سایه سنگین نظارت دولت بر انجمن‌های تخصصی

بحث پیرامون حدود نظارت وزارت بهداشت بر انجمن‌ها همچنان ادامه دارد

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: آیین‌نامه انتخاباتی انجمن‌های تخصصی گروه پزشکی بعد از آخرین تغییراتی که در آذرماه سال گذشته داشت، بندهای جدیدی را بر شیوه برگزاری انتخابات و تأیید صلاحیت عمومی و تخصصی اعضای هئیت مدیره وزارت بهداشت تجربه کرد. تغییراتی که اگرچه برای اعضای انجمن‌ها تازگی دارد اما مسئولان وزارت بهداشت این بندها را تکراری می‌دانند و تاکید می‌کنند که تمام این نظارت‌ها پشتوانه قانونی دارد. در سیزدهمین ماده این آیین‌نامه آمده است که «رسیدگی نهایی به صلاحیت منتخبان مجمع (اعم از صلاحیت عمومی و تخصصی) اعتراضات در هر مرحله صرفاً در صلاحیت کمیسیون کمیسیون دلایل ردصلاحیت را به صورت مکتوب و محرمانه به فرد موردنظر اعلام می‌کند و حق اعتراض محفوط می‌باشد.» این درحالیست که انجمن‌ها یک‌بار صلاحیت عمومی کاندیداها را از طریق استعلام از نهادهای مربوطه دریافت می‌کنند. همچنین صلاحیت تخصصی براساس عضویت فرد در انجمن به تأیید رسیده است.

Person voting

ردصلاحیت بعد از انتخابات معقول نیست
محمدرضا ظفرقندی، نایب رئیس اول مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران می‌گوید: «عمده‌ترین اشکال آیین‌نامه فعلی این است که اگر انجمن‌ها هیئت‌مدیره‌ را تعیین کردند و در مرحله بعد برای کمیسیون فرستادند، کمیسیون اجازه دارد افراد منتخب را ردصلاحیت کند.»

او با اشاره به اینکه نظارت بر صلاحیت عمومی و تخصصی در روند عضویت و ثبت نام برای انتخابات صورت گرفته، نظارت پس از انتخابات را ابتر می‌داند و می‌گوید: «بنابراین ردصلاحیت کسی که در انجمن تأیید شده موضوع معقول و منطقی و درشان انجمن‌های علمی و تخصصی نیست و این موضوع باید تغییر کند. مگر اینکه به انتخابات اعتراض شود.»

ظفرقندی تاکید می‌کند: «تأیید صلاحیت عمومی و تخصصی باید درمرحله عضویت صورت بگیرد و اگر فردی مشکوک است اصلاً نباید عضو انجمن شود. نظر من این است که اگر کسی عضو انجمن شده باید این حق را داشته باشد که اگر به عنوان هیئت مدیره انتخاب شد، ردصلاحیت نشود.»

سایه نظارت دولت بر انجمن‌ها 
عباس کامیابی، رئیس انجمن پزشکان عمومی نیز درخصوص ماده سیزدهم این آیین‌نامه می‌گوید: «در عرف دنیا زمانی اساسنامه یک سازمان مردم‌نهاد را اعضا و مجمع عمومی تعیین می‌کنند و زمانی که انجمن‌ها جایگاه خود را در نظام سلامت تعیین کنند به عنوان تصمیم‌ساز در روند سیاست گذاری حضور خواهند داشت.» او در ادامه این سؤال ما را به سؤال دیگری پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «شما درنظر بگیرید که این ابعاد در کشور ما چه وضعیتی را تجربه می‌کند؟ البته ما ناشکر نیستیم و فکر می‌کنیم علی‌رغم محدودیت‌های موجود اگر اراده‌ای حاکم باشد تغییرات ایجاد می‌شود.»

به گفته کامیابی «براساس قوانینی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، کمیسیون‌ها درزمینه بررسی صلاحیت عمومی و تخصصی انجمن‌ها حق دخالت دارند. این اختیار کلی است و توضیح دقیقی داده نشده است. کمااینکه در برخی از دوره‌های انجمن‌ها دخالت صریح در انجمن‌ها ملموس بوده است. البته درحال حاضر این موضوع پررنگ نیست و نگاه در کمیسیون مربوطه نگاه بازی است اما در آیین‌نامه این حق به کمیسیون داده شده است.»

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران از منظر عرفی به این بند ایراد می‌گیرد و با اعلام این خبر که نظرش را به وزارت بهداشت هم اعلام کرده، می‌گوید: «با این حال من به این بند ایراد می‌گیرم. اگر سازمان‌های مردم‌نهاد را به عنوان نهادهایی خارج از دولت و با آزادی عمل فرض کنیم، سایه دولت بر انجمن‌ها سنگینی می‌کند.»

با این حال علیرضا استقامتی، دبیر انجمن کمیسیون گروه انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت درمورد تغییرات آیین‌نامه انتخاباتی انجمن‌های تخصصی پزشکی براین باور است که بررسی صلاحیت عمومی و تخصصی بعد از انتخابات انجمن‌ها «از ابتدا هم به همین شکل بوده است و قانون همین است.»

او می‌گوید: «آیین‌نامه می‌گوید انتخابات تنها باحضور ناظر وزارت بهداشت رسمیت پیدا می‌کند. بعد از انجام انتخابات باید اعضای هیئت مدیره و اصل انتخابات در کمیسیون وزارت بهداشت به تأیید برسد.»

استقامتی اضافه می‌کند: «صلاحیت عمومی و تخصصی نامزدهای انتخابات انجمن در قبل از برگزاری انتخابات یک‌بار از سوی کمیته انتخاباتی انجمن‌ها بررسی می‌شود. اما کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی بعد از برگزاری انتخابات، صلاحیت افراد منتخب را بررسی می‌کند. برای مثال اگر این فرد دائم مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند، ممکن است تأیید نشود. اگر قرار باشد عده‌ای با اهدافی به‌غیر از فعالیت علمی و ایجاد تنش وارد انجمن شوند طبیعی است که کمیسیون از اختیار خود استفاده می‌کند. شما هم اگر باشید همین کار را می‌کنید.» او این تأیید صلاحیت بعد از انتخابات را «حق طبیعی و قانونی» کمیسیون می‌داند و می‌گوید: «آیا شما انتظار دارید وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد سیاست‌گذار و متولی نظام سلامت، از حقوق طبیعی و قانونی خود استفاده نکند؟ من احساس می‌کنم جوی وجود دارد که دنبال ایجاد تنش است و مسائل بدیهی، واضح، عقلانی و قانونی را به نوع دیگر جلوه می‌دهند و می‌خواهند تنش ایجاد کنند.»

دبیر کمیسیون انجمن‌های تخصصی گروه پزشکی در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌شود صلاحیت را قبل از انتخابات بسنجید، اینگونه پاسخ می‌دهد: «برای اینکه متهم نشویم که می‌خواهیم مانع افراد برای عضویت در هیئت مدیره شویم، به انجمن‌ها اختیار داده‌ایم که خودشان صلاحیت کاندیدای اعضای هئیت مدیره را بسنجند. در اغلب موارد هم وقتی انجمن‌ها فردی را تأیید کردند، به طور متعارف و در ۹۹ درصد موارد تأیید شده‌اند.» او درمورد ضرورت تعریف واژه صلاحیت عمومی در آیین‌نامه انتخاباتی هم مسئولیت را به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌اندازد و می‌گوید: «تعریفی که از صلاحیت عمومی شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد و اگر قرار باشد تعریفی از این واژه ارائه شود، آن‌ها باید تعریف کنند.»

منبع: روزنامه سپید

(Visited 73 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*