طرح پزشک خانواده سال آینده در چهار استان دیگر اجرا می شود

81881732-70380930

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده در سال ۹۵ در چهار استان کشور و همچنین شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اجرا می شود.

ایرج حریر چی روز یکشنبه در حاشیه سیمنار بین المللی پزشک خانواده در شیراز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای اجرای این طرح در سایر استان های کشور از تجارب استان های فارس و مازندران بهره خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: در دو استان فارس و مازندران فعالیت های ارزشمندی برای اجرای پزشک خانواده انجام شده که قابل الگو برداری برای کل کشور است، اما این موضوع به معنای این نیست که ما به نقطه مطلوب در این دو استان رسیده باشیم.

حریرچی اظهار کرد: در حین اجرای برنامه پزشک خانواده نقایصی وجود داشته که شناسایی شده است و در گسترش پزشک خانواده به سایر استان ها، راه های رفع این نقایص نیز دیده شده است .

این مقام مسئول افزود: برای گسترش برنامه پزشک خانواده به سایر استان ها کارها به سرعت در حال انجام است و اجرای این برنامه برای ۲۸ میلیون نفر از جمعیت مناطق روستایی و شهری در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر برای سال ۹۴ تکمیل شده و این جمعیتی معادل یک سوم جمعیت کشور را شامل می شود .

وی ادامه داد: همچنین برای شهرهایی با جمعیت بین ۲۰ هزار نفر تا ۵۰ هزار نفر این طرح در سال ۹۴ اجرایی می شود .

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از استان های یزد و خراسان شمالی به عنوان دو استان دیگر که طرح پزشک خانواده در آنها اجرا می شود، نام برد و گفت: این طرح با توجه به بودجه و شمار پزشکان در دسترس در کشور اجرایی می شود.

حریرچی ادامه داد: مهاجرت قابل توجهی از پزشکان عمومی به دو استان فارس و مازندران داشته ایم و اگر این طرح بخواهد به یک باره در کل کشور اجرا شود بدون شک با کمبود بودجه، منابع مالی و همچنین با کمبود پزشک مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به موارد یاد شده، طرح پزشک خانواده بر اساس منابع موجود در حال گسترش است و با در نظر گرفتن شرایط موجود اجرای کامل این طرح به حدود ۱۰ تا ۱۵سال زمان نیاز دارد.

حریرچی بیان کرد: برخی از کشورها مانند آلمان ۴۰ سال بر روی این طرح کار کرده اند، و موضوع اصلی و مهم این است که ما با دقت لازم این طرح را پیاده کنیم و باید توجه داشت که آموزش نیز از مولفه های اصلی در اجرای این طرح است .

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: یکی دیگر از مهمترین زیر ساخت ها در پزشک خانواده این است که وقتی ارجاع در این طرح اجرا می شود کسی پذیرای این ارجاع باشدو سطوح بالاتر نیز مد نظر قرار گیرد، همچنین خدمات تخصصی سرپایی، بیمارستانی و آزمایشگاهی در بالا دست پزشک خانواده نیز مهیا باشد.

حریرچی بیان داشت: عدم موفقیت این طرح در بسیاری از شهرهایی که پیشتر مبادرت به اجرای آن کردند به دلیل نادیده گرفتن خدمات بالا دستی بوده است .

وی با اشاره به این که پرونده الکترونیک پزشک خانواده باید تکمیل و منابع مالی لازم لحاظ شود، گفت: در استان فارس و مازندران رقم های قابل توجهی برای اجرای این طرح هزینه شده است، بنابراین همه این مولفه ها باید شکل گیرد تا طرح پزشک خانواده در کل کشور اجرایی شود .

نخستین سمینار بین المللی پزشک خانواده که با حضور کارشناسان، صاحبنظران سراسر کشور، متخصصانی از کشور ترکیه، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پزشکان خانواده استان فارس در شیراز برگزار شده تا هفتم دی ماه جاری ادامه دارد.

(Visited 167 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*