نایب رییس انجمن پزشکان عمومی: بوی بهبود تعرفه‌ها نمی‌آید

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: «به نظر نمی‌آید که رشد خوبی در تعرفه پزشکان در بودجه ۹۵ داشته باشیم.» این آب سردی است که نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی روی دست پزشکان می‌ریزد. عزت‌الله گلعلیزاده در گفت‌و‌گو با سپید می‌گوید: «به طور کلی انتظار می‌رود که امسال تعرفه‌ها رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته باشند. شما اگر شرایط تورم در کشور را در نظر بگیرید یا به افزایش ۱۴ درصدی حقوق و دستمزد‌ها توجه کنید، چیز دور از ذهنی نیست که تعرفه پزشکان هم به این میزان افزایش یابد.»

اگرچه به عقیده نمایندگان مجلس میزان تعرفه سلامت باید تا آخر اسفند ۹۴ مشخص می‌شد، اما وزیر بهداشت قول داده تا حدود یک ماه دیگر تعرفه‌های مورد نظر را اعلام کند.

گلعلیزاده ادامه می‌دهد: «مشکلی که دامن‌گیر جامعه پزشکی می‌شود مربوط به بحث منابع مالی است. سال‌های قبل هم همین بوده و جامعه پزشکی سوبسید را از جیب خود پرداخت کرده است. ما امیدوار بودیم که تعرفه‌ها واقعی و منابع لازم برای آن پیش‌بینی شود با این شرط که مردم افزایش پرداختی از جیبشان نداشته باشند. یعنی بیمه‌ها مابه‌التفاوت را پرداخت کنند. اما متاسفانه سازمان‌های بیمه گر هم دچار مشکل شده‌اند. سازمانی مانند بیمه سلامت با ۶ تا ۷ هزار کسری مواجه است و خیلی از پرداختی‌هایشان با تاخیرهای زیادی روبرو شده است. ما امیدواریم منابع مالی موردنیاز برای سازمان‌های بیمه گر به خصوص سازمان بیمه سلامت در بودجه ۹۵ اختصاص یابد و از طرفی دیگر سرانه خوبی دیده شود و به‌تبع آن تعرفه خدمات پزشکی هم افزایش یابد.»

مدلی که نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی برای واقعی کردن تعرفه‌ها در نظر دارد مانند بخش انرژی است. «در این بخش دولت یک بار برای همیشه سوبسید را برداشت و تعرفه را واقعی کرد. در حوزه سلامت هم باید همین اتفاق بیفتد. ما نمی‌توانیم بگوییم که جامعه پزشکی باید خیلی پایین‌تر از ارزش کاری که انجام می‌دهد تعرفه دریافت کند. کما اینکه سال‌ها همین بوده و جامعه پزشکی این سوبسید را از جیب خود پرداخت کرده است.» او با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه تاکید می‌کند: «یک بار برای همیشه این نرخ واقعی باید مشخص شود. جامعه پزشکی هم انتظار ندارد که یک شبه این اتفاق بیفتد ولی حداقل اینکه شاهد دورنمای آن باشند. یعنی بگوییم ظرف ۵ سال تعرفه‌ها به عدد واقعی‌اش نزدیک می‌شود. اگر این اعتمادسازی برای جامعه پزشکی انجام شود، آن‌ها نیز قطعا این شرایط و نرخ‌های پایین را می‌پذیرند.»

این عضو هیات مدیره‌ انجمن پزشکان عمومی می‌گوید: «ما انتظار داریم به‌هرحال اول از هر چیز عدالت بین تعرفه‌ها برقرار شود. یک‌سری رشته‌ها مانند پزشکان عمومی داخلی، اطفال، عفونی و… فقط بیمار را ویزیت می‌کنند و تعرفه‌هاشان آن طور که باید و شاید رشدی نداشته است.»

او درباره راه برقراری عدالت بین رشته‌های مختلف پزشکی توضیح می‌دهد: «راه برقراری عدالت را کتاب «ارزش‌گذاری نسبی» (کتاب کالیفرنیا) مشخص کرده است. اما متاسفانه آن کتاب دست‌کاری شد و تعادل بین رشته‌ها بر هم خورد. اگر همه بخش‌های آن به‌درستی ترجمه می‌شد شاید این حرف‌وحدیث‌ها پیش نمی‌آمد. ضمن اینکه بخشی از کتاب «ارزش‌گذاری نسبی» تحت عنوان بخش‌های سرپایی (مانند مشاوره و خدماتی که این گروه از پزشکان ارائه می‌کنند) دیده نشد.» گلعلیزاده با تاکید بر اینکه عدالت بین رشته‌ها باید موردبازنگری قرار گیرد، امیدوار است که «در بحث تعرفه این گروه‌ها به طور ویژه دیده شوند تا به اقتصاد آن‌ها لطمه‌ای وارد نشود.»88

(Visited 201 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. همکار ارجمند ! ضرب المثلی است که می گوید : اگر علی=وزیر بهداشت ، ساربان است، می داند شتر را کجا بخواباند !نگران نباشد.!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*