مشکلاتی که پزشک روستایی را فراری می‌دهد

حقوق ۷ و نیم میلیونی پزشکان خانواده‌ی روستایی

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: قائم‌مقام معاونت بهداشت با تشریح مشکلات ۶۷۰۰ پزشک خانواده در روستا‌ها گفت: معمولا به ۱۰ تا ۱۵درصد اعتبار پیش‌بینی شده که از بیمه‌ها باید به بهداشت برسد کسورات می‌خورد و تاخیر پرداخت بیمه‌ها هم پزشکان خانواده شهری را رنج می‌دهد.

IMG_77895
ناصر کلانتری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با تعامل بیمه‌ها با برنامه‌ پزشک خانواده گفت: در حوزه پزشک خانواده روستایی تا به حال تاخیر در پرداخت‌ها نداشته‌ایم و بیمه سلامت ایرانیان برای ۲۸ میلیون نفر روستایی ۶۷۰۰ پزشک و ۵ هزار و ۶۰۰ ماما در این شبکه تعامل خوبی با ما داشته است.

وی ادامه داد: آنچه در روستا‌ها برای ما گرفتاری ایجاد می‌کند مسائل جغرافیایی و توزیع نامناسب جمعیت است به طوری که گاهی به دلیل جمعیت کمتر از حد مناسب مجبور می‌شویم پزشک را از شبکه خارج کنیم.

مدیر شبکه‌های بهداشت وزارت بهداشت گفت: بنابراین مشکلات ذاتی روستا باعث کسورات در دریافت حق بیمه ما شده است البته این رقم مشخص نیست چون هنوز کسورات مربوط به سال ۹۴ را نهایی نکرده و به ما اعلام نکرده‌اند.

وی ادامه داد: معمولا از بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اعتبار پیش‌بینی شده که از بیمه‌ها به سطح یک و بهداشت می‌رسد کسورات می‌خورد مثلا در سال ۹۳ باید ۲۲۰۰ میلیارد تومان به ما داده می‌شد که به حوزه بهداشت و در روستا آنچه داده شد نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد تومان بود در نتیجه کسورات آن حدود ۱۳۰ میلیارد تومان شده است.

کلانتری گفت: پراکندگی جمعیت و مسائل خاص جغرافیایی در سطح یک خدمات بسیار وجود دارد و کار خدمت‌رسانی را سخت می‌کند همچنین محرومیت مناطق باعث می‌شود که پزشکان کمتر به آن مناطق بروند و ماندگاری آن‌ها کم می‌شود.

قائم‌مقام معاونت بهداشت تصریح کرد: البته بی‌توجهی سایر بخش‌های توسعه‌ای در روستا نیز باعث مشکلات ما شده است که باید کمک کنند تا بتوانیم پزشکان را در این شبکه‌ها نگه داریم.

وی افزود: موضوع دیگر این است که تخصیص‌های درنظر گرفته شده از سطوح بالا‌تر نیز داده نمی‌شود مثلا یک درصد ارزش افزوده و اعتبار صندوق بیمه روستایی صددرصد محقق نمی‌شود در حالی که خدمات ما در روستا‌ها چند ده برابر شده و حقوق پزشکی که در دولت دهم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود اکنون به طور متوسط ۷ و نیم میلیون شده است.

کلانتری ادامه داد: در گذشته در روستا پزشکی وجود نداشت اما اکنون ۶۷۰۰ پزشک مستقر شده است بنابراین وقتی همه درامد دولت محقق نمی‌شود پیش‌بینی‌ها اتفاق نمی‌افتد که البته بخشی از این ناهماهنگی به خارج از دولت برمی‌گردد که امیدواریم وزارت بهداشت را کمک کنند و منابع توسعه‌ای کشور را به هم نزنند. چون زمانی که رقم تخصیصی کمتر از ۵۵ درصد می‌شود کار ما را سخت می‌کند.

مدیر شبکه بهداشت گفت: درمورد پزشک خانواده شهری که در ۲ استان مازندران و فارس وجود دارد با بیمه‌ها بیشتر سر و کار داریم که معمولا گرفتاری‌هایی وجود دارد تاخیر پرداخت، پزشکان را رنج می‌دهند چون پزشکان خانواده از مردم پولی نمی‌گیرند و چشم امیدشان به بیمه‌ها است درنتیجه دچار اختلال می‌شوند.

کلانتری گفت: به‌طور کلی گرفتاری سطح یک با بهداشت و بیمه‌ها به‌ شدت مشکلات حوزه درمان نیست.

(Visited 732 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*