عدم توجه به پرداختهای رزیدنت ها در طرح تحول سلامت

resident

میزان پرداخت به رزیدنت ها در طرح تحول به خوبی دیده نشده است در حالی که رزیدنت ها شاکله و بدنه اصلی نظام سلامت در دانشگاههای دولتی هستند.

 دکتر امیر خشتی مسئول شورای نمایندگان دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی  با اشاره به اینکه وضعیت دستیاران  از نظر آموزشی و معیشتی  در دانشگاهها متفاوت است ؛ اظهار داشت :دستیار سال آخر دائما در بیمارستان است و میزان دریافتی اش بین یک میلیون و بیست هزارتومان تا یک میلیون و صد هزار تومان است که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازها نیست .

وی با بیان اینکه خیلی از دستیاران متاهل برای اسکان خود مشکل دارند ؛ افزود : میزان کرایه خانه یک دستیار از حقوق دریافتی اش بالاتر است و با توجه به اینکه ۲۴ ساعته در اختیار دانشگاه است فرصت کار بیرون برای وی مهیا نیست لذا نمی تواند از عهده خرج و مخارج خود و خانواده اش برآید.

وی با اشاره به اینکه  دانشگاه شیراز در پرداخت به رزیدنتها پیشرو بود ، ادامه داد : متاسفانه بعد از اجرای طرح تحول پرداختها به تاخیر افتاده و عملا فرمول دریافتی رزیدنها قابل محاسبه نیست .

دستیار سال آخر رشته جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص میزان پرداخت به رزیدنت ها گفت : پرداخت به رزیدنت ها باید بر اساس کتاب مبتنی بر عملکرد وزارت بهداشت صورت گیرد اما دانشگاه ها پروتکل جدیدی را تحت نظارت وزارت بهداشت تدوین کردند که پرداخت به رزیدنت ها از دو منبع صورت گیرد.

خشتی اضافه کرد : به این ترتیب که ۶۰ درصد حق کمک جراح به رزیدنت تعلق گیرد و در رشته های غیر جراحی نیز از محل ۲درصد جزء حرفه ای که همان هتلینگ بیمارستان و ویزیت است به دستیار ان پرداخت شود.

وی با انتقاد از اینکه بیمارستان ها این موارد را از بیمار اخذ و در فیش پرداختی آنها لحاظ می کنند تصریح کرد : دانشگاهها همچنان در پرداخت به رزیدنت ها  سرباز می زنند و بطور متوسط در سال ۹۳ ماهی ۳۰۰ هزار تومان برای سه ماه به رزیدنت ها پرداخت  کردند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیر از مبالغی را علی الحساب تا مرداد ماه ۹۴  به رزیدنت ها پرداخت نموده ا ست ؛ اذعان داشت : در سال ۹۴ سه ماه برای هر ماه ۶۰۰  هزار تومان پرداخت به رزیدنتها انجام شد و سه ماه  نیز  برای رشته های جراحی ماهی ۸۰۰ هزار تومان پرداخت  صورت گرفت و سایر رشته ها  نیز با توجه به ضریب ارشدی پرداختهای متفاوت  داشتند که هیچ کدام عدد ثابت حق کمک جراح نبود و ما به التفاوت ها پرداخت نشد.

به گفته دستیار ارشد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اجرایی شدن طرح تحول دست دانشگاهها بسته مانده و اختیار تام ندارند که از محل کمک جراح به رزیدنت ها پرداخت داشته باشند بطوری که در یکسال اخیر باید کل مبالغ توسط دانشگاهها محاسبه و مابه التفاوت ها به رزیدنتها پرداخت می شد که عملا این مهم اتفاق نیفتاد.

***افزایش سختی کار رزیدنتها با اجرای طرح تحول

خشتی با گلایه از اینکه بعد از اجرای طرح تحول امکانات آموزشی و درمانی دانشگاهها تغییری نکرده است ؛ بیان داشت : میزان مراجعات به مراکز درمانی دولتی افزایش چشمگیری داشته است  بطور مثال میزان مراجعات بخش اتفاقات بزرگسال بیمارستان نمازی شیراز تا قبل از اجرای طرح تحول حدود ۴ هزار نفر بود که بعد از اجرای طرح بین ۷ تا ۸ هزار مراجعه است .

وی با تاکید بر اینکه سختی کار رزیدنتها بعد از اجرای طرح تحول چند برابر شده است افزود : با وجود ا فزایش سختی های کار ، محل اسکان مناسبی برای رزیدنتها در نظر گرفته نشده بطوری که  در وسط اورژانس و میان ازدحام بیماران به استراحت می پردازند .

***پیشی گرفتن درمان بر آموزش

وی افزایش چشمگیر میزان مراجعات  به مراکز درمانی را معضل دیگری برای رزیدنت ها عنوان کرد و گفت : میزان مراجعات افزایش داشته اما تعداد اساتیدی که عهده دار آموزش به رزیدنت ها هستند هیچ تغییری نکرده و تنها سختی کار چند برابر شده است و به نوعی درمان بر آموزش پیشی گرفته است .

وی به چند برابر شدن میزان درآمد اعضای هیات علمی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت :قبل از اجرای طرح تحول میزان درآمدها عدد خاصی بود اما بعد از  اجرایی شدن  این طرح میزان درآمد اعضای هیات علمی چند برابر شد  ولی میزان پرداخت به رزیدنتها تغییری نداشت ،  در حالی که  سختی کار چند برابر شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات موجود آموزش پزشکی را تحت الشعاع قرار داده است تصریح کرد : قبل از اجرای طرح تحول باید زیرساختها فراهم و مشکل معیشتی دستیاران مورد توجه قرار می گرفت تا آموزش اولویت آخرشان نباشد.

خشتی افزایش تعداد اعضای هیات علمی را برای آموزش دستیاران ضروری دانست و اظهار داشت : با افزایش تعداد اعضای هیات علمی بهتر می توان پاسخگوی نیازهای مردم در مراکز درمانی دولتی و آموزش بهینه دستیاران بود.

*** عدم رعایت عدالت آموزشی در پذیرش رزیدنت ها

مسئول شورای نمایندگان دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه در سهمیه بندی و پذیرش رزیدنت ها عدالت آموزشی به هیچ عنوان رعایت نشده است؛ گفت :  افراد تکمیل ظرفیت دانشگاهها با نمراتی به مراتب کمتر از ا فرادی که سهمیه مناطق محروم داشتند وارد دانشگاه شده و هیچ تعهدی هم ندارند که این بی عدالتی محسوب می شود .

وی خا طرنشان کرد : آموزش دستیارها باید بر اساس پروتکل های درمانی و  دانشگاهی باشد و در نحوه آموزش دهی اساتید نیز تجدید نظر شود زیرا برخی از اساتید خوب آموزش نمی دهند.

  به گفته خشتی نحوه پذیرش دستیار و تعهدات وزارتخانه تا زمان فارغ التحصیلی آنها  نیازمند تغییراتی است زیرا مشکلات معیشتی و آموزشی دستیاران دغدغه بزرگی برای خانواده های آنهاست.

(Visited 456 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*