰ هزار نسخه با همت و همکاری گروهی از اعضای زبده و فعال در حوزه‌ی نشر شعب انجمن به سامان رسید.

کارگروه‌های رسانه، آموزش و پژوهش، پزشک خانواده و درمانگران اعتیاد و همچنین کمیته‌های در شرف تاسیس پزشکان عمومی شاغل در بخش دولتی، پزشکان عمومی شاغل در بیمارستان‌های خصوصی، پزشکان عمومی فعال در حوزه‌ی پوست و زیبایی و طب کار در این مدت تشکیل یافته‌اند که فعالیت و به ثمر نشستن تلاش در زمینه‌های اخیر همت و کوشش همگان را می‌طلبد.

تهیه و تنظیم برنامه‌های راهبردی انجمن از دیگر اقدامات به‌جا و موثر برای مشخص کردن مسیر راه و حرکت رو به رشد انجمن بوده که به‌وقوع پیوسته است.

برگزاری نخستین همایش علمی مستقل انجمن در یکم تا سوم بهمن امسال را باید نقطه‌ی عطفی دیگر در تاریخ فعالیت‌های علمیصنفی آن به‌شمار آوریم چرا که همزمان با اعلام برگزاری این همایش علاوه بر استقبال گرم و پرشور همکاران پزشک عمومی سراسر کشور برای شرکت در برنامه‌های آموزشی و علمی و تکمیل ظرفیت‌ها پیش از آغاز همایش، موج جدیدی از حمیت صنفی و پشتیبانی قاطع از مواضع انجمن و هیات مدیره در فضاهای مجازی و رسانه‌ای به‌راه افتاد. از جمله کمپین جمع‌آوری امضا برای این پشتیبانی شور و هیجان خاصی در تشکل‌های پزشکان عمومی سراسر کشور ایجاد کرد.

دوستان و همکاران پزشک عمومی!

امروز روزی است که هر کدام از ما که در هر نقطه‌ی ایران‌زمین به حرفه‌ی مقدس پزشک عمومی اشتغال داریم و شور و اشتیاق صنفی در رگ‌های ما جاری شده است، به انجمن‌های خودمان در شهرهای کرمان، بم، زرند، سیرجان، جیرفت، بابل، گرگان، بهشهر، اصفهان، ساری، تنکابن، پاکدشت، رامسر، کرمانشاه، یاسوج، نوشهر، شیراز، شهریار، ساوه، لنجان، رزن، رشت، کرج، آباده، فومن، لاهیجان، صومعه‌سرا، مرودشت، جهرم، فسا، انزلی، اردبیل، ارومیه، میانه، مراغه، سبزوار، یزد، مشهد، آبادان، اهواز، اقلید، لارستان و فیروزآباد بپیوندیم و در مناطقی که شعب انجمن وجود ندارد بکوشیم با همت خود و دیگر یاران همراه، طبق دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود، شعب جدید انجمن را تشکیل دهیم تا بتوانیم در هر شهری که سازمان نظام پزشکی شعبه دارد شاخه‌ای از انجمن پزشکان عمومی ایران نیز ایجاد کنیم. امیدواریم در شهرهای مهم و مراکز استانی همچون اراک، تبریز، زاهدان، قم، شهرکرد، بوشهر، بندرعباس، سنندج، خرم‌آباد، زنجان وکه هنوز شعبه‌ی انجمن وجود ندارد، به‌زودی با همت تلاش و شما شعب جدید انجمن را برپا سازیم.

همکاران گرامی!

هم‌اکنون بهترین زمان برای همبستگی به‌منظور تحقق اهداف مشروع و قانونی ماست و انجمن پزشکان عمومی ایران با کمک و حضور شما می‌تواند نماینده‌ی شایسته‌ای در پیگیری منافع صنفی پزشکان عمومی باشد. نخستین گام برای پای نهادن در این راه، عضویت در انجمن است.

انجمن در بسیاری از شهر‌ها و استان‌ها شعبه‌ی فعال دارد که می‌توانید در آن عضو شوید، ولی اگر در استان یا شهری زندگی می‌کنید که انجمن در آن فعال نیست، می‌توانید خود بنیان‌گذار این فعالیت صنفی باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، با دکتر حمید طهماسبی‌پور، مسوول کمیته تشکیلات و توسعه‌ی انجمن (hamtapor@gmail.com) تماس بگیرید.

همکاران شما در انجمن، چشم به راه‌تان هستند. راز پیروزی ما در همبستگی ماست.

(Visited 384 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*