مشکلات پزشکان از زبان رییس نظام پزشکی: وضعیت بحرانی پزشکان عمومی

dr-zali

رییس کل سازمان نظام پزشکی مشکلات پزشکان در رشته های مختلف را جدی و در عین حال وضعیت وضعیت پزشکان عمومی کشور را بحرانی، عنوان کرد.

دکتر علیرضا زالی روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در رابطه با بحرانی بودن وضعیت پزشکان عمومی افزود: درآمد این پزشکان بسیار ناچیز است و از نظر معیشتی، وضعیت مناسبی ندارند.

وی اظهار داشت: اخیرا وزیر بهداشت، درمان و پزشکی در مصاحبه ای بالاترین پرداخت های مربوط به برخی پزشکان را حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد و اینکه در مراجعه یکی از پزشکان متخصص به سازمان نظام پزشکی، این پزشک ، پس از گذشت ۲۰ سال پایه حقوقش یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

زالی ادامه داد: در زمان حاضر پایه حقوقی پزشکان فعال در بسیاری از دستگاه های دولتی ، بسیار پایین است.
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: دومین مساله در خصوص مسایل و مشکلات پزشکان مربوط به اشتغال پایدار برای رشته های پزشکی است.
وی خاطرنشان کرد: الان یک پزشک ممکن است وضعیت مناسبی داشته باشد اما این وضعیت تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد، معلوم نیست و در واقع می توان اذعان داشت که امنیت شغلی به ویژه برای نسل جوان جامعه پزشکی به شدت آسیب خورده است.

زالی با بیان اینکه در خصوص مساله بازنشستگی و تامین امنیت شغلی پزشکان هیچ اقدامی صورت نگرفته است، افزود: اگرچه با همکاری سازمان تامین اجتماعی برخی پزشکان از خدمات بیمه ای برخوردار هستند اما این موضوع کافی نیست چرا که یک پزشک با زندگی متناسب از قبل، ممکن است در صورت بروز مشکلی جدی در زندگی اش نتواند مشکلاتش را رفع کند و به همین دلیل خود و خانوداه اش آسیب ببینند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: همچنین به دلیل عدم پایداری در اشتغال پزشکان، در صورت فوت آنان، همسران این قشر با مشکلات اقتصادی جدی رو به رو می شوند چرا که بسیاری از پزشکان از نظر حمایتی و بیمه عمر، تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.

وی خاطرنشان کرد: پزشکان، در یک رشته پرخطر با ریسک بالا و آسیب پذیر خدمت می کنند اما از نظر امنیت شغلی با مشکل مواجه هستند و خطرات بیشتری این قشر را تهدید می کند.

** پرداخت های پزشکان به موقع نیست
رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پرداخت های پزشکان به موقع نیست، گفت: عدم پرداخت به موقع دستمزدهای پزشکان از سوی برخی مراکز درمانی و بیمارستانی و بیمه ها یکی دیگر از مشکلات آنان است.

وی تصریح کرد: چون عمده پرداخت پزشکان باید از مسیر بیمه ای بگذرد، مشکلات خاصی برای خودشان دارند، اکنون پرداخت ها برای این قشر، سر وقت نیست.

زالی به عنوان نمونه به عدم پرداخت دستمزد جراحان از حدود هفت ماه گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: برخی جراحان حدود هفت ماه است که کارانه خود را دریافت نکرده اند و ممکن است که از انجام عمل جراحی سرباز زنند اما ما در این زمینه با آنان رایزنی هایی داشته ایم که همکاری جدی برای نجات جان مردم داشته باشند.

** امنیت شغلی جامعه پزشکی به عنوان یکی از موضوعات نگران کننده است
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اگرچه درست است که کشور ایران از هر نظر امن است اما گاهی گزارش هایی مبنی بر تعرض به پزشکان می شود که این موجب نگرانی می شود.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا مطالعه ای در کشورهای غربی انجام شده است که نشان می دهد در ۸۰ درصد موارد در کشورهای غربی وقتی تیم پزشکی احساس امنیت نمی کرده است، این احساس روی بازدهی آنان تاثیر منفی گذاشته است، بنابراین باید کادر پزشکی امنیت کامل داشته باشند.
زالی اظهار داشت: ممکن است همراهان بیماران به خاطر اضطراب و استرسی که برای بیمارشان دارند، هر از گاهی مشکلاتی برای کادر پزشکی ایجاد کنند اما باید همین مقدار هم با اعتمادسازی رفع شود و مردم اعتماد داشته باشند که پزشکان از هیچ کوششی برای نجات جان بیماران دریغ نخواهند کرد.

** افزایش رشد مالیات های پزشکان
زالی گفت: به رغم اینکه با مسوولان سازمان امور مالیاتی کشور تعامل و توافق خوبی داریم اما یکی از گلایه های شایع از سوی پزشکان، افزایش رشد مالیات ها است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: طی سال های اخیر، افزایش مالیات به شیوه ای بوده است که بسیاری از پزشکان از افزایش مالیات و بروز مشکلات جدی برای آنان گلایه های جدی دارند.

وی همچنین گفت: در برخی شهرها، عوارض متعدد از مطب پزشکان می خواهند و این هم جزء مسایلی است که از سوی پزشکان مطرح است و باید مورد توجه قرار گیرد.

براساس آمار، بیش از ۲۱۴ هزار تن در سازمان نظام پزشکی کشور عضویت دارند که افزون بر ۱۱۵ هزار تن از این شمار را پزشکان تشکیل می دهند و از این تعداد، ۷۰ هزار تن پزشک عمومی هستند.

(Visited 560 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتر بهمن مشفقی

    جناب دکتر زالی عزیز ! شما نه اولین نفر ونه آخرین نفری بوده وخواهید بود که در زمینه های یاد شده بویژه ” وضعیت بحرانی پزشکان عمومی ” داد ِ سخن سر داده اید.علت ِ اینکه همیشه همان حرف ها تکرا ر می شود وبا هیچ مشکلی حل نمی شود بخاطر این است که ” مسئولیت پذیزی، پاسخگوبودن در جامغه ی ما و جامعه ی پزشکی، نه درک شده است و نه تمایل و کوششی برای درک شدن اش صورت می گیزد ودر نتیجه امور ” صوری” و صرفا از روی ” رفع تکلیف ” و چیزی در کارنامه داشتن جریان می یابد و طبیعی است که انتقاد ها ونقطه نظر های سازنده و… بی تاثیر می شود و بر اثر مرور زمان و تکرار این وضعیت ها، سرانجام به امری عادی تبدیل می گردد( چیزی که سالهاست شاهد آن هستیم ) اندیشمندی تاکید کرد : خطر ناک ترین مسئله در یک جامعه (دراین مورد جامعه ی پزشکی ) این است که ” بدی = ناهنجاری ” در آن به امر ِ ” عادی ” تبدیل شود. ! آری خطر عادی شدن ” بدی ” و ناهنجاری ” دریک حامعه بئترین خطر هااست ! به عنوان ” یک پزشک غمومی ” که قریب به ” پنجاه سال ” با عشق و علاقه مسائل جامعه ام بویژه ” جامعه ی پزشکی ” نطر داشته ودارم. از شما صمیمانه تشکر می کنم.- لاهیجان- دکتر بهمن مشفق پزشک عمومی.
    جناب دکتر زالی !

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*