گزارش نشست پزشکان عمومی شاغل در وزارت بهداشت در پنجمین همایش فصلی  انجمن پزشکان عمومی ایران

دکتر عباس کامیابی

دکتر عباس کامیابی

ندا احمدلو

مرکز بین المللی همایش‌های رازی از هفتم تا نهم بهمن‌ماه امسال (۱۳۹۴)، میزبان جمع بزرگی از پزشک عمومی در مراسم پنجمین همایش فصلی  انجمن پزشکان عمومی ایران بود. در حاشیه این مراسم، ‌نشستی با حضور برخی پزشکان عمومی شاغل در وزارت بهداشت و اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی برگزار شد که در طی آن، مشکلات پیش روی این گروه از پزشکان عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، دکتر عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی اظهار داشت: «امروزه بسیاری از نقش‌های کلیدی و پررنگ وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی برعهده پزشکان عمومی و وابسته به دانش و مهارت آنها است. این در حالی است که جایگاه تشکیلاتی و حتی درآمدی یک پزشک عمومی  به تناسب این اثربخشی تعریف نشده است و این می‌تواند جزو مشکلات پزشکان عمومی شاغل در وزارتخانه و دانشگاه ها باشد».

دکتر ملیحه کیانفر، عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی که خود، از پزشکان عمومی شاغل در وزارت بهداشت است هم‌ درباره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این پزشکان گفت: «جنس مسائل و مشکلات پزشکان عمومی شاغل در وزارت بهداشت با سایر پزشکان عمومی، کمی متفاوت است. یعنی ما در ستاد وزارت بهداشت، از یک سطح مشخصی به بعد امکان رشد شغلی نداریم. این در حالی است که پزشکان عمومی شاغل در وزارتخانه، دارای پتانسیل بالایی از تجربه و دانش در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت هستند. از این رو، ما از انجمن پزشکان عمومی می‌خواهیم تا پیگیر وضع پزشکان عمومی شاغل در وزارتخانه باشد و از طریق هم‌اندیشی و هم‌فکری،‌ وضعیت مطلوبی برای پزشکان عمومی در وزارت بهداشت و سپس در ستاد دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم کند. این وضعیت مطلوب می‌تواند در نهایت به سود وزارتخانه و مردم هم باشد».

دکتر تأملی در ادامه این نشست با ابراز رضایت از افزایش حقوق پزشکان عمومی قراردادی شاغل در وزارتخانه در سال گذشته، تاکید کرد که امسال هم پیگیر این مساله هستند و امیدوارند باتوجه به مشکلاتی که در بودجه‌بندی‌ها ایجاد شده، بتوانند مسیر مطلوبی را در این زمینه طی کنند.

سپس حاضرین در این جلسه به شرح مشکلات موجود و ارائه راهکارها پرداختند.  یکی از حضار باسابقه در وزارت بهداشت گفت: «برخی از افراد معتقدند که جای پزشک عمومی در وزارتخانه نیست و این افراد باید به مطب‌ها و کلینیک‌ها برگردند. این در حالی است که صاحبان تخصص‌هایی مانند مهندسی نباتات در وزارت جهاد کشاورزی یا مهندسی پتروشیمی در وزارت نفت برای بهبود عملکرد وزارت‌خانه‌های مربوطه، حضور دارند و حضور پزشکان عمومی هم می‌تواند توانمندی و عملکرد وزارت بهداشت را ارتقا بدهد. پزشکان عمومی، توانایی دیدن مشکلات موجود در بدنه سیستم بهداشتی کشور، از خانه‌های بهداشت تا بیمارستان‌ها را دارند و می‌توانند با بررسی مشکلات طرح‌های مختلف، به ارائه راهکار برای رفع آنها بپردازند. پزشکان عمومی شاغل در وزارتخانه، نیروهای فکری و مهره‌های کلیدی در معاونت‌های وزارت بهداشت هستند و تنها یک نیروی انسانی ساده محسوب نمی‌شوند. ما تنها به دنبال افزایش حقوق نیستیم، بلکه به دنبال ارتقا جایگاه پزشک عمومی در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، برای بهبود عملکرد این ارگان حیاتی در جامعه هستیم که بتوانیم قدمی هرچند کوچک، در راستای حفظ و افزایش سلامت عمومی جامعه برداریم. شاید برگزاری چند جلسه در ستاد وزارت بهداشت، بتواند راهی برای تحقق اهداف پزشکان عمومی شاغل در وزارتخانه باز کند».

یکی دیگر از حاضرین این نشست با تاکید بر اینکه مشکلات زیادی برای پزشکان عمومی شاغل در وزارتخانه وجود دارد که حل هر کدام از آنها، استراتژی خاص خود را می‌طلبد،‌ تصریح کرد: «حل این مشکلات مطرح‌ شده، صبوری می‌خواهد و شاید اصلاح آنها،‌ سهم نسل آینده باشد. ما استراتژی واحد و اثربخشی برای حل مشکلات‌مان نداریم که این مساله باعث می‌شود تا اثربخشی استراتژی‌های پراکنده، منتج به نتیجه واحد نشود. از این رو، نقش سازمان‌دهی و سامان‌دهی انجمن پزشکان عمومی در دسته‌بندی مشکلات و ارائه راه حل‌های اثربخشِ واحد برای رفع آنها، بسیار پررنگ است».

همکاری دیگر، با ابراز رضایت از روند فعالیت‌های انجمن پزشکان عمومی، خاطرنشان کرد: «این انجمن در ۲ سال ابتدایی کار خود به فرم و فعالیت لازم نرسیده بود اما خوشبختانه امروز، فعالیت‌های خود را به قدری گسترده کرده است که باعث ایجاد تحرک و انگیزه در تمام پزشکان عمومی شاغل در حوزه‌های مختلف شده است. پزشکان عمومی توانایی ایده‌پردازی، مدیریت و انجام امور اجرایی را دارند و در حال حاضر هم برخی ایده‌ها و سیاست‌های وزارت بهداشت توسط همین پزشکان عمومی ارائه می‌شوند. از این رو، ثبات و ارتقا جایگاه پزشکان عمومی شاغل در وزارتخانه می‌تواند به بهبود عملکرد این دستگاه دولتی، کمک فراوانی کند».

دکتر کامیابی در بخش انتهایی نشست هم به چند نکته برای رفع مشکلات مطرح‌شده اشاره کردند که این نکات، شامل موارد زیر می‌شد:

  • انسجام حرفه‌ای بین پزشکان عمومی شاغل در وزارت‌خانه فارغ از هر گونه صنف گرایی و گروه گرایی و با آرمان خدمت به مردم و در کنار آن رفع مشکلات حرفه ای.
  • اولویت‌بندی مشکلات حرفه ای طب عمومی در کشور و همچنین شاغلین در وزارت بهداشت به منظور برنامه ریزی عملی و زمان بندی شده برای رفع آنها
  • بررسی تحدیدهای حرفه‌ای که از گذشته تا حال ناشی از موجب محرومیت طب عمومی  و کاهش حدود صلاحیت آن گردیده است و تلاش همکاران برای جبران این محدودیت ها
  • شناسایی و جمع آوری اطلاعات پزشکان عمومی سراسر کشور؛ مخصوصا پزشکان شاغل در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • تلاش همه جانبه برای دستیابی به جایگاه اصیل طب عمومی در قالب استقرار نظام پزشکی خانواده و ایفای نقش کلیدی و منحصر به فرد وزارت بهداشت در این زمینه
  • در پایان به منظور استمرار ارتباط انجمن با پزشکان عمومی شاغل در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور مقرر گردید نسبت به تکرار نشست های موضوعی با جلب همکاری مسوولین وزارت بهداشت اقدام مساعد به عمل آید.
(Visited 321 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*