تجارب علمی پزشک خانواده در شیراز بازخوانی می‌شود

family-phys

رییس سمینار بین المللی پزشک خانواده شهری از برپایی این سمینار در روزهای ششم و هفتم دی در شیراز، برای بازخوانی تجربه های علمی این برنامه و بررسی چالشی آن خبر داد.

دکتر “کامران باقری لنکرانی” در جمع اصحاب رسانه استان فارس از برپایی این سمینار بین المللی خبر داد و گفت: در این سمینار، صاحب نظران ارشد کشور در کنار پژوهشگران گردهم می آیند تا چالش های این برنامه را بررسی کرده و برای تقویت نکات مثبت آن، گام بردارند.

وی از بررسی تجربه علمی دو استان فارس و مازندران در اجرای این برنامه در کنار بازخوانی تجربه پزشک خانواده روستایی به عنوان دیگر اهداف برپایی این سمینار بین المللی یاد کرد و افزود: با حضور نمایندگانی از کشور ترکیه، می کوشیم به یک ترازیابی بین المللی دست یابیم و مسیر خود را پیدا کنیم.

برنامه پزشک خانواده، یک برنامه سلیقه ای نیست
رییس سمینار بین المللی پزشک خانواده شهری برپایی این سمینار را فرصت خوبی برای تبادل آرای سیاست گذاران و پژوهشگران دانست و ادامه داد: برنامه پزشک خانواده، یک برنامه سلیقه ای نیست، بلکه پشتوانه قانونی دارد و محوری شناخته شده برای ارتقای سلامت جوامع مختلف است.

دکتر لنکرانی نخستین گام فعالیت پزشکان خانواده را پیشگیری و دومین گام را هم ارایه بهترین مراقبت ها عنوان کرد و گفت: این برنامه در اغلب نظام های سلامت دنیا، محور ارایه خدمات است و در این سمینار، پزشک خانواده را آن طور که باید باشد، مورد توجه قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه نباید خود را از مسیر صحیح پزشک خانواده محروم کنیم، اضافه کرد: برنامه پزشک خانواده، چند سالی است که در فارس تجربه شده و کیفیت خدمات پزشکان عمومی روبه بهبود است؛ آمارها هم حاکی از افزایش رضایتمندی مردم از این برنامه بوده و چنانچه درست اجرا شود، محور ارتقای خدمات است.

دکتر لنکرانی از کاهش پرداختی از جیب مردم که سالانه معادل ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است، به عنوان یکی از جنبه های مثبت این برنامه نام برد و گفت: با اصلاح سطوح تقابل مراقبت اولیه و مراقبت های تخصصی، پزشک خانواده می تواند یک تجربه بسیار موفق باشد.

رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پیشگامی فارس در اجرای برنامه حضور بهورزان به عنوان یکی از تجارب موفق گذشته، اشاره کرد و ادامه داد: حضور بهورزان در مناطق روستایی هم برای نخستین بار در کشور، در فارس و آذربایجان به اجرا درآمد و دستاوردهای مثبتی مانند بهبود مراقبت از بیماران دیابتی را به همراه داشت.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص بسته پایه مراقبتی پزشک خانواده، از تلاش ها برای دستیابی به یک الگوی مناسب در این زمینه خبر داد و گفت: سازماندهی یک تیم کارآمد در کنار پزشک خانواده، یکی از مباحث مهم این برنامه است.

پزشک خانواده؛ راهی که کشورهای بسیاری در دنیا پیمودند
دکتر لنکرانی با اشاره به بررسی های ناظران سلامت بین المللی از نظام سلامت ایران در چندین نوبت مختلف، بار دیگر یادآور شد: برنامه پزشک خانواده، سلیقه ای نیست و راهی است که کشورهای بسیاری در دنیا رفته اند.

وی ریشه های تاریخی حضور یک پزشک در کنار خانواده های ایرانی از گذشته، برای سلامت و درمان اعضای خانواده  را نوعی بستر فرهنگی برای برنامه پزشک خانواده شهری دانست که در این برنامه به شکلی روز آمد به کار بسته شده است.

گفتنی است: سمینار بین المللی پزشک خانواده شهری ، ششم و هفتم دی در مجتمع فرهنگی آموزشی ولایت برگزار می شود.
(Visited 135 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*