دیدگاه حذفی چرا؟

درباره نامه اخیر رییس انجمن متخصصین پوست

دکتر محمدهادی صادقی
نایب رییس شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی و شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان فارسkiknk5gdt

در ارایه خدمات درمان و سلامت و رفع نیازهای این حوزه، توجه به انجام «کار علمی» و رعایت «استانداردهای بالینی» همراه با لحاظ «دسترسی مطلوب» و «اقتصادی» مردم به این خدمات، از ضروریات است

اخیراً قراین و شواهدی رسانه‌ای شده است که انجمن علمی پوست را متاسفانه دارای روالی انحصارطلبانه و بدتر از آن دیدگاهی حذفی نشان می‌دهد. دیدگاه انحصاری و پیشنهادهای حذفی علاوه بر این‌که منشا خود را رنج خواهد داد، عملاً به حل مساله نیز کمک نخواهد کرد و تنها برای پیشنهاددهندگان درخواست پاک کردن صورت مساله‌ای است که در «عالم واقع» بر «وجود» مساله تاثیری نخواهد گذاشت.
مباحث زیبایی، بیماری‌های پوست، ترمیم و تصحیح ضایعات پوستی و حتی جراحی‌های پوست حوزه بسیار وسیعی است که تنها در میدان کاری متخصصان محترم پوست قرار ندارد.
متخصصان جراحی عمومی و همکاران متخصص یا فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و متخصصان پوست قطعاً طیفی از کارکرد و پروسیجرها را دارند که فقط در حوزه اختصاصی کار خود تعریف می‌شود اما زمینه‌های کاری مشترک و همپوشانی‌ها هم در این گروه‌ها کم نیست و به‌علاوه طیف کاری که از عهده پزشکان عمومی برمی‌آید.
توجه به این «طیف» فعالیت‌ها و ورود دانش‌آموختگان پزشکی، فقط به‌عنوان تعیین «بازار کار» تلقی نمی‌شود بلکه فراتر، مهم‌تر و اولویت اصلی، سلامت و نیازهای مردم است که باید به بهترین وجه ممکن مدنظر باشد و تامین شود. در ارایه خدمات درمان و سلامت و رفع نیازهای این حوزه، توجه به انجام «کار علمی» و رعایت «استانداردهای بالینی» همراه با لحاظ «دسترسی مطلوب» و «اقتصادی» مردم به این خدمات، از ضروریات است.
ورود آکادمیک و محدود پزشکان عمومی در حوزه پوست و بالتبع زیبایی همانند حضور این گروه در درمان، مراقبت و کنترل بیماری‌ها و ارایه خدمات ضروری در دیگر حوزه‌های پزشکی چون داخلی، اطفال عفونی و… است و البته این ورود با توجه به قوانین و آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت و نظام پزشکی در محدوده‌های خاص هم قابل قبول و هم مورد حمایت است.
از طرف دیگر، عملاً درخواست خروج غیرقابل توجیه پزشکان عمومی از این حوزه، با توجه به تعداد محدود متخصصان پوست، مردم را از یک دسترسی مطلوب و علمی محروم خواهد کرد و تعدد مراجعه‌کنندگان علاوه بر اتلاف وقت و هزینه آنان، ممکن است تعدادی از این متخصصان کم‌شمار را به‌سوی استفاده از نیروها و تکنسین‌های غیرپزشک سوق دهد؛ کما این‌که گاه مشاهده شده نیروهایی با تحصیلات غیرمرتبط با پزشکی و حتی پیراپزشکی، در مطب یا درمانگاه‌های متخصصان پوست به‌کار گرفته شده‌اند.
همچنین تمایل به خروج مطلق پزشکان عمومی از این حوزه، شهرستان‌هایی را که متخصص پوست ندارند یا تعداد یک یا دو نفر و گاه فقط از یک جنس متخصص پوست دارند، از حوزه خدمات قابل ارایه خارج خواهد کرد.
مساله دیگر، اعلام علنی مخالفت انجمن پوست با آموزش‌های این حوزه است که با مبانی علم‌آموزی و بازآموزی و افزایش اطلاعات تحصیل‌کردگان در تعارض است.
با توجه به این واقعیت‌ها و مثال‌ها، به‌نظر می‌رسد تعمق بیشتر و تجدید نظر عزیزان هیات مدیره انجمن پوست در موضع‌گیری‌ها و نامه‌نگاری‌ها ثمرات بیشتری خواهد داشت.

(Visited 218 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. با تشکر از مطلب خوبتون

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*