وزارت بهداشت در پیشگیری از بیماری‌ها نمره قبولی نمی‌گیرد

دکتر سید محسن مرتضویان
داروساز- فارماکولوژیست

dual-degree.jpg

آیا به‌راستی درباره پیشگیری از بیماری‌ها کاری توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود؟
یک مثال ساده: ترک سیگار و دخانیات.
بدون تردید همه مراقبان بهداشت از اهمیت و نقش دخانیات در بیماری‌ها اطلاع دارند. در شماره می‌‌۲۰۱۶ ژورنال JAMA گایدلاین ترک سیگار به چاپ رسیده است. یکی از اصلیترین پیشنهاد‌ها با درجه A، استفاده از داروهای مورد تایید جهت ترک سیگار است. اما تا چه حد کشور ما در این زمینه موفق بوده است؟ چند وقت پیش با یکی از دوستان متخصص قلب و عروق صحبت می‌کردم و ایشان از نبود دارو و محدودیت‌های دارویی در زمینه ترک سیگار گله داشتند و اینکه بیماران زیاد از بوپروپیون راضی نیستند، آدامس‌های بی‌کیفیت ایرانی هم چندان استقبال کننده‌ای ندارد و به نمونه خارجی با کیفیت آن نیز به هیچ وجه اجازه وارد شدن داده نمی‌شود. دارویی مانند وارنیکلین هم هنوز جای خود را در ایران باز نکرده است.
به نظر اینجانب، وزارت حتی به اندازه «دعواهای صنفی» و «فیش‌های حقوقی» به ترک سیگار و پیشگیری از بیماری اهمیتی نمی‌دهد. اگر هم کمپینی مانند «بیایید قلیان‌ها را گلدان کنیم» به راه می‌افتد، تنها اتکا به همت استادان دلسوز دارد که شعله آن هم در صورت حمایت نشدن کم‌کم خاموش می‌شود.
بگذارید نمره رد به وزارت بدهیم آن هم برای درسی که پاس کردن آن زیاد سخت نیست. ارگانی که از پس درس آسانی همچون این مورد برنیاید به هیچ روی، توانایی حل کردن مشکلات بزرگ را ندارد و باید دست به دعا برداشت تا کشورمان گرفتار بیماری‌های عجیب و غریب (کرونا، زیکا و…) نشود که از این وزارت بخاری بلند نخواهد شد.

(Visited 206 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*