چگونگی مصرف کپسول آنفولانزای توزیع شده در داروخانه های کشور؟

tamiflu-dosage-isgp-ir

رییس سازمان غذا و دارو از توزیع داروی “اوسلتامی ویر” برای درمان آنفلوآنزا در کشور خبر داده و گفته است که توزیع این دارو با دستور وزیر بهداشت و از محل ذخایر استراتژیک سازمان غذا و دارو در کشور آغاز شده است.

دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با عصر ایران در مورد چگونگی خاصیت درمانی این دارو و روش های تهیه و استفاده از آن گفت: این دارو یک داروی ضد ویروس است که به صورت کپسول های ۵ میلی گرمی با دوز روزانه ۱ کپسول و به مدت ۱۰ روز در افرادبیمار استفاده شده و به عنوان داروی اصلی پیشگیری و درمان آنفلوآنزای H1N1 شناخته می شود.

وی در مورد چگونگی توزیع این دارو گفت: توزیع این دارو با دستور وزیر بهداشت و از محل ذخایر استراتژیک سازمان غذا و دارو در کشور انجام شده و هم اکنون علاوه بر بیمارستان ها تا هفته آینده در همه استان ها و داروخانه های منتخب عرضه می شود.وی گفت: این دارو با توجه به تجویز پزشک برای تمامی کسانی که در معرض آلودگی ویروس هستند قابل تجویز است و حتی استفاده از آن برای بیماران سرپایی نیز مجاز خواهد بود. رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تمامی افراد جامعه می توانند برای پیشگیری ازآنفولانزا از این دارو استفاده کنند گفت: مصرف این دارو برای کسانی که در معرض این بیماری هستند مانند خانواده هایی که مریض مبتلا به آنفولانزا در منزل دارنند و یادر مراکزی که بیماری به صورت فراگیر وجود دارد مانند کادر درمانی بیمارستان ها و مراکز درمانی باید انجام شود و لذا مصرف آن برای پیشگیری از بیماری در تمامی افراد جامعه توصیه نمی شود.

دکتر دیناروند با بیان اینکه برای درمان آنفولانزا دارویی بهتر از این کپسول وجود ندارد گفت: این دارو در داخل کشور تولید شده است ولی اصل آن مربوط به کشور سوئیس است .

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد اینکه آیا افراد بیمار با مراجعه با داروخانه ها می توانند این دارو را به راحتی تهیه کنند گفت: توزیع وسیع این دارو در حال انجام است و لذا داروخانه ها فقط با ارائه نسخه پزشک می توانند دارو را در اختیار بیماران قرار دهند و فروش آن بدون نسخه پزشک ممنوع است.
اسلتامیویر (Oseltamivir)

نام تجاری:
Tamiflu®

شکل دارویی:
کپسول ۷۵ میلی گرمی، سوسپانسیون ۱۲mg/ml

مکانیسم اثر:
مهار نورآمینیداز و جلوگیری از اتصال ویروس به سلول آلوده و عدم انتشار آن

اندیکاسیون و دوزاژ:
اسلتامیویر برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های ناشی از آنفلوانزای ویروسی نوع A و B به‌کار می‌رود.

تنظیم دوز در بیماران نارسایی کلیوی
(بالغین- کلیرانس کراتینین بین ۱۰ تا ۳۰ میلی‌لیتر در دقیقه- بدون دیالیز):
درمان: ۷۵ میلی‌گرم روزانه برای ۵ روز
پیشگیری: ۷۵ میلی‌گرم یک روز در میان یا ۳۰ میلی‌گرم سوسپانسیون خوراکی روزانه برای ۱۰ روز

فارماکوکینتیک:
اسلتامیویر از راه خوراکی به‌خوبی جذب می‌شود و عمدتا توسط کبد به اسلتامیویر کربوکسیلات تبدیل می‌شود. غذا جذب این دارو را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد. حجم انتشار آن حدود ۲۵ لیتر است. دفع اسلتامیویر کربوکسیلات تماما از راه کلیه صورت می‌گیرد. ۲۰% این دارو در مدفوع ظاهر می‌شود.

عوارض جانبی:
معمول‌ترین اثر جانبی تامیفلو در بیماران ۱۳ سال به بالا، سردرد و تهوع است.
در کودکان بین یک تا ۱۲ سال معمول‌ترین اثر جانبی استفراغ و اسهال است.
اثرات جانبی مشابه در بچه ‏های کمتر از یک سال نیز دیده شده است.
بیمارانی که دارای حساسیت یا آلرژی به oseltamivir یا سایر ترکیبات موجود در تامیفلو هستند، نباید این دارورا مصرف کنند.

مصرف در حاملگی و شیردهی:
مصرف تامیفلو در حاملگی و شیردهی در انسان مطالعه نشده است و فقط در صورتی برای مادر حامله یا شیرده مورد استفاده قرار می‌گیرد که منفعت آن برای مادر حامله یا شیرده بیشتر از خطر آن برای جنین یا نوزاد باشد.

(Visited 51,650 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. سلام. .لطفا منبع جدول درمان آنفولانزا را بفرمایید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*