بیانیه‌ی انجمن پزشکان عمومی کرج درباره‌ی واگذاری نظارت مراکز درمانی به بسیج

photo_2016-07-26_11-10-22

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: انجمن پزشکان عمومی شهرستان کرج با صدور بیانیه‌ی‌ای به واگذاری نظارت مراکز درمانی به بسیج جامعه‌ی پزشکی و دستورالعمل این بازرسی واکنش نشان داد:

اخیرا مطلع گردیدیم که وزارت بهداشت در اقدامی برای ارتقای کیفیت عملکرد مراکز، حوزه نظارت را به سازمان بسیج واگذار نموده است. انجمن علمی پزشکان عمومی فارغ از اشکالات حقوقی وارد شده، که به اصل این قرارداد وارد است از جنبه های دیگری این اتفاق را فاقد بن‌مایه کافی و لازم از جهت علمی و اخلاقی ارزیابی می‌نماید. اقدامی که در آن در درجه اول شان و حرمت رابطه درمانگر و بیمار زیر سوال رفته زمینه‌ساز سلسله وقایع نامیمونی خواهد بود که در نهایت منجر به اختلال در ساختار درمانی و اعتماد به نظام درمانی کشور می گردد. ساختاری که در آن اعتماد به درمانگر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر گونه اسیب به این تفکر مسبب صدمات و خسارتهای جبران ناپذیری در درجه اول به گیرندگان خدمت یا بیماران می‌گردد. انجمن پزشکان عمومی ضمن تایید و تاکید بر اثر بخش بودن نظارت درست در ارتقای کیفیت درمان برخی دلایل خود مبنی بر نادرستی روال ایجادشده – تحت عنوان برونسپاری نظارت – را به شرح ذیل اعلام می‌نماید:

۱٫ در درجه اول باید اشاره کرد که از دید بیماران، ورود یک نهاد با رویکرد غیر مرتبط به نظارت درمان و با وظایف شناخته شده، به حوزه نظارت ،بر کیفیت درمان که در آن کاملا محرمانه ماندن رابطه درمانی و اعتماد، اساس هرگونه اثر بخشی و تمکین بیمار از درمانگر است، کاملا مغایر با اصول اخلاقی حرفه ایست. این در حالیست که پرسنل و پزشکان شاغل در این گروه کاری بزرگ از معدود مشاغلی هستند که سوگند رازداری خورده اند و این اقدام مغایر با اصول حرفه ایست که قانونا کلیه پزشکان ملزم به حفظ و وفاداری به آن هستند.
۲٫ التزام جامعه بزرگ پزشکی به آرمانهای مقدس نظام مقدس جمهوری اسلامی پیش از این نیز وجود داشته و اعضای این جامعه حرفه‌ای همگی خود را بنوعی عضوی از بسیج و تفکر و ارمانهای بسیج میدانند و اینگونه تقابل جامعه پزشکی با سازمان مردمی بسیج نه به مصلحت کشور و نه به مصلحت نظام مقدس مان که در شکل گیری آن همگی بسیجی وار و جان برکف تلاش کرده ایم.
۳٫ اساسا چگونگی روند تعیین کارشناسان و سوابق و مهارتهای تخصصی ایشان در این حوزه محل شبهات فراوانی است خصوصا آموزش ناظران در دستورالعمل جدید بسیار مبهم می باشد. این در حالیست که دلیل عدم استفاده از کارشناسان نظارتی شاغل در معاونتهای درمان در حال حاضر برای جامعه پزشکی سوال بزرگی است که بی پاسخ مانده است.
۴٫ فرآیند ارزیابی و انتقال داده ها و تحلیل آن با مشارکت افراد و تیم های غیر تخصصی صورت می‌گیرد که باز شایبه برخورد غیر حرفه‌ای را در اذهان متبادر می‌کند.
۵٫ آنچه سراسر در دستوالعملهای این بازرسی دیده می شود اینست که اصل بر یافتن خطاها و با حساسیت بسیار بالا دیده می‌شود تا بدانجا که حتی احتمال خطا نیز در بسیاری از بخشهای این ارزیابی بعنوان خطای مسلم فرض شده است.
۶٫ نکته قابل تامل در این ارزیابی قرار گرفتن اصل صحت بر اساس شهادت بیماران و حتی سایر افراد خارج از حوزه درمان و رابطه بین بیمار و پزشک (کسبه محل) است. این موضوع بنوعی از بین بردن شان پزشک نزد مردم است و حرمتی هزاران ساله را که در طول قرنها همواره پزشکان نزد مردم داشتند در این روش ناصواب مخدوش می‌شود. در نظر داشته باشید همان بیمارانی که اینگونه عملکرد پزشک را از آنها سوال می کنیم دیگر برای نظر پزشک و تیم درمانی خود ارزشی قایل نخواهند شد.
۷٫ از بسیاری از بندها و تبصره‌های دستور العمل فوق استنباط می‌شود تلاش بوده تا اشکالتراشی، تخدیش وجهه شغلی و بی اعتبار نشان دادن این مراکز نزد بیماران صورت پذیرد و مترتب به این تخدیش می‌تواند این پیام را به بیماران القا نماید که علاوه بر بی اعتبار بودن تیم درمان نزد مسولان اصل رازداری رابطه بیمار و درمانگر در حوزه درمان معنایی ندارد. بعبارتی علاوه بر بی‌اعتبار کردن مراکزی که مجوز فعالیت خود را از وزرات بهداشت دریافت کرده‌اند این خود سازمان متولی درمان کشور است که در بلندمدت نزد مردم کم‌اعتبار جلوه خواهد کرد.

با عنایت به موارد مورد اشاره فوق انجمن پزشکان عمومی ضمن تاکید مجدد بر طراحی بازرسی فنی و اصولی و تایید تاثیر بازرسی درست بر ارتقای کیفیت درمان اعلام می دارد آنچه در دستورالعمل های منتشره مشاهده می شود نتایج نامناسبی را برای نظام درمانی کشور در پی خواهد داشت که در آن علاوه بر از بین رفتن حرمت پزشکان و جامعه پزشکی خود وزارت بهداشت نیز متاثر از این اقدام شده و نزد مردم غیر قابل اعتماد جلوه خواهد نمود. لذا این انجمن از کلیه مسولان و دست اندرکاران محترم این حوزه می خواهد که در روند بازرسی و دعوت از افراد غیر متخصص برای ارزیابی امور تخصصی بازنگری نموده و قداست و حرمت رابطه بیمار و درمانگر را در هر گونه اقدامی مد نظر داشته باشند.

(Visited 291 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*