چرا عضویت در ونکا مهم است؟

دکتر مهران قسمتی‌زاده

رییس شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران

wonca logo kvadrat

WONCA: World Organization of National Colleges, Academies and Academic Associations of General Practitioners/ Family Physicians

ونکا سازمانی جهانی است که در سال ۱۹۷۲ تاسیس شد و هم‌اکنون با بیش ۶۰۰ هزار پزشکان عمومی و خانواده‌ی عضو از ۱۳۰ سازمان و انجمن و ۱۵۰ کشور و منطقه‌ی دنیا یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین سازمان‌های غیردولتی مرتبط با سلامت در سطح جهانی است. در حال حاضر این سازمان با همکاری WHO، بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی و استانداردسازی خدمات را در حوزه‌ی خدمات عرضه شده توسط پزشکان عمومی و خانواده در دستور کار دارد.

ونکا مورد اعتمادترین سازمان در زمینه‌ی پزشک خانواده برای سازمان بهداشت جهانی است و طرف اصلی مشورت دولت‌ها در ارتقای سیستم آموزشی و عرضه‌ی خدمات پزشکان خانواده به‌شمار می‌رود.

این سازمان وظیفه‌ی اصلی خود را ارتقا و بهبود وضعیت سلامت مردم با ارتقای خدمات عرضه‌شده توسط پزشکان عمومی و پزشکان خانواده و با توسل به روش‌های زیر می‌داند:
– ارتقای آموزش و خدمات پزشکان خانواده و عمومی هر ناحیه بر اساس نیازهای همان منطقه
– تشویق و ترغیب فعالیت‌های پژوهشی از نظر تئوریک و عملی
– ارتقای جایگاه پزشک خانواده
– تسهیل آموزش پزشکان عمومی و خانواده

این سازمان هر ساله برنامه‌های آموزشی و کنفرانس‌های بین‌المللی گوناگونی در کشورهای مختلف و از جمله کشورهای همسایه‌ی ما برگزار می‌کند که سبب ارتقای دانش بالینی اعضای آن می‌شود. عضویت انجمن پزشکان عمومی در این سازمان سبب می‌شود که ایران نیز بتواند یکی از کانون‌های مورد توجه این سازمان باشد و همکاران ما از این برنامه‌های متنوع آموزشی و پژوهشی بهره‌مند شوند و در کنفرانس‌های بین‌المللی در سایر نقاط دنیا نیز به‌عنوان عضو این سازمان شرکت کنند. از مزایای دیگر حضور در این سازمان فراهم‌سازی شرایط برگزاری دوره‌های آموزشی زیر نظر این سازمان در حوزه‌های مورد توجه این سازمان و انجمن و پزشکان عمومی کشور است که مسلماً شرکت در آن هم به دانش بالینی افراد خواهد افزود و هم گذراندن این دوره‌های آموزشی اعتبار علمی درخوری برای همکاران به ارمغان خواهد آورد.

من به‌سهم خود و از سوی شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی ایران، از جناب آقای دکتر فرامرز رفیعی، رییس کمیته‌ی آموزش انجمن پزشکان عمومی ایران که تقریباً از صفر تا صد اقدام عضویت انجمن در ونکا را یک‌تنه بر دوش گرفتند و پس از نزدیک دو سال دوندگی، مکاتبه و شرکت در جلسات مذاکره در داخل و خارج کشور این فرصت را برای انجمن و اعضای آن فراهم آوردند، کمال تشکر را دارم و امیدوارم هیات مدیره‌ی محترم انجمن نیز با برنامه‌ریزی مناسب در استفاده‌ی صحیح از فرصت فراهم‌شده شرایط را برای عضویت فردی اعضای انجمن و استفاده از امکانات آموزشی ونکا آماده سازد.

(Visited 210 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

5 نظر

  1. تا جایی که من می دانم:
    ۱-در سایت wonca چرا اسم ایران نیست؟
    ۲-عضویت در این سازمان نیاز به سفر نداشته و فقط تمایل به عضویت کفایت می کند.
    لطفا اگر عرایض بنده اشتباه است، ارشاد مستند بفرنایید ممنون می شوم.

  2. دکتربهمن مشفقی

    ما افتخار می کنیم که در مجامع بین الملل حضور داشته باشیم ولی من آنچه که در طول سالیان اخیر به سر جامعه ی پزشکان عمومی آمد نمی دانم چرا پس از مطالعه ی این خبر به یاد این ضرب المثل افتادم : یا رو را به ده راه نمی دادند، سراغ کدخدا را می گرفت ….

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*