انتقاد از آماده نبودن زیرساخت های لازم برای اجرای پزشک خانواده/ ارتقا طب عمومی اولویت امروز حوزه سلامت

dr-rasool-khezri

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بی توجهی به آماده سازی زیرساخت های اجرای طرح پزشک خانواده، گفت: تاکنون به تربیت پزشک خانواده هیچ توجهی نشده است.

رسول خضری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص علت اجرا نشدن طرح پزشک خانواده در اکثر استان های کشور، گفت: متاسفانه زیرساخت های لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده به خصوص در روستاها تاکنون فراهم نشده است، زیرا یکی از مهم ترین مسائل دراین زمینه یکپارچه سازی بیمه ها، اختصاص منابع مالی و آموزش پزشک خانواده بود که تا کنون محقق نشده است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پزشک خانواده درکل دنیا دارای تعاریف ویژه ای است، افزود: درحال حاضر پزشک عمومی به نام پزشک خانواده تعریف می شود، این درحالی است که برای اجرای طرح پزشک خانواده باید به استانداردهای جهانی دراین خصوص توجه کرد؛ بنابراین به رغم اینکه این طرح از سال ۸۴ کلید خورد اما هنوز تربیت پزشک خانواده اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه انتظار می رود در طرح تحول گام های اساسی درجهت تربیت پزشک خانواده برداشته شود، ادامه داد: دراین خصوص تاکنون  نشست های بسیاری میان فراکسیون ارتقاء طب و مسئولان وزارت بهداشت برگزار شده و شخص وزیر بهداشت از ارتقاء طب عمومی و پایه گذاری پزشک خانواده استقبال کردند؛ بنابراین می توان به راحتی از ظرفیت پزشکان عمومی کشوردرراستای تربیت پزشک خانواده استفاده کرد.

این نماینده مردم درمجلس نهم با تاکید براینکه پایه و اساس تربیت پزشک خانواده وجود نیروی انسانی کافی است، تصریح کرد: همچنین منابع مالی و تجمیع صندوق های بیمه ای درحال حاضر برای اجرای این طرح وجود ندارد، ازاین رو از ابتدا چون ریل گذاری مناسبی برای این موضوع صورت نگرفته اجرای طرح پزشک خانواده با چالش هایی روبه رو شده است.

خضری با تاکید براینکه دولت باید درصیانت از طرح پزشک خانواده به آموزش این زمینه توجه کند، گفت: البته دولت باید دربحث تجمیع بیمه ها نیز اقدامات اساسی را انجام دهد، هرچند که درحال حاضر توپ یکبار درزمین وزارت بهداشت و یکبار درزمین وزارت تعاون است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: بسیاری از کشورهای پیشرفته دردنیا با توجه به پزشک خانواده  توانستند پیشرفت های بسیاری را درحوزه پزشکی کسب کنند، بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که تنها راه برون رفت از مشکلات حوزه سلامت و هزینه های کمرشکن توجه به پزشک خانواده و ارتقاء طب عمومی کشور است.

(Visited 160 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*