پرونده الکترونیک سلامت، شرط اصلی اجرای طرح پزشک خانواده

pezesh-khanevadeh

رییس مرکز مدیریت شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ضمن برشمردن موانع اجرای کامل طرح پزشک خانواده، اجرای این طرح را مشروط به داشتن پرونده الکترونیک سلامت دانست و افزود: “پزشک خانواده” وقتی به هدفش می‌رسد که پرونده الکترونیک سلامت داشته باشیم.

این سخنان در حالی بیان می شود که چند روز پیش عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی یادآوری کرده بود که در انگلستان ۱۵ تا ۲۰ سال طول کشید تا طرحی مثل طرح پزشک خانواده اجرایی شود، به گفته دکتر خاقانی: «مسئولان این کشور در شرایطی کار را شروع کردند که هیچ پرونده الکترونیکی نداشتند. درواقع طرح پزشک خانواده در انگلستان زمانی کلید خورد که حتی اینترنت هم هنوز به وجود نیامده بود.»

اما دکتر ناصر کلانتری رییس مرکز مدیریت شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت اجرای طرح پزشک خانواده را مشروط به اجرای پرونده الکترونیک سلامت و دیگر ملزومات فنی آن می داند.

دکتر کلانتری در گفتگو با ایسنا یکی دیگر از موانع اجرای طرح پزشک خانواده را نپذیرفتن آن توسط مردم دانست و گفت: بخشی از مشکل طرح بازمی‌گردد به پذیرش ناکافی برنامه توسط خود مردم. چراکه جامعه را عادت داده‌ایم به این که دفترچه بیمه را دست گیرد و به هر پزشکی که مایل بود، مراجعه کند. این رویه سال‌های سال مورد عمل بوده است و اکنون که می‌خواهیم بگوییم این دفترچه به شرطی معتبر است که فرد از یک مسیرمشخص مراجعه کند و تحت شرایط خاصی می‌تواند از آن استفاده کند، با مقاومت روبرو می‌شویم؛ این درحالیست که در این شرایط مردم در سطح یک پرداختی نخواهند داشت و در سطح دوم هم فرانشیز دولتی می‌پردازند.

کلانتری اظهار کرد: در این زمینه این مردم هستند که هنوز این خط سیر را قبول نمی‌کنند و علاقمند هستند که نزد پزشکی که خودشان می‌خواهند، بروند. در نتیجه خیلی از اوقات بیماران فقط برای گرفتن برگه ارجاع به پزشک خانواده مراجعه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دوره هفت ساله پزشکی باید کمی هدف‌دارتر عمل کند، گفت: ما در کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار پزشک خانواده لازم داریم. بر همین اساس دوره هفت ساله پزشکی باید کمی هدف‌دارتر عمل کند. یک پزشک عمومی برای همه امور لازم نداریم.

دکتر کلانتری پایگاه‌های سلامت را آغازگر طرح پزشک خانواده دانست و گفت: در پایگاه‌های سلامتی که ایجاد شده، برای هر ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر یک پزشک وجود دارد که همان پزشک خانواده است. در دو استان فارس و مازندران تغییری که در نتیجه اجرای برنامه مراقبت شهری ایجاد شده، این است که دستیاران پزشک که هم نقش منشی داشتند و هم به مسایل مادر باردار توجه می‌کردند، تبدیل به مراقب سلامت خواهند شد تا به همه گروه‌های سنی و بر اساس بسته خدمت سطح اول خدمت ارائه کنند. این حرکت در آن منطقه حرکت بزرگی است.

وی افزود: ساخت پایگاه سلامت و مراکز سلامت جامعه در شهرهای کوچک زیر ۵۰۰۰ نفر و حاشیه شهرها تقریبا رو به پایان است و کم کم به سمت پوشش شهرهای دارای ۵۰هزار نفر جمعیت و بالاتر، حرکت می‌کنیم . مراکز سلامت جامعه برای شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر و حاشیه شهرها به هدف خود رسیده است.

کلانتری گام بعدی را ایجاد این مراکز برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: مقدمات آن از دو – سه ماه گذشته آغاز شده و در چند ماه آینده اجرایی می‌شود. این مراکز گام اول پزشک خانواده است؛ یعنی ما فعلا پایگاه سلامت را با مراقب سلامت جهت ارائه خدمات بسته سلامت در سطح یک فعال کرده‌ایم. در سطح دوم نیز مراکز سلامت جامعه قرار دارند که پزشک در آن حضور دارد اما، تعداد پزشک به اندازه‌ای نیست که هر ۳۰۰۰ نفر را تحت پوشش قرار دهد و بابت هر ۱۲ هزار نفر یک پزشک در مراکز سلامت جامعه حضور خواهد داشت.

وی افزود: اساس کار این است که بیماری‌های غیرواگیر مزمن را توسط مراقبین سلامت پیدا کنیم و به مراکز سلامت جامعه بفرستیم. اگر پزشک به میزان کافی داشته باشیم به جای هر ۱۲ هزار نفر، برای هر سه هزار نفر یک پزشک می‌گذاریم وکم کم به سمت پزشک خانواده می‌رویم. این برنامه آغاز گر پزشک خانواده در سطح کشور است. البته برای این کار مساله فقط تعداد پزشک نیست.

مطالب مرتبط:

برای اجرای طرح پزشک خانواده نیازی به زیرساخت‌های الکترونیک نیست

آماده‌سازی زیرساخت‌های پزشک خانواده؛ از ادعا تا واقعیت!

(Visited 272 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

2 نظر

  1. متأسفانه این صحبت ها دکتر کلانتری انسان را به یاد ۵۰ سال قبل می اندازد ایشان می خواهند مراقبت از مادران را بدهد منشی پزشک انجام دهد،وای بر ما ،وای بر پزشکان عمومی که نقدی بر این مطلب ندارند،ماما و پزشک عمومی هر دو قربانی چنین طرز تفکری هستند ساکت بنشینید چند ماه دیگر می گویند یک دوره سه ماهه برای بهداشت عمومی می گذاریم تا کار پزشک خانواده را انجام دهدو دیگر نیاز به پزشک عمو می نیست!!شاید هم بگویند ۱۲۰ ساعت جراحی برای پزشک عمومی می گذاریم تا بشوند جراح عمومی خدا را چه دیدید

    • وقتی ۷ سال برای پزشک خانواده شدن بی فایده بوده عنقریب با یک دوره ۱۲۰ ساعت مراقب سلامت را تبدیل به پزشک خانواده می کنند.همانطور که بهداشت عمومی تبدیل شد.بهوش باشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*