طرح ایراپن انقلاب دوم در نظام سلامت کشور است

شناسایی افراد در معرض خطر چهار بیماری مزمن (قلبی- عروقی، سرطان، آسم و دیابت) در چهار شهر پایلوت

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: معاون فنی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طرح ایراپن (IRAPEN) به منظور شناسایی افراد در معرض خطر چهار بیماری به صورت پایلوت در چهار شهرستان آغاز شده است، گفت: این طرح انقلاب دوم نظام سلامت کشور پس از اجرای خانه‌های بهداشت است.81997219-70581777
به گزارش ایرنا، احمد کوشا روز چهارشنبه در آیین آغاز اجرای طرح ایراپن در مراغه افزود: این طرح به منظور پایش و شناسایی افراد در معرض خطر چهار فاکتور بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، آسم و دیابت در چهار شهر مراغه، شهر رضا، نقده و بافت به صورت پایلوت اجرا می شود.
وی اظهارکرد: در این طرح حدود ۶۰۰ هزار نفر شامل تمامی افراد بالای ۴۰ سال و بخشی از افراد ۲۰ تا ۴۰ سال پایش با هدف شناسایی افراد در معرض خطر و ارایه راه‌های پیشگیرانه به آنان در مراکز بهداشتی، خانه‌های بهداشت روستایی این چهار شهرستان اجرا می شود.
معاون فنی معاونت بهداشت و مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیر واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: با توجه به اینکه ۸۶ درصد از مرگ و میرهای کشور به علت ابتلا به چهار بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی، سرطان، آسم و دیابت و همچنین تصادفات و مشکلات روحی و روانی است، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درصدد است با این طرح، میزان این بیماری‌ها را کاهش دهد.
کوشا، با بیان اینکه مراغه حدود نیمی از جمعیت پایلوت طرح ایراپن را تشکیل می دهد، ادامه داد: درصدد هستیم در برخی از مراکز انجام آزمایش‌ها، اقدام به پایش مشکلات روحی و روانی بیماران کنیم.
وی گفت: طرح ایراپن پس از موفقیت در شهرستان‌های پایلوت به صورت گسترده در کشور اجرا می شود تا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توجه به سند سلامت کشور، قدمی در کاهش مرگ و میر زودرس بردارد.
کوشا افزود: براساس این طرح که هدف اصلی از اجرای آن، سنجش وضعیت سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری است، برنامه‌های نادرست غذایی و شیوه‌های غلط زندگی برای مبارزه با این بیماری‌ها کنترل می شود.
وی گفت: بر اساس این طرح مشخص می کنیم که خطر بیماری‌های مورد نظر در ۱۰ سال آینده، در زندگی فرد چند درصد بوده و در راستای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها تلاش و برنامه ریزی می شود.
وی، با بیان اینکه احداث خانه‌های بهداشت درکشور در دهه ۶۰ انقلاب اول نظام سلامت کشور روی داده و هم اکنون نتیجه آن در کاهش و ریشه کنی بیماری‌های واگیردار بیان کننده نقش این انقلاب است، افزود: هم اکنون طرح ایراپن نیز انقلاب دوم نظام سلامت در کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر و مرگ و میر زودرس است.
فرماندار مراغه نیز دراین آیین گفت: حرکت دولت تدبیر و امید برای تحقق نظام سلامت و کاهش رنج بیماران و خانواده‌های آنان با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب دستاوردی مهم در کشور است.
ظفر محمدی افزود: نظام سلامت کشور تا کنون در حیطه مراقبت و جلوگیری از آسیب بیماری‌های واگیردار موفق عمل کرده و اکنون نیز درصدد مقابله با بیماری‌های غیر واگیر است.
وی اظهارکرد: انتظار می رود با همکاری مسئولان، این امر نیز تحقق یابد چرا که بیشترین علت‌های مرگ و میر کشور و جهان در اثر بیماری‌های غیر واگیر است.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه نیز در این آیین گفت: موفقیت نظام سلامت نیازمند به روز بودن اطلاعات مردم و بیماری‌ها و گستردگی آن در هر منطقه بوده که هم اکنون در این شهرستان آمارگیری نظام سلامت به صورت کامل اجرا شده است.
علی جنتی افزود: این آمارگیری به منظور ارائه خدمات جدید و به روز نظام سلامت اجرا شده که طرح ایراپن نیز قدمی محکم در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر این شهرستان است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این آیین گفت: چهار بیماری دیابت، فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.
احمد مجتهدی افزود: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آن‌ها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده که این زمان مصادف با پایان چشم انداز ۲۰ ساله ایران است.
وی یادآور شد: در طرح ایراپن، افراد ۴۰ سال و بیشتر با هماهنگی قبلی مراکز بهداشتی درمانی جهت ارزیابی دوره ای فراخوان و افراد ۲۰ تا ۴۰ سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی نیز ارزیابی می شوند.
مجتهدی ادامه داد: طی این برنامه، مراقبان سلامت مستقر در مراکز بهداشتی درمانی ضمن تکمیل پرسشنامه‌های مربوطه، با دستگاه ویژه (Lipidpro ) آزمایش قندخون و چربی خون را انجام و فشارخون افراد را اندازه گیری می کنند و سپس بر اساس معیارهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در فرد، ارزیابی می شوند.
وی گفت: خطر بیماری‌های قلبی عروقی در چهار گروه شامل کمتر از ۱۰ درصد، ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۲۰ تا ۳۰ درصد و ۳۰ درصد بیشتر، تقسیم بندی و افراد از نظر عوامل خطر و درصد ابتلا به خطر قلبی عروقی مورد مشاوره و درمان قرار می گیرند که ارائه تمامی خدمات در این طرح رایگان است.
شهرستان مراغه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۷ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

(Visited 338 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*