اعمال محدودیت سنی ۳۰ و ۳۵ سال برای ورود به رشته های دستیاری؟

dastyari-age

طی ساعات گذشته تصویر مصوبه ای در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از اعمال محدودیت های سنی برای ورود به بسیاری از رشته های تخصص پزشکی حکایت دارد.

بر اساس این تصویر حداکثر سن پیشنهادی برای ورود به رشته های طب اوژانس، گوش و حلق و بینی، چشم پزشکی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی عمومی، بیهوشی، ارتوپدی و جراحی کلیه و مجاری ادراری ۳۵ سال و حداکثر سن برای ورود به رشته زنان و زایمان ۳۰ سال ذکر شده است.

برای برخی دیگر از رشته ها نیز محدودیت سن ۴۰ سال ذکر شده است در حالی که نام برخی دیگر از تخصص ها در این مصوبه دیده نمی شود.

این در حالی است که پیش از این، مصوبه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مبنی بر اعمال محدودیت سنی در ورود به دوره دستیاری توسط دیوان عدالت اداری باطل شده و ایجاد این محدودیت در اختیار قانونگذار دانسته شده بود.

مشاهده رای دیوان عدالت اداری

(Visited 27,392 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

17 نظر

  1. از هیات مدیره محتر انجمن پزشکان عمومی خواستاریم که در خصوص اعمال محدودیت های سنی برای رشته های تخصصی به دلایل زیر اقدامی عاجل و در خور انجام دهند :
    اولا درست است که همه پزشکان تمایلی به متخصص شدن نداردند ولی پزشکی رشته ای است که با شخصیت و تمایلات درونی هر فرد تعریف میگردد و این وجه ممیزه علم طب با سایر حرفه هاست. پس اعمال محدودیت سنی برای برخی از پزشکان مشکلات عدیده معیشتی و روحی و روانی ایجاد خواهد کرد
    دوم اینکه اگر به فارق التحصیلان حال حاضر دانشگاههای علوم پزشکی این اعلام محدودیت عنوان گردد قابل هضم است چرا که با برنامه ریزی و مطالعه میتوانند در بازه زمانی داده شده به حق و علاقه و مورد نظر خود در راستای خدمت به جامعه برآیدند اما برای فارق التحصیلان سنوات گذشته که به علتی زمان را از دست داده اند نمیتوان چنین محدودیتی را اجحاف نمود چراکه پیامبر اکرم فرمود ( ز گهواره تا گور دانش بجوی ) پس ما این حق را از فردی نگیریم که حس و تمایل به خدمت در وجود او متبلور گشته است .
    سوم اینکه اصولا سن معیاری تقریبی در تعیین میزان تواناییهای ‌ذهنی و جسمی افراد است و به هیچ عنوان نمیتواند معیاری مناست برای قضاوت در خصوص توانایی دستیاران در هیچیک از رشته های تخصصی باشد
    مورد چهارم و آخر اینکه با درک درست از هزینه و اثر بخشی در حوزه تربیت متخصصان میتوان روشهای جایگزینی بجای شرط سنی یافت که هم حقوق طبیعی طبیبان عمومی برای نیاز به ارتقا دانش و سطح تخصصیشان در نظر گرفت شود و هم اثر بخشی آن در بطن جامعه و نیازمندان ودردمندان بهینه گردد . چراکه گسترش خدمات تخصصی با چنین شیوه غلطی در نهایت به نفع جامعه پزشکی بطور خاص و جامعه ایران اسلامی بطور عام نخواهد و این هزینه ای که متولیان سلامت قرار بود از جیب دولت بنمایند از کیسه اطبا عمومی و مشتاق تحصیل پرداخت خواهد شد .

    • این بنده خداها تکلیفشون با خودشون روشن نیست هر روز از خواب بلند میشن هر چی به فکرشون رسید بعنوان مصوبه میدن بیرون!اگر این مصوبه! اجرایی بشه سن ازدواج وشروع به کار پزشکان تا ۳۵ _۴۰ به تاخیر میفته و تا این سن به چیزی جز قبولی فکر نمیکنند بعد هم یه سری متخصص با مشکلات روحی روانی میدن بیرون

  2. این آقایون تصمیم گیرنده حتما شکم پری دارنند حالا مغزشون چقدر پره خدا میدونه وبس

  3. دکتر جمشید بدرزاده اورنج

    اعمال محدودیت سنی در آزمون دستیاری را فقط میتوان «کشتن امید» نامید و کسانی که امید را میکشند هیچ تفاوتی با دیگر قاتلان ندارند بلکه از آنها هم بدتر هستند. انسان به امید زنده است این را تقریباً همه ما در زندگی خود احساس کرده ایم. مشکلات خیلی زیادی در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد که باید به فکر چاره آنها بود. بالا بودن سن دستیار مشکل خاصی نیست چون اگر او پزشک عمومی هم بماند باز طبیب است و نوعاً هیچ تفاوتی با متخصص و دستیار ندارد. پزشکان عمومی مشکلاتی دارند که پزشک دستیار یا متخصص آن را ندارد مثلاً ویزیت در منزل بیماری که در حال احتضار است، ویزیت بیماری که چند نوع بیماری صعب العلاج دارد، ویزیت بیماری که هزینه های تشخیصی پاراکلنیکی را ندارد و… سخت است یا دستیار بودن؟
    آقایان(و خانمها )فکر نکنند پزشک عموی فقط برای سرماخوردگی است. آنهایی که مانع تحصیل پزشکان عمومی مسن میشوند با این کار شان تجربه چندین ساله و ذیقیمت آنها را که در زمان دستیاری و تخصص میتواند برای جامعه مفید باشد از بین میبرند. آیا یک دستیار با تجربه که چم و خم جامعه را شناخته است بهتر است یا یک دستیاری که تازه کار است؟

  4. از انجمن محترم پزشکان عمومی خواهشمندیم که جهت رسیدگی به این مصوبه اقدام فرمایند چون این به هیچ وجه صحیح نیست که توانایی یک فرد در انجام مهارتهای پزشکی براساس سن افراد سنجیده شود.هم چنین باتوجه به وجود متقاضیان زیادی که وجود دارد و هم چنین لزوم گذراندن طرح ونیز باتوجه به اینکه دانشجویان پزشکی زیادی هستند که به دلیل تأخیر در قبولی در کنکور سراسری سنشان در پایان فارغ التحصیلی بیش ۳۰سال است تصویب این طرح عملا ضربه بسیار بزرگی برای دانشجویان و پزشکان خواهدبود.به ویژه اینکه نمیتوان گفت آنها که دیرتر در کنکور پزشکی قبول شده اند استعداد کمتری دارند چون انچه که مشاهده میشود به هیچ وجه نشانگر این امر نیست.خواهشمند است تمام تلاش خود را برای احقاق حق پزشکان عمومی وما دانشجویان بفرمایید.
    باتشکر.

  5. مرجان مهدوی فر

    مرجان مهدوی فر
    با سلام من واقعا از این محدودیت سن امروز شوکه شدم.من در خانواده ای متوسط و با شرایط بسیااااار سخت بزرگ شدم ،مجبور شدم تا الان که ۳۵ سال دارم کار کنم .انسان وقتی بزرگ میشود اهداف متعالی پیدا میکند ،برای من رشته پزشکی و کمک به انسان های هم نوع اکنون تنهاااا امید در زندگیم و تنها دلیل زنده بودنم است،این ظلم بزررررگ در حق کسانیست که در فقر زیسته اند و اکنون که وقت برای آرزوهای دست نیافتنی دارند این مصوبه طناب داری برای آنهاست !!!!تا چشم باز کردیم جنگ بود و بعد از آن فقر و سختیهااااای بسیار زندگی !!!!!پس برای ما زندگی کردن چه فایده ای دارد که انسان بدون امید مرده ای بیش نیست.امیدوارم انجمن محترم پزشکان عمومی این مصوبه را رسیدگی نمایند،توانایی ذهنی که با سن تعیین نمیشود کما اینکه چه بسیار افراد ۴۰ یا ۵۰ سال که از سنهایی کمتر توانایی ذهنی بالاتری نیز برخوردارند. امیدوارم این مصوبه مهری بر مرده بودن افراد هدفمند نزند و نظر خود را تغییر دهند

    • منم عاشق پزشکی هستم.و الان که ۲۶سالمه شرایط محیا شده. این درست نیست محدودیت بذارن. پس ما چی. ماها که تو شرایط سختی و فقر بزرگ شدیم. ما که در خانواده های زیر خط فقر بزرگ شدیم و الان میتونیم چی

  6. با سلام
    مصوبه مذکور ( محدودیت سنی)خلاف قانون اساسی است و تلاش آقایان برای اجرای آن با عنایت به حکم متقن هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مذبوحانه و محکوم به شکست است. طرح مجدد شکایت در دیوان آبی است بر آتش قانون سوز آقایان. دوستان نگران نباشند.

  7. خداوند در قرآن می فرماید: “قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون، انما یتذکر اولوا الالباب”؛ بگو آیا دانایان با نادانان مساوی اند؟ جز این نیست که تنها خردمندان یادآور می شوند”.[۱] اهمیت علم در اسلام آن قدر زیاد است که طلب آن را بر هر مسلمانی واجب دانسته است. پیامبر اکرم می فرماید: “طلب العلم فریضه علی کل مسلم”؛ یعنی جست و جو و تحصیل علم بر هر مسلمانی فرض و واجب است.[هیچ استثنایی ندارد، حتی از لحاظ زن و مرد هم استثنایی ندارد. این حدیث می فرماید فریضه علم یک فریضه عمومی است، اختصاص به طبقه ای یا صنفی یا جنسی ندارد در ضمن یه پزشک هیچ چیز از زندگیش جز خدمت نشناخت زمان کنکور زمان اتمام مدرک زمان طرح حال آنکه تمام عمر خود راصرف کسب تجربه و علم نموده و با کوله باری از تجربه در وجود خود همراه است که این عمل بر خلاف شرع و دانش کشور مان است امید است که همکاران بازنگری خود را در این خصوص در صورت صلاحدید مبذول دارند . با سپاس

  8. http://irimc.org/NewsDetail.aspx?mi=&nssi=784aa34a-c29e-4b3b-92bf-1e189b13a101

    این آقایون پزشک دارند خلاف می کنند، جامعه پزشکی نمی تونه قانون برای سن دستیاری تصویب کند. کار تصویب قانون مربوط به دولت هست !!! نه جامعه پزشکی …. با توجه قانون اساسی ایران این حکم، خلاف قوانین ایران می باشد.

  9. منم عاشق پزشکی هستم.و الان که ۲۶سالمه شرایط محیا شده. این درست نیست محدودیت بذارن. پس ما چی. ماها که تو شرایط سختی و فقر بزرگ شدیم. ما که در خانواده های زیر خط فقر بزرگ شدیم و الان میتونیم چی

  10. به جز از مغزهای پوسیده،افکار پوسیده بیرون نمی آید.پیامبر اسلام فرمودند (اطلبوالعلم من المهد الی اللحد) زگهواره تا گور دانش بجوی.سن تقویمی یک معیار قراردادی است که امروزه درحال منسوخ شدن است وبه جای آن واژه هایی معنادارتر جایگزین شده اند.واژه هایی که معنای واقعی تری از سن رابه ما ارایه میدهند مثل سن فیزیولوژیک وسن سلامتی.برادرانی که این تصمیم خنده دار راگرفته اند .بد نیست ابتدا سری به مقالات روز دنیا بزنند وسپس قانون وضع کنند.

  11. سلام عذرخواهی میکنم این محدودیت سنی برای رادیولوژی، پرتودرمانی و پوست اعمال نمیشه؟!!!

  12. با سلام الان جراحانی هستند که با سن بالای ۸۰ سال دارند جراحی می کنند خود جناب آقای وزیر سنشان چقدر است دا که دارند جراحی چشم انجام میدهند وتا زنده باشند جراحی انجام میدهند آیا دوست دارند برای خودشان و جراحان رشته های دیگر شرط بگذارند مثلا هیچ جراحی بالای ۶۰ سال حق جراحی ندارد؟

  13. حببب
    با سلام اگر سن ملاک قدرت تشخیص و توانایی پزشک هست بنابراین همه پزشکان بالای ۵۰ سال هم حتما باید بازنشست اجباری شوند بنابراین مسئولان به جای وارد شدن به این مسائل به فکر مشکلات مردم باشند.

  14. میربهمن شکاری

    اگه محدودیت سنی بذارند اصولا باید تمام پزشکان مسن اجازه کار نداشته باشن از جمله خود وزیر و رییس نظام پزشکی ودکتر سمیعی و….

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*