بیانیه انجمن پزشکان عمومی ایران درباره نامه اخیر رییس انجمن متخصصین پوست


سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با صدور بیانیه‌ای به نامه اخیر رییس انجمن متخصصین پوست به معاونت آموزشی وزارت بهداشت واکنش نشان داد.

در آن نامه با اشاره به فعالیت‌های آموزشی انجمن پزشکان عمومی در زمینه پوست و زیبایی، تلویحاً درخواست شده بود این انجمن نیز همچون انجمن جراحان عمومی منحل شود.

متن بیانیه هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران که امروز ۶ مهر ۱۳۹۵ منتشر شد، به‌شرح زیر است:

نامه اخیر رییس محترم انجمن پوست با موضوع توقف دوره‌های توانمندسازی در حوزه مراقبت‌های پوست و زیبایی، حاوی نکاتی درخور است که موضع‌گیری جدی انجمن پزشکان عمومی ایران را می‌طلبد.

تا کنون مشی انجمن پزشکان عمومی ایران در مقابل ادعاها و اهانت‌هایی چنین نادر مبتنی بر ارشاد و گفت‌وگو بوده است؛ از جمله در مورد انتشار اطلاعیه و پخش برنامه‌های سفارشی از رسانه‌های جمعی علیه پزشکان عمومی (به‌عنوان شیوه‌ای افراطی و خارج از شوون علمی و حرفه‌ای که بر طبل بی‌اعتمادی مردم نسبت به خانواده پزشکی می‌کوبد) که با مشی کارشناسی و به‌دور از جنجال عمومی تنها از طریق رسانه‌های پزشکی پاسخ دادیم. ولی گویا این رویه برای انجمن مذکور کارساز نبوده است. بنابراین به تمامی همکاران توصیه می‌شود ضمن حفظ خویشتن‌داری و اعتماد به اقدامات انجمن پزشکان عمومی ایران در پیگیری مدنی این مساله که بدون هر گونه مماشات خواهد بود، به‌عنوان پشتوانه‌ای عظیم در بازپس‌گیری حقوق حرفه‌ای و منطبق با شوون این جامعه فهیم، یاریگر نمایندگان خود باشند. ضمنا مطالب این بیانیه ناظر به اقدامات غیرحرفه‌ای مسوولان انجمن پوست بوده و جایگاه متعالی متخصصان محترمی که به خدمات تخصصی و حرفه‌ای و درمان بیماران اهتمام دارند، محترم و جلی است.

 ۱. انجمن پزشکان عمومی ایران با عنایت به توسعه عملکرد خویش در دوره اخیر، همواره با تمامی انجمن‌های علمی و صنفی و سایر دستگاه‌های حوزه سلامت در تعامل و همکاری بوده است، بنابراین ریشه این استثنا را باید تنها در دکترین و رفتارهای مبتنی بر منفعت‌اندیشی و تمامیت‌خواهی مسوولان و وابستگان انجمن پوست جستجو کرد. از جمله این رفتارها که نه در برابر پزشکان عمومی بلکه در برابر کلیت نظام سلامت جلوه داشته است، می‌توان به محدودسازی ظرفیت پذیرش دستیار در رشته پوست از سوی بورد تخصصی پوست اشاره کرد؛ در حالی که ظرفیت مورد نیاز کشور برای درمان بیماری‌های پوست، چندین برابر ارقام موجود است و علاوه بر آن، شیوه عملکرد مسوولان انجمن پوست به ترغیب اعضای این انجمن به گرایش‌ حاشیه‌ای زیبایی انجامیده و فاصله گرفتن آنان از درمان بیماری‌های تخصصی پوست (به‌عنوان مسوولیت اصلی این متخصصان و نیاز عمومی هم‌میهنان عزیز ما) را در پی داشته است. توزیع نامتوازن نیروی تخصصی این رشته نیز موید تمرکزگرایی و فاصله گرفتن از نقاط کمتر توسعه یافته است. بنابراین مخالفت با برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی انجمن پزشکان عمومی ایران و همچنین برخوردهای غیرقابل باور از جمله ممانعت از حضور پزشکان عمومی در همایش‌های علمی بیماری‌های پوست تنها یکی از مصادیق غیراخلاقی و دور از منطق در سال‌های اخیر بوده است.

 ۲. در نظامی که بر پایه عدالت و برابری شکل گرفته است، باقی ماندن تفکر انحصارطلبی در معدودی از اقشار حوزه سلامت که خود را در جایگاه قضاوت و زعامت می‌دانند و با نعل وارونه زدن بر واقعیت‌های موجود، به فریبکاری در حوزه سلامت مشغول‌اند باعث بسی تاسف است. به‌نظر می‌رسد انتشار این نامه ناسنجیده و به‌دور از منطق، فرصتی مغتنم فراهم آورده تا مصادیق این نوع تفکر که در برابر رشد و تعالی نظام سلامت کشور ایستاده است، در معرض قضاوت مسوولان ارشد نظام و دلسوختگان این حوزه قرار گیرد. حال پرسش این‌جاست که تولیت نظام سلامت تا چه حد ادعاهای این عده قلیل را که خود را ذی‌نفوذ و هم‌رای با مقامات ارشد وزارتی معرفی می‌کنند برمی‌تابد و در مقابل، تا چه اندازه بر خواسته‌های برحق ۸۰ هزار طبیب عمومی توجه می‌کند؟ و اصولاً پیشنهادهای فنی انجمن پزشکان عمومی تا چه حد خارج از استانداردها و بدیهیات شناخته شده در نظام سلامت کشورهای موفق در عرصه بهداشت و درمان بوده است؟ و البته پرسش‌هایی دیگر از این دست که به‌رغم تلاش‌ها و پیشرفت‌های حاصله در دولت تدبیر و امید، همچنان نیازمند پاسخ است. بدون شک بروز چنین اختلافات بین رشته‌ای از نبود اراده‌ای جدی برای پیاده‌سازی نظام سطح‌بندی خدمات سلامت و تقویت طب پایه است که ماموریت و نقش کلیه گروه‌های پزشکی اعم از طب پایه و طب تخصصی را کاملاً مشخص و شفاف تعریف خواهد کرد.

 ۳. و اما در خصوص ادعاهای خلاف واقع انجمن محترم پوست لازم به یادآوری است که مذاکرات مشترک و متعدد در حضور مقام عالی وزارت بهداشت و سایر مسوولان وزارتی و سازمان نظام پزشکی حاکی از تلاش انجمن پزشکان عمومی در حل اختلاف به روش کارشناسی و مسالمت‌آمیز بوده است که مستندات و صورت‌جلسات موجود به‌منظور شفاف‌سازی و قضاوت منصفانه در اختیار همکاران و مسوولان قرار خواهد گرفت. این در حالی است که مسوولان انجمن مذکور در حین مذاکره، با بداخلاقی و استفاده از روش‌های غیرمدنی سعی در تحریک مسوولان و مردم و انتقال اطلاعات سوگیرانه برای ناموفق ماندن مذاکرات داشتند. یک نمونه از این روش‌ها، تلاش این انجمن برای محدودسازی خدمات پزشکان عمومی از طریق وزارت بهداشت بود که با رایزنی و مکاتبه رییس انجمن پزشکان عمومی ایران خطاب به معاونت محترم درمان متوقف شد.

 ۴. همان‌گونه که بارها تاکید شده، خدمات زیبایی موضوعی است که مهارت‌اندوزی آن محدود به هیچ رشته تخصصی نیست و مطابق با رویه اغلب کشورها، با کسب مهارت و مدرک معتبر حتی گاه توسط تکنیسین‌های حرفه‌ای و با کمترین مدرک تحصیلی قابل انجام است. بنابراین لحاظ این‌گونه خدمات در کوریکولوم‌های آموزشی، بر اساس نفوذ رشته‌های تخصصی و با کمترین استانداردهای آموزشی، محملی برای محدودیت سایر گروه‌های پزشکی و اقدامی انحرافی محسوب می‌شود که پسندیده و برازنده نظام آکادمیک کشور ما نیست. جالب این‌که نمایندگان پزشکان عمومی در هیچ‌یک از بوردهای تخصصی حضور نداشته و حتی بورد پزشکی عمومی که می‌باید جایگاهی برای دریافت نظرات علمی و کارشناسی طب عمومی باشد، با کمال تعجب از حضور نمایندگان انجمن پزشکان عمومی محروم مانده است. شایان یادآوری است که این رویه در هیچ‌یک از کشورهای دارای نظام آموزشی کارآمد مرسوم نیست.

 ۵. یکی از وظایف انجمن‌های علمی، رویکرد دانش‌محور نسبت به مسایل فنی و حرفه‌ای است. از این باب انجمن پزشکان عمومی بدون هر گونه جنجال، ضمن بررسی رویکرد سایر کشورها و کتب مرجع با موضوع مراقبت‌های پوست و زیبایی (مدیکال استتیک)، بسته پیشنهادی برای نظام‌مند کردن خدمات پزشکان عمومی در این حوزه تدوین کرده است که قابل بهره‌برداری برای طرح مسایل کارشناسی است.

در پایان، ضمن تقاضای مجدد مبنی بر رویکرد علمی و مبتنی بر عدالت مسوولین محترم، انتظار می‌رود اقدامات موثر در اصلاح رویه‌های انجمن مذکور و برخورد قاطع با رفتارهای غیرحرفه‌ای در تحریک عمومی مردم، پیش از واکنش به درخواست تضییع حق پزشکان عمومی صورت پذیرد. در ضمن پیشنهاد می‌شود موضوع «زیبایی» به‌عنوان مبحثی بین‌رشته‌ای و به‌دور از تعصبات شغلی و همچنین بر اساس نیاز مردم، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و مطابق سایر نظام‌های موجه در سطح‌بندی و تعیین حدود صلاحیت حرف مختلف برنامه‌ریزی شود.

(Visited 278 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*