رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: بدون مشارکت پزشکان عمومی، دیابت را نمی‌توان شکست داد

گزارش گردهمایی جامع سالانه‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران (۱)photo_2016-05-11_13-48-55

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با اعلام آمادگی این انجمن برای استقرار مطب‌های دیابتی و کمک همه‌جانبه در این زمینه، تاکید کرد: «بدون مشارکت پزشکان عمومی، دیابت را نمی‌توان شکست داد.»
دکتر عباس کامیابی که صبح امروز در چهارمین گردهمایی جامع سالانه‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران سخن می‌گفت، با بیان این‌که راهبرد انجمن در مورد پزشکی خانواده، استقرار کامل آن در سطح کشور و مطابق با قوانین و منافع مردم، دولت و پزشکان است، افزود: «انجمن دنبال تعریف منافع صنفی خاصی است که راهبرد پزشک خانواده در راستای تامین همین منافع است و تضادی با سیاست‌های بهداشتی و منافع مردم ندارد زیرا طرح پزشک خانواده منجر به کاهش هزینه‌های مردم و راهبرد علم‌محور در حوزه‌ی سلامت می‌شود.»
چهارمین گردهمایی جامع سالانه‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.
در این گردهمایی دکتر علی ربیعی وزیر رفاه، دکتر علیرضا زالی رییس کل نظام پزشکی، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، دکتر محمدجواد کبیر مدیر عامل بیمه سلامت، دکتر تقی نوربخش مدیر عامل تامین اجتماعی)، دکتر ناصر کلانتری قائم‌مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت و دکتر رسول خضری عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون بهداشت مجلس از میهمانان بودند و دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت به‌علت ضرورت همراهی با رییس‌جمهور در سفر به کرمان علی‌رغم اعلام قبلی، در این همایش حضور نداشت.
هم‌اکنون ششمین همایش علمی فصلی انجمن ایران با رویکرد «پزشک خانواده» و شعار «غلبه بر دیابت» در محل برج میلاد تهران در حال برگزاری است.
دیگر فرازهای مهم سخنان دکتر کامیابی که صبح امروز از کانال تلگرامی انجمن پزشکان عمومی ایران (https://telegram.me/isgp_ir) به‌طور مستقیم منتشر شد به شرح زیر است:
– تا کنون بزرگ‌ترین همایش‌های علمی کشور را انجمن پزشکان عمومی برگزار کرده که نشان علاقه‌مندی پزشکان عمومی به توانمندسازی علمی است.
– خوشبختانه با پیروزی عقلانیت در انتخابات اخیر مجلس، شاهد حضور بیشتر پزشکان عمومی در مجلس و تقویت فراکسیون طب عمومی خواهیم بود.
– انجمن در ۳ سال گذشته تشکیلات خود را در کشور گسترش داده است و هم‌اکنون ۱۲ هزار عضو و ۴۵ شعبه در کشور دارد.
– خوشبختانه انجمن بیشترین ارتباط را با جامعه‌ی پزشکی دارد و امروز کانال تلگرامی انجمن فراگیرترین کانال تلگرامی جامعه‌ی پزشکی در سطح کشور است.
– راهبرد انجمن در مورد پزشکی خانواده، استقرار کامل آن در سطح کشور و مطابق با قوانین و منافع مردم، دولت و پزشکان است. انجمن دنبال تعریف منافع صنفی خاصی است که راهبرد پزشک خانواده در راستای تامین همین منافع است و تضادی با سیاست‌های بهداشتی و منافع مردم ندارد زیرا طرح پزشک خانواده منجر به کاهش هزینه‌های مردم و راهبرد علم‌محور در حوزه‌ی سلامت می‌شود.
– انجمن صاحب خانه شده است و دفتر مرکزی آن در تهران به‌زودی افتتاح خواهد شد. همچنین در ماه آینده آخرین مرحله‌ی پیوستن انجمن به انجمن جهانی پزشکان خانواده (ونکا) انجام می‌شود.
– گاهی آدرس اشتباه در خصوص انجمن داده می‌شود. طبق اساسنامه ورود ما به مسایل حکومتی مجاز نیست ولی ما به حاکمیت در تصمیم‌سازی کمک می‌کنیم.
– گرایش‌های تخصصی پزشکان عمومی را در تضاد با سیاست‌های وزارات بهداشت می‌دانند اما هرگز چنین نیست. پزشکان عمومی در تمام عرصه‌ها عرق کامل به دغدغه‌های بهداشتی- درمانی مردم دارند.
– در اولین گام کتاب راهبردی استقرار پزشک خانواده نوشته‌ی مایکل کید توسط انجمن ترجمه شده است و به‌زودی منتشر می‌شود و کتاب مورتاگ که کتاب مرجع پزشکان خانواده‌ی استرالیاست نیز در دست ترجمه است.
– بدون سطح‌بندی و ارجاع ره به جایی نمی‌بریم. اگر اعتقاد به پزشک خانواده داریم، در عمل حمایت کنیم.
– در طرح پزشک خانواده از پزشکان خانواده‌ی فارس و مازندران حمایت می‌کنیم.
– بدون مشارکت پزشکان عمومی، دیابت را نمی‌توان شکست داد. انجمن برای استقرار مطب‌های دیابتی و کمک همه‌جانبه در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند زیرا طب تخصصی توان و ظرفیت کامل برای مهار بیماری‌هایی چون دیابت ندارد.
– اگر طب عمومی پایه است، باید اولویت در پرداخت‌ها هم داشته باشد. اگر طب عمومی پایه است، باید محدودیت تجویز دارو و پاراکلینیک هم برداشته شود.
– شورای راهبردی طب عمومی با ریاست وزیر و حضور نمایندگان انجمن در وزارت بهداشت تشکیل شده که وظیفه‌ی سیاست‌گذاری در طب عمومی را خواهد داشت.

(Visited 218 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. درسایت خبری عصر ایران در انعکاس سخنان رئیس انجمن پزشکان عمومی از قول ایشان آمده است : ” گرچه شورای راهبردی طب عمومی با ریاست سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده، اما امیدواریم بسیاری از مشکلات طب عمومی در این شورا حل و فصل شود. ”
    سوال می شود : آیا صِرف ِ ” امید واری ” دردی را درمان و مشکلی از مشکلات را حل می کند ؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*