رئیس سازمان نظام پزشکی: بسته‌های حمایت عمومی، شاه کلید اصلی ماندگاری پزشکان خانواده

IMG13393101

رئیس سازمان نظام پزشکی بر لزوم ایجاد بسته‌های تشویقی و ایجاد جذابیت‌های اقتصادی و ماندگاری برای حضور پررنگ تر پزشکان عمومی در نظام پزشک خانواده تاکید کرد.

 به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی صبح امروز در خصوص نقش پررنگ پزشکان عمومی در برپایی پزشک خانواده گفت: در کشورهای توسعه یافته‌ای که نظام ارجاع در آن مستقر است شرط اصلی تحقق نظام پزشک خانواده است و استفاده از پزشکان کارآزموده نیز یکی از موارد اصلی به شمار می‌آید.

وی افزود:‌ رسانه‌ها می‌توانند در ایجاد مراحل اولیه اعتماد عمومی به این طرح و فرهنگسازی در این حوزه نقش مهمی را ایفا کنند. مردم نیز باید بدانند که پزشکان عمومی به دلیل نوع نگاه کل نگری که دارند مناسب ترین افراد برای مراقبت‌های اولیه هستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت حمایت و ایجاد بسته‌های تشویقی برای پزشکان عمومی ادامه داد: باید انگیزه‌های لازم برای پزشکان عمومی به گونه‌ای باشد که آنها حاضر باشد در نظام ارجاع حضور پیدا کنند. در حال حاضر در نظام ارجاع ۶۰۰۰ پزشک عمومی فعالیت می‌کنند که اکثر آنها در روستاها مستقر هستند. در حاشیه شهرها نیز به حضور پزشکان با یک تعریف جدید از وظایف و خدمت آنها نیاز داریم که برای رسیدن به این نقطه نگرش ما باید تغییر کند.

زالی تصریح کرد: اگر در ذیل نظام ارجاع جایگاه نوینی برای پزشکان عمومی تعریف می‌کنیم باید جذابیت‌های لازم را هم در نظر بگیریم. علاوه بر توانمندسازی پزشکان عمومی باید انگیزه‌های لازم را هم برای آنها ایجاد کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیا ناینکه در تلاش هستیم بسته‌های جدیدی را برای ایجاد جذابیت اقتصادی و ماندگاری برای پزشکان خانواده تعریف کنیم افزود: اگر بخشی از خدمات به گونه‌ای تعریف شود که پاداش‌ های مناسب معنوی و مادی برای این پزشکان در نظر گرفته شودمی‌تواند به ماندگاری و حضور پررنگ تر آنها کمک کند. یک بسته حمایت عمومی شاه کلید اصلی بازنگری یک هویت نوین برای پزشکان عمومی است. اگر پزشکان عمومی بازیگران اصلی باشند و انگیزه‌های لازم نیز ایجاد شود طب عمومی مجددا ریشه می‌گیرد.

زالی با اشاره به نحوه پرداخت مناسب و ایجاد جذابیت‌های اقتصادی لازم در سال ۸۳ و در زمان شکل گیری اولیه پزشک عمومی در روستاها اظهار کرد:‌ در سالهای بعد به دلیل تغییر در سرانه پرداخت کاهش جذابیت صورت گرفت و ریزش داشتیم. هر زمان از جاذبه‌های تشویقی دور شدیم حضور پزشکان نیز کمرنگ تر بود. نظام پزشک خانواده‌ای که فعلا در دو استان فارس و مازندران برقرار است، سرانه‌ای است. در مکانیسم پرداخت کارآمد پزشک خانواده باید همه ابعاد بسته‌های تشویقی دیده شود.

زالی تاکید کرد: راه اندازی این پروتکل‌ها با مجموعه‌ای از اعتبارات کشور و بسته مالی مبتنی بر تشویق پزشک خانواده می‌تواند در ایجاد انگیزه برای پزشکان عمومی بسیار موفق عمل کند.

(Visited 106 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*