نگاه مسئولین به بحث پزشک خانواده نگاه مثبتی نیست

دکتر گل علیزاده

دکتر گل علیزاده

دکتر گلعلیزاده نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بحث طرح تحول نظام سلامت از حوزه درمان شروع شد و بنا به اضطراری که وجود داشت به خاطر پرداختی های عجیبی که مردم داشتند و درصدش خیلی بالا بود و به دلیل فشارهای اقتصادی که مردم در حوزه درمان تحمیل می شد ، بنا به صلاحدید مسئولین این طرح از حوزه درمان شروع شد و قرار شد در بحث بهداشت هم این طرح ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه تکلیف رو در حوزه بهداشت و درمان کشور روشن کرده است گفت: اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع تاکید قانون پنجم توسعه بوده است.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران ادامه داد :خرید راهبردی خدمت باید اتفاق افتاده و گایدلاین ها تدوین شود که متاسفانه نه تنها این کارها انجام نشد ، بلکه نگاه مسئولین به بحث پزشک خانواده نگاه مثبتی نیست .

وی با بیان اینکه انجمن پزشکان عمومی به دفعات طی اطلاعیه های مختلف مواضع خود را اعلام کرده و تنها راه برون رفت نظام سلامت را اجرای برنامه نظام سلامت و پزشک خانواده عنوان کرده است یادآور شد : شدیدا اصرار به شکل گیری این برنامه داشته و آمادگی خود را اعلام می کنیم که با مسئولین در این عرصه همکاری داشته باشیم .

دکتر گلعلیزاده با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت منابع خوبی اختصاص داده شد که در سطح دو و سه هزینه شد گفت: بر اساس تجربیات دنیا ، حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد خدمات قابل ارائه ، توسط پزشکان عمومی و خانواده در سطح یک بوده و ۱۰ تا ۱۵ درصد توسط متخصصین و مابقی توسط فوق تخصص ها ارائه می شود ولی امروزه شاهد هستیم که بسیاری از خدمات قابل ارائه توسط پزشکان عمومی توسط متخصصین و فوق تخصص ها ارائه می شود .

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران اظهار کرد : در حال حاضر شاهد انجام آزمایشها ، تصویر برداری ها شامل MRI و سی تی اسکن و … هستیم که نیازی به انجام آنها نیست که اگر نظام ارجاع و نیز سطح بندی خدمات داشته باشیم بسیاری از منابع حوزه سلامت صرفه جویی می شود تا بتوانیم به بحث بهداشت و افزایش سطح سواد بهداشتی مردم توجه نمود .

(Visited 291 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*