آقای وزیر پزشکان عمومی در کدام حیطه میتوانند دخالت کنند!؟

دکتر علی سجادی

دکتر علی سجادی

هر چند بحث بی اصالت و محدود کردن روزافزون طب عمومی در نظام سلامت ما اتفاق جدیدی نیست و چندی است که این مشی عجیب گریبان پزشکی کشور را گرفته، اما با سخنان اخیر وزیر بهداشت در کنگره پوست مبنی بر عدم دخالت افراد غیر متخصص در حوزه پوست، اگر به درستی به معنای عدم ورود پزشکان عمومی به این حوزه تعبیر شده باشد، دیگر پوست این شیر بی یال و دم و اشکم هم کنده است.

عجیب است! وقتی میدانیم که برای تمام اعضا و جوارح بدن انسان تخصص وجود دارد و طب عمومی را از ورود به تک تک این حوزه ها منع میکنیم، واقعا دیدگاه‌مان در مورد حیطه کاری پزشک عمومی چیست؟

حال این که طب عمومی در کشورهای پیشرو در عرصه سلامت چه نقشی دارد و خدمات تخصصی با چه هدف، چه وقت و با چه فرایندی ارایه میشود، بماند…

علی سجادی
عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی

(Visited 835 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

3 نظر

  1. واقعا باید همه جانبه و متحد,به این محدودیتها و اعمال سلیقه های ناشی از نفوذ انجمنهای انحصارطلب اعتراض کرد.
    زشت ترین نوع انحصارطلبی,وقتی است که عده ای ,به تخصص خود اعتقاد نداشته و با زور و تزویر,در پی کشیدن حصاری به دور بی کفایتیِ آموزشهای خویش اند.
    مثالِ این,مانند این است که کلیه پزشکان ,درمانهای خود را در حد داروهای گیاهی بدانند و در راه تحدید و تهدید تجویز کنندگانِ اینها گام بردارند.

  2. دکتربهمن مشفقی

    جناب دکتر سجادی عزیز ! این همان از نتایج ِ سحر ( بی دولتی ) است

  3. دکتر کامران عسگریان

    در شانزدهمین سمینار سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی که آذر ماه ۱۳۹۱ در بیمارستان امام رضای ارتش ( خ فاطمی غربی خ اعتماد زاده دانشگاه علوم پزشکی ارتش ) در تهران برگزار شد یکی از متخصصین پزشکی قانونی (در سخنرانی با عنوان ملاحظات قانونی در توانبخشی ) در مورد ضرورت اخذ ضمانت نامه و برائت نامه سخنرانی داشتند و گفتند که با همکاری سازمان نظام پزشکی برائت نامه و ضمانت نامه ای را تنظیم کرده اند که علاقمندان میتوانند از نظام پزشکی دریافت کنند.
    بعد از کنگره به سازمان نظام پزشکی تهران رفتم و از دم در پاسکاری شدم به قسمت های مختلف که اظهار بی اطلاعی کردند. نهایتا رفتم ریاست که تشریف نداشتند. ناچارا رفتم روابط عمومی که منشی آقای سن بالایی بود و بعد از ۲۰ دقیقه منتظر شدن در بیرون اتاق ، آقایی بیرون اومد و گفت امرتون ؟ موضوع را گفتم . پرسید شما متخصص هستید گفتم نه. گفت پس نیازی به ضمانت نامه ندارید گفتم چرا؟ گفت پزشک عمومی جراحی نمیکنه که ضمانت نامه بخواهد!!! گفتم پس این همه جراحت های سطحی که در بیمارستان ها و درمانگاه ها توسط پزشکان عمومی ترمیم میشوند مسئولیت نداره؟ یک بریدگی ساده را باید جراح انجام بدهد؟ فرمودند که پزشک عمومی حق نداره این کارها رو انجام بدهد وگرنه باید پاسخگو باشه. پرسیدم پس پزشک عمومی وظیفه اش چیه؟ گفت درمان سرماخوردگی!!!.
    این دیدگاه نظام پزشکی در مورد وظایف پزشکان عمومی است ولی چرا در مورد حادثه خمینی شهر به دفاع از پزشک عمومی برنخواست که اصلا پزشک عمومی در قبال مورد آن کودک وظیفه ای نداشته است که مورد قضاوت قرار بگیرد چه برسد به اینکه محکوم هم بشود ، جای سوال است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*