موضوعی که محرمانه نیست اما به خبرنگاران ربطی ندارد

نهاد مردمی حکم ناظر می‌گیرد؟

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: شنیده می‌شود که نهادی مردمی نظارت بر مراکز درمانی اعتیاد را برعهده می‌گیرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نظارت بر مراکز درمانی اعتیاد امری است که بر عهده کار‌شناسان دانشگاه‌های وزارت بهداشت است. آن‌ها بر نحوه پذیرش معتادان، درمان و نحوه تجویز و توزیع داروهای ترک اعتیاد نظارت می‌کنند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

اخیرا در موضوع قاچاق متادون مسئولان وزارت بهداشت انگشت اتهام را به سوی مراکز درمانی نشانه رفتند و آن‌ها را متهم به واگذاری متادون به بازار سیاه کردند. موضوعی که چندان مورد موافقت ستاد مبارزه با موادمخدر نیست و آن‌ها معتقدند که برای مشخص شدن محل نشت متادون، باید این دارو‌ها هولوگرام‌دار شوند.

حال در اقدامی بحث نظارت بر مراکز درمانی طی قراردادی به بخش خصوصی و یک نهاد مردمی واگذار شده است. اما در این میان نه خود وزارت بهداشت بلکه دانشگاه علوم پزشکی یزد به نمایندگی از این وزارتخانه قراردادی برای نظارت بر مراکز درمان اعتیاد سراسر کشور با یک نهاد مردمی به امضا رسانده است.

شنیده می‌شود ارزش این قرارداد که از جیب دانشگاه یزد پرداخت شده به ارزش ۲ میلیارد تومان است. پرداخت ۲ میلیارد تومان از سرانه بهداشتی مردم یزد در حالی اتفاق می‌افتد که وزارت بهداشت در سراسر کشور ییش از ۳۰۰ کار‌شناس متخصص در امر نظارت بر مراکز درمان اعتیاد دارد که سالیانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان بطور رسمی حقوق، پاداش و مزایا به آن‌ها پرداخت می‌کند.

اما از شبهات دیگر این قرارداد، تامین هزینه‌های نظارت سراسر کشور از سوی یک استان محروم از نظر بهداشتی درمانی است که این قرارداد را با شبهه مواجه کرده است. ۲ میلیارد تومان از سرانه بهداشتی یک استان در حالی طی یک قرار داد به یک نهاد مردمی خاص واگذار شده که اساسا طبق قانون اساسی کشور نظارت یک امر حاکمیتی بوده و غیر قابل واگذاری می‌باشد. در این قرارداد که فی مابین دانشگاه علوم پزشکی یزد و معاون هماهنگ کننده یک نهاد مردمی خاص منعقد شده، قرار است طی ۹ ماه ۲۰۰ بازرس از ۷ هزار مرکز درمانی در سراسر کشور بازدید به عمل بیاورند.

گفتنی است وزارت بهداشت در سالهای اخیر بدلیل واگذاری امر نظارت مورد انتقاد شدید قرار داشته، بگونه‌ای که در ۱۷ مردادماه سال گذشته بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، از واگذاری این امر حاکمیتی انتقاد شدید کرده و خواستار سلب اختیار آن از سوی نهادهای غیر وزارت بهداشت شدند.

واکنش مسئول وزارت بهداشت

در این ارتباط حاجبی مدیرکل نظارت بر درمان اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران که آیا این موضوع صحت دارد و اینکه درست است که یک استان برای کل کشور قرار داد امضا کند گفت: این موضوع محرمانه نیست و در واقع دانشگاه علوم پزشکی یزد نه اینکه مسئولیت تمام کشور را عهده‌دار شده بلکه کار از طریق دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه‌های این طرح بر عهده دانشگاه یزد است یا خیر گفت: اصلا این‌ها چه ربطی به سیستم بیرون دارد؟ این سوالاتی که شما مطرح می‌کنید من نمی‌دونم به خبرنگار چه ربطی دارد که دانشگاه یزد باید قبول کند یا وزارت‌خانه؟

(Visited 168 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتربهمن مشفقی

    من متاسفم ازاینکه همکاران عزیز ازاین رخداد در قلمرو جامعه ی پزشکی شگفت زده شده اند ! علت اش این است که در دیگر موارد برای شان مهم نبود که توجه کنند تا شگفت زده شوند. بهترین نسخه برای تحمل این رخداد ها این است که بدانیم فکر غالب در جامعه این است : ” به خبر نکارارن ربطی ندارد ” واین نشان میدهد که اراده ای معطوف به قدرت راه خود را انتخاب و تصمیم می گیرد و تاکنون هم موفق بوده است. اما تنها یک نهاد یعنی مجلس و نمایندگان مجلس هستند که می توانند نقش خبرنکاران را بعهده بگیرند و خواهان پاسخگویی ی مقامات مسئول باشند…

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*