توضیحات نوبخت درباره حرف‌های جنجالی

رئیس کمیسیون بهداشت درمورد حاشیه سخنرانی‌اش در مورد تعدیل درآمد پزشکان توضیح داد

نوبخت

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران بابیان اینکه ابلاغ دیوان عالی کشور، حبس پزشکان را منتفی کرد، افزود: «آنچه درمورد کسر ۷۰ درصد از حقوق پزشکان گفته شد، سوءبرداشت بود.»

علی‌محمد نوبخت حقیقی در نشست خبری ظهر روز گذشته که در بیمارستان فوق تخصصی مهر برگزار شد، در جمع پزشکان و اصحاب رسانه گفت: «۳ ماه از زمانی که به‌عنوان نماینده مجلس انتخاب شدم، می‌گذرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در خانه خودم بیمارستان مهر که در این راه کمک زیادی به من کرد، گزارش اقداماتی را که تاکنون انجام دادیم به سمع و نظر شما برسانم.»

تزریق ۸ هزار میلیارد تومان به بودجه سلامت
او تصریح کرد: «زمانی که دولت لایحه اصلاحیه بودجه سال ۹۵ را فرستاد، از این فرصت طلایی استفاده و میزان بدهکاری را به دولت اعلام کردیم. اینجا بود که ۵ هزار میلیارد تومان به بودجه بهداشت و درمان اضافه شد اما به دلیل دو نکته حساس در سازمان برنامه‌وبودجه کشور به‌سرعت رد شد. علی‌رغم آنکه روی ۸ هزار میلیارد تومان توافق شد و مورد موافقت صحن علنی مجلس و شورای نگهبان قرار گرفت. البته میزان بدهی بیش از این بود.»

نوبخت حقیقی بابیان اینکه از ۱۱۰ سال پیش که مجلس شورای اسلامی تشکیل‌شده تاکنون، حدود ۴۰۰ قانون در زمینه سلامت داریم، افزود: «کمیته‌ای برای تنقیح قوانین تشکیل دادیم تا درمورد میزان کارایی قوانین، تناقض موجود بین آنها و اثرگذاری‌شان بحث کنند.»

او با تاکید بر اینکه باید از صاحبان فرایند در هر حوزه‌ای در زمینه تصمیم‌گیری هم نظرخواهی کنیم، گفت: «از اعضای جامعه پزشکی دعوت می‌کنم که برای عضویت در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و نوشتن راهنمای بالینی برای بیمه‌ها اقدام کنند.» نوبخت ادامه داد: «راهنمای بالینی بسیار مهم است. یکی از دلایل کمبود بودجه در اجرای طرح تحول نظام سلامت این بود که محاسبه هزینه‌ها براساس راهنمای بالینی صورت نگرفت. روی حسن نیت گفتند تمام ایران می‌تواند از تمام خدمات و تمام بیمارستان‌ها استفاده کند اما این روش با ظرفیت هیچ خزانه‌ای منطبق نیست چه برسد به خزانه ما که دچار مشکلاتی هم است.»

دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران درخصوص اتفاقات اخیر درمورد جامعه پزشکی گفت: «مسائلی که در دو سه ماه اخیر علیه جامعه پزشکی به شکل ناجوانمردانه‌ای پیش آمد، نباید اینگونه مطرح می‌شد. می‌شد اینگونه شوخی نکنند. در کشوری که قانون وجود دارد و راهی برای رسیدگی به مشکلات هست نباید به‌صرف اینکه کسی مشکلی برایش پیش‌آمده، به خودش اجازه دهد به تمام اعضای آن قشر بدوبیراه بگوید، قابل‌تحمل نیست، اما ازآنجاکه ما هم نمی‌توانیم خارج از قانون اقدامی کنیم، تصمیم گرفتیم کمیته‌ای با عنوان «کمیته حفظ و اعتلای قداست جامعه پزشکی» در سازمان نظام پزشکی تشکیل شود. از این طریق می‌توانیم به دست پزشکان،‌ مشکلات پیش روی آنها را برطرف کنیم.»

نظارت رو به افزایش مجلس شورای اسلامی بر بخش دولتی
نوبخت حقیقی تصریح کرد: «تابه‌حال رسم بر این بود که نظارت دستگاه‌های دولتی بر بخش خصوصی بیشتر بود، اما بنا به چند دلیل اتفاقا باید این نظارت را بر بخش دولتی هم اعمال کنیم. این وظیفه مجلس است که بر دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی نظارت کند و مجلس شورای اسلامی مصمم است که براین برنامه تمرکز کند. دکتر فاضل و دکتر برومند ازجمله کسانی هستند که ابراز تمایل کردند در این کمیته عضو شوند.»

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به روند نظارت بر بیمارستان‌ها اینگونه انتقاد کرد: «نظارت بیشتر بر تعرفه تنظیم‌شده است. ممکن است در برخی موارد تعرفه مناسبی گرفته شود اما کرامت بیماران حفظ نشود یا اینکه خدمات درمانی طبق موازین علمی انجام نشود. مهم‌ترین مثال چنین موضوعی هم این است که با کسری ۸ هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم. این کسری از خزانه‌ای است که نمی‌تواند حقوق مکفی به بازنشستگان قبل از سال ۸۳ و دستیاران امروز پرداخت کند.»

نوبخت حقیقی در ادامه این نشست درباره حواشی که درمورد سخنانی که چند روز پیش به نقل از او در رسانه‌ها بازتاب داده شد، تصریح کرد: «از قول بنده نقل کردند که باید از درآمد پزشکان ۷۰درصد مالیات گرفته شود. اما شما دقیقا توجه کنید که من چه گفتم. اطبای جوانی حدود ۵۰۰ میلیون تومان به مراکز خصوصی یا خیریه سلامت کمک می‌کنند و درحالی‌که این پول را برای فعالیت درمانی صرف کرده‌اند باید اقساط این سرمایه را از خدمات درمانی کسب کرده و ماهیانه به بانک‌ها پرداخت کنند. در کنار این افراد پزشکان جوان دیگری هم هستند که در بیمارستان دولتی مشغول فعالیت شده و هیچ هزینه‌ای بابت شغل خود ندارد و سرمایه‌ای هم برای آن صرف نکرده است. این فرد نگران تجهیزات پزشکی آن بیمارستان نیست و با تعداد زیادی بیمار و مراجعه‌کننده هم مواجه است. زمانی که به این جوان گفته می‌شود شما تمام‌وقت اینجا فعالیت کن و در ازای آن بخشی از هر خدمت درمانی که ارائه می‌کنی برایت محاسبه می‌شود، زمینه به وجود آمدن اعدادی که بعد از مدتی به‌عنوان ارقام نامتعارف خوانده شد را فراهم می‌کند. به همین دلیل بعد از انتشار فیش‌های حقوقی یکی از سازمان‌هایی که زیر سوال رفت، بخش بهداشت و درمان بود.»

او با تاکید بر اینکه ما اعتقادداریم که عدالت را رعایت کنیم، اظهار کرد: «فردی که در بخش خصوصی بخشی از سرمایه یک سازمان درمانی را فراهم کرده با فردی که در بخش دولتی فعالیت می‌کند و تمام امکانات برای خدمات درمانی فراهم است و نظارتی هم وجود ندارد، یکی نیستند. پول این پزشک جوان که در بخش دولتی فعال است رقم بسیار بالایی می‌شود که با حقوق استادش که فیزیولوژیست است، یک‌دهم این میزان هم نمی‌شود و استاد او که بازنشسته هم شده تنها یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و در این میان ۴۰ هزار پزشک عمومی رهاشده‌اند.»

نوبخت حقیقی با طرح این سوال که پزشک در بخش دولتی چقدر باید حقوق بگیرد، گفت: «بعد از انتشار فیش‌های حقوقی شورای عالی حقوق و دستمزد از اعضای دولت آغاز کرد و سقف ۱۰ میلیون تومانی را برای حقوق رئیس‌جمهور و وزرای دولت تعیین کرد. در آن جلسه درآمد پزشکان هم قرار است در آینده نزدیک اعلام شود. اگر ما خودمان برای دریافت‌های بیش‌ازحد برنامه‌ریزی نکنیم و نگوییم که نسبت به این موضوع حساسیم، ممکن است شورای عالی حقوق و دستمزد در آینده‌ای نزدیک مبلغی را در مقایسه با کارگران مبلغی را تعیین کنند که درنهایت شالوده نظام سلامت ازهم فروپاشیده شود.»

او با تاکید بر اینکه آنچه درمورد کسر ۷۰ درصد از حقوق پزشکان گفته شد، سوءبرداشت بود، افزود: «روند تعیین شرایط محاسبه ارائه خدمات درمانی، به نحوی است که از یک‌سو می‌توان سقفی برای درآمد پزشکان اعلام کرد اما در این صورت ممکن است یک پزشک در ۵ روز به این سطح برسد و انگیزه پزشکان کاهش پیدا کند. بنابراین نباید راه را برای افزایش دستمزد و ارائه خدمات درمانی بیشتر بست اما اگر مثل امروز این سقف درآمدی ادامه داشته باشد خلاف عدالت در پرداخت خواهد بود، بنابراین دلسوزان حرفه پزشکی باید پیشنهادات بینابینی خود را اعلام کنند.»

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «پیرو این تصمیم، برای ارائه پیشنهاد به شورای عالی حقوق و دستمزد چند پیشنهاد طرح کردیم: یکی این بود که اگر درآمد پزشکان بیش از ۳۰ میلیون تومان بود a ریال از حقوق پزشک کسر شود و اگر بالای ۵۰ میلیون تومان دریافتی داشت، b مقدار کسر شود. یک مثالی که درمورد کشورهایی که بیمه‌های فعالی دارند زده شد این بود که وقتی اعداد دریافتی پزشکان از یک سطحی بیشتر می‌شود، ۷۰ درصد آن اضافه را از حقوق پزشکان کم می‌کنند تا تعادلی بین درآمد اقشار مختلف نظام سلامت حفظ شود. ما به‌عنوان نماینده مجلس پاسخگوی تمام اقشار مختلف نظام درمانی کشور هستیم. بنابراین این عدد ۷۰ ازاینجا مطرح شد و سوءبرداشت شد که قرار است ۷۰ درصد از حقوق تمام پزشکان کسر شود. تاکید می‌کنم این درصد به‌صورت پلکانی و با توجه به سقفی است که از سوی نهادهای بالادستی تعیین می‌شود.»

ابلاغ دیوان عالی کشور حبس پزشکان را منتفی کرد
او در پایان به قانون مجازات اسلامی و احکام حبسی که برای تعداد کمی از پزشکان در برخی استان‌ها صادر شد، گفت: «چند مورد از پرونده‌های مشابه که حکم حبس برای آنها صادرشده بود را به هیئت عالی دیوان عالی کشور بردند و دیوان عالی کشور می‌تواند بر اساس راى وحدت رویه‌‌ای برای قضاوت این پرونده‌ها پیشنهاد و تصویب نماید که بصورت قانون در می‌آید و کار در تیرماه انجام و ابلاغ شد.»

منبع: روزنامه سپید، مینا دارابی

(Visited 142 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*