پزشکیان: با ولخرجی قادر به اداره سیستم بهداشت و درمان نیستیم

pezeshkian

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد:‌ انتظار ما از وزارت بهداشت این بود که کار انجام شود اما اکنون در بسیاری از مسائل خلاف قانون عمل می‌شود و ما قادر نیستیم با این ولخرجی‌ها سیستم بهداشت و درمان را اداره کنیم.

مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز مجلس پس از ارائه گزارش وزیر بهداشت اظهار کرد: ما در رابطه با بحث‌هایی که وزیر مطرح کرد از ابتدا نقد داشتیم اکنون هم معتقد بودیم کاری که انجام می‌شود خلاف قانون است؛ یعنی پرداخت‌های خارج از سطح بندی خلاف قانون است. بیمه‌های تکمیلی خلاف قانون است. در واقع بیمه‌های تکمیلی را تقویت می‌کنند اما آنچه که انجام می‌شود خلاف قانون است.

وی افزود:‌ در دانشگاه ما ۴۸ عضو هیات علمی تمام وقت پاره وقت شدند که یکی از آنها در ماه چیزی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد داشت. ۹۰ میلیون تومان در یک مرکز دولتی کم بود حالا به بخش خصوصی رفته تا فلان قدر درآمد داشته باشد.

پزشکیان اظهار کرد: وزیر بهداشت می‌گوید میانگین درآمد هیات علمی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. این در حالی است که در اروپا این میانگین فقط ۱۰ هزار دلار آن هم با سرانه ۴۰۰۰ دلار است. در حالی که سرانه‌ی ما ۴۰۰ دلار است.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: این شکافی که اکنون وجود دارد بی عدالتی است. ما در قانون گفته بودیم پول را به روستاها بدهند اما آمدند تا این اندازه هزینه را افزایش دهند که هنوز بیمه‌ها شش ماه است نتوانستند پول بپردازند.

پزشکیان خاطر نشان کرد: با این ولخرجی‌هایی که انجام می‌شود قادر نیستیم سیستم بهداشت و درمان را اداره کنیم و اگر با این روش پیش برویم قطعا با کسری مواجه می‌شویم. انتظار ما از وزارت بهداشت و درمان کار کردن بوده اما هر کار خوبی که خارج از قانون انجام گرفته خلاف قانون است.

وی خاطر نشان کرد: ما پزشکی داریم که در ماه فقط دو میلیون تومان درآمد دارد اما پزشک دیگری در سیستم دولتی ۹۰ میلیون تومان درآمد دارد و تفاوت این دو خیلی زیاد است. این بی عدالتی است به زور هم نمی‌توان کار انجام داد. و اگر این گونه هزینه شود و سیستم به این شکل ادامه یابد هر چقدر پول درآن بریزید باز هم کم می‌آید.

پزشکیان با تاکید بر این که در سیستم بهداشت و درمان سود معنایی ندارد بلکه اثر بخشی و کارایی مهم است گفت:‌بحثهایی که خلاف قانون در سیستم انجام گرفته حتی اگر کار درستی باشد قابل قبول نیست زیرا در بند ۵ سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبری آمده که به هیچ وجه نباید پرداخت انجام شود.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: حتی تعرفه‌های سرپایی ۳ تا ۴ برابر شده و اگر قبلا برای انجام اکو یا سونوگرافی ۲۰ هزار تومان دریافت می‌شد الان حتی به نزدیک ۱۰۰ هزار تومان نیز رسیده است.

وی تاکید کرد:‌ هر کاری که وزارت بهداشت می‌کند چاه ویل است و هر چقدر پول به سیستم تزریق شود باز هم کم می‌آید.

وی در پایان تاکید کرد: بنده این حرف‌ها را می‌زنم که بماند شش ماه دیگر اگر پول کم آوردید نگویید پول بدهید.

(Visited 196 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*