متاسفانه دولت در حوزه بیمارستان‌سازی حاضر به حمایت نیست

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: وزیر بهداشت گفت: در نظام سلامت با کمبود نیروهای درمانی ازجمله پزشک و پرستار مواجه هستیم و این سبب نارضایتی مردم و نقص در ارائه خدمت به مردم می‌شود.

139309121500052494214204

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، «سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه «نبض» شبکه خبر در پاسخ به این گله‌مندی مردم که پزشکان وقت کافی برای پاسخگویی به بیمار نمی‌گذارند، گفت: ما در نظام سلامت کشور با کمبود امکانات ازجمله پزشکان، پیراپزشکان و پرسنل مواجه هستیم و همه اینها سبب می‌شود گروه پزشکی ما مجبور باشند در بیمارستان‌های دولتی در هر ساعت حجم زیادی از بیماران را پذیرش کنند و این خود سبب نقص در ارائه خدمت و نارضایتی مردم خواهد شد. باید انتظارات در نظام سلامت متناسب با امکانات موجود باشد،‌اما با همه اینها می‌توان گفت مردم بیش‌ترین رضایتمندی را از حوزه سلامت کشور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کادر درمانی خود را موظف نمی‌داند برای همراهان بیمار توضیح کافی را ارائه کند، گفت: متأسفانه ما ایرانیان خود را در همه مسائل صاحب‌نظر می‌دانیم و این سبب می‌شود که همراه بیمار در روند مداوای بیمار دخالت کند یا توقع حضور در ICU  و CCU را داشته باشد. همچنین مردم باید بدانند گروه پزشکی تنها وظیفه توضیح برای یکی از همراهان بیمار را دارد نه کل طایفه و کسانی که در آنجا حضور می‌یابند.

هاشمی گفت: توهین کردن چه از طرف مراجعه‌کننده صورت گیرد چه از طرف ارائه‌کننده خدمت، پذیرفتنی نیست و شاکی می‌تواند با حضور در کمیته رسیدگی اعتراض خود را بیان کند.

وی در خصوص گسترش بیمارستان‌ها، گفت:‌ هم‌اکنون در کل کشور تجهیز بیمارستان یا افتتاح آن در حال انجام است. در استان البرز در مقایسه با ادوار قبل که با کمبود شدید تخت مواجه بودیم، ۵۰۰ تخت برای زنان ساخته شده است یا در بعضی شهرستان‌ها در طول ۵۰ سال گذشته، حتی یک بیمارستان جدید ساخته نشد، اما به دلیل در اولویت بودن سلامت در این دولت تجهیز و ساخت بیمارستان با سرعت بیش‌تری در دستور کار قرار گرفت.

وزیر بهداشت افزود: متأسفانه دولت در همه حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، اما با رسیدن به حوزه بیمارستان‌سازی حاضر به حمایت نیست، در حالی که معتقدم اگر سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش سلامت را داشته باشیم و دولت نیز سرمایه‌گذاری‌ها را تضمین کند، نتیجه بسیار خوبی خواهیم گرفت.

هاشمی در واکنش به مشکلات پرستاران گفت: یکی از مشکلات دوره ما کمبود پرستار بوده است و در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر پرسنل داریم که حقوق‌بگیر دولت نیستند و حقوق آنها را از درآمد بیمارستان پرداخت می‌کنیم. سازمان امور استخدامی باید در این باره چاره‌ای بیندیشد یا حداقل اجازه داده شود پرستاران جوان جایگزین نیروهای بازنشسته شوند، کمبود پرستار و پرسنل باعث نقص در ارائه خدمت و نارضایتی مردم از نظام سلامت خواهد شد.

وی افزود: در اورژانس کشور پرستارانی داریم که بیش از ۳۰۰ ساعت کار می‌کنند و به دلیل کمبود نیرو دائماً اضافه‌کار می‌خورند و همه اینها به نداشتن نیرو برمی‌گردد.

وزیر بهداشت گفت: هم‌اکنون تعدادی از پزشکان ما چندین ماه حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و ما منتظر فروش ۸ هزار میلیارد اوراق مالی هستیم که مجلس تصویب کرده تا از این طریق و همچنین با کمک ۲ هزار میلیاردی که از تأمین اجتماعی طلبکاریم، بتوانیم بدهی‌های پرسنل، شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به پزشک‌محور بودن نظام سلامت گفت: باید بپذیریم که بین مشاغل تفاوت وجود دارد، اما از طرفی هم سعی کرده‌ایم بی‌توجهی که در ادوار گذشته به پیراپزشکان صورت گرفته بود را برطرف کنیم به این صورت که کارانه پرستاران را تا سه برابر افزایش داده‌ایم.

هاشمی در توضیح حقوق پزشکان، گفت: یک پزشک از دو طریق درآمد دارد، یک حقوقی که از دولت دریافت می‌کند که می‌توان گفت برای یک متخصص حدود ۲ میلیون تومان است و دوم پول حاصل از کارانه که شامل ۳۰ درصد خدمت پزشک می‌شود، یعنی با انجام هر عمل یا خدمت دیگر ۳۰ درصد سود حاصل از آن به پزشک برمی‌گردد و این بهره‌مندی شامل حال دولت و همه می‌شود.

وی افزود: تغییر نظام پرداخت به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نیست که یک دلیل عمده آن به کمبود متخصص در کشور برمی‌گردد.

وزیر بهداشت درخصوص انتقاد برخی به حمایت اندک بیمه‌ها گفت:‌ دولت در جهت حمایت از تولید داخل موظف به حمایت از برندهای داخلی است، یعنی در صورتی که مشابه ایرانی یک داروی خارجی وجود داشته باشد، حمایت بیمه به داروی داخلی تعلق می‌گیرد و به صورت کلی باید گفت در صورتی که تمایل به پوشش بیش‌تر از سوی بیمه‌ها داریم، باید منابع بیش‌تری را برای آنها تعریف کنیم.

هاشمی در پایان گفت: در جلسه‌ای که با حضور رئیس بیمه مرکزی ایران داشتیم، اعلام شد تأخیر بیمه‌ها بیش‌تر از دو ماه نیست، بیمه آتیه‌ساز یک بیمه تجاری نیست و وابسته به دولت است که باید از این قالب درآید.

(Visited 52 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*