پاسخ انجمن پوست به بیانیه انجمن پزشکان عمومی ایران: انجمن متخصصان پوست ایران انحلال انجمن پزشکان عمومی را درخواست نکرده است

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران با انتشار بیانیه‌ای در پاسخ به بیانیه اخیر انجمن پزشکان عمومی ایران، از درخواست انحلال این انجمن عقب‌نشینی کرد.

wafda
متن این بیانیه که در روزنامه سپید امروز منتشر شده به‌شرح زیر است:

در پی نامه اخیر انجمن متخصصان پوست ایران به شماره ۱۴۷/۹۵ مورخ ۲۰/۶/۹۵ به جناب آقای دکتر لاریجانی معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اعتراض به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بدون مجوز و خارج از کوریکولوم آموزشی انجمن پزشکان عمومی، نامه مذکور توسط برخی افراد از مسیر اداری و قانونی خود خارج و در فضای مجازی منتشر شد که تشنج و التهاب‌‌هایی را فراهم آورد که این انجمن را ناگزیر از رفع برخی شبهات کرد. با توجه به مقررات موجود و همچنین تصریح جناب آقای دکتر هاشمی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در افتتاحیه کنگره دی‌ماه ۹۴ انجمن متخصصین پوست ایران که کوریکولوم آموزشی رشته‌های مختلف پزشکی را خط قرمز آن وزارتخانه اعلام نمودند به نظر این انجمن تنها مرزبندی قانونی و قابل‌استنادی که می‌تواند از تداخلات بین رشته‌ای جلوگیری کرده و تا تعیین تکلیف صریح حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای هر رشته، از بروز اختلافات جلوگیری کند، کوریکولوم‌های آموزشی گروه‌های مختلف پزشکی است که توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان نماینده حاکمیت تدوین و ابلاغ شده است. از این‌رو در نامه مذکور درخواست رعایت حدود کوریکولوم‌های آموزشی توسط رشته‌های مختلف پزشکی شده است.

در همین راستا مجلس شورای اسلامی به‌عنوان بالاترین نهاد قانون‌گذاری کشور و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تکلیف قانونی تمامی آموزش‌ها در حوزه پزشکی را مشخص کرده‌اند:

۱) مطابق بند‌های ۱۱ و ۱۶ از ماده ۱ قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: «تعیین ضوابط مربوط» به ارزیابی، نظارت و کنترل بر برنامه‌ها و خدمات واحدها و موسسات آموزشی و پژوهشی، بهداشتی، درمانی و بهزیستی و انجام این امور بر اساس استانداردهای مربوطه» و همچنین «تعیین و اعلام استاندارهای مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی…» از وظایف و اختیارات آن وزارتخانه می‌باشد.

۲) ماده ۶ قانون آموزش مداوم جامعه پزشکی کشور مصوب سال ۷۵ مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مسئول اجرای قانون آموزش مداوم معرفی نموده است.

۳) بند «د» ماده ۳ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مصوب سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی برگزاری آموزش مداوم توسط سازمان نظام پزشکی را منوط به اخذ مجوز از وزارت بهداشت کرده است.

۴) مصوبات شماره ۴۳۰ و ۵۱۳ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به صراحت شواری‌عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت را متولی تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مربوط به آموزش‌های دانشگاهی قلمداد نموده است.

از این‌رو مجموعه مقررات فوق هریک صراحتا تکلیف برگزاری دوره‌های آموزشی آزاد، بازآموزی‌ها و نهادهای صلاحیت‌دار در این‌خصوص را مشخص کرده و نامه شماره ۱۲۰۱/۵۰۵/د مورخ ۶/۴/۱۳۹۵ جناب آقای دکتر لاریجانی، معاون محترم آموزشی وزارتخانه و مواضع بعدی ایشان صراحتا سیاست وزارت بهداشت را استانداردسازی آموزش‌های پزشکی دانسته به این معنی که آموزش‌ها می‌بایست اعتبارسنجی شود، یعنی هم آموزش‌دهنده برای انجام این کار دارای صلاحیت‌های احصا شده باشد و هم آموزش گیرنده مشخص شده و معلوم گردد باید چه سطح از مهارت را فرا بگیرد.

علی‌رغم نصوص مختلف قانونی فوق، انجمن پزشکان عمومی ایران از سال ۹۳ دوره‌های آموزشی مختلفی را در حیطه پوست و مو به صورت سازماندهی شده برگزار کرده است که اولین دوره آن دوره تکنولوژی پوست به مدت ۱۲ روز بوده که انجمن متخصصان پوست ایران و دبیر محترم بورد وقت در تاریخ ۱۹/۵/۹۳ طی نامه‌ای ضمن اعتراض به آن، با معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت دیدار نموده و خواستار توقف برگزاری این دوره‌ها شده‌اند. لیکن علیرغم اعتراضات همچنین مکاتبه مدیران محترم گروه‌های پوست دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور مبنی بر لغو دوره آموزشی غیرقانونی مذکور، از آن تاریخ تاکنون به طور مرتب این دوره‌ها برگزار شده، به نحوی که یازدهمین دوره آن در تاریخ ۱ شهریور سال ٩۴ برگزار گردیده و آخرین تلاش انجمن پزشکان عمومی در برگزاری این دوره‌ها در تاریخ ۱۷و ۱۸و ۱۹ شهریور ۹۵ مقارن با برگزاری آزمون دانشنامه تخصصی تمامی رشته‌ها بوده است، حال آنکه در تاریخ ۲۶/۴/۹۵ دبیر شورای آموزش پزشکان عمومی صراحتا اعلام نموده‌اند که لیزردرمانی (که از جمله کارگاه‌های برگزار شده در طول این مدت بوده) خارج از توانمندی‌های مصوب دوره پزشکی عمومی می‌باشد.

از آنجا که این اقدام انجمن پزشکان عمومی (برگزاری دوره‌های خارج از کوریکولوم به‌صورت چند ساعته و اعطای مدرک به شرکت‌کنندگان همزمان با برگزاری آزمون بورد رشته تخصصی پوست) دخالت در آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی تلقی گردیده، لذا انجمن متخصصان پوست ایران بر اساس اختیار حاصله از بند ۱۲ ماده ۱۷ اساسنامه تشکیل این انجمن و در چارچوب مقررات قانونی به کرات مکاتباتی را با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مبنی بر جلوگیری از برگزاری این کارگاه‌های غیرقانونی چند ساعته که حاصل آن آزمون و خطا روی بیماران می‌باشد به عمل آورده و نهایتا نامه مورخ ۲۰/۶/۹۵ که مورد مناقشه واقع شده را بر اساس اختیار قانونی فوق تنظیم و به معاونت آموزشی وزارت بهداشت جهت ارجاع به مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات انجمن‌های علمی (کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) جهت بررسی و اتخاذ تصمیم مناسب ارسال نموده است.

لیکن به دلیل نزدیکی انتخابات انجمن پزشکان عمومی، برخی این نامه را از مدار اداری و صحیح خویش خارج نموده و با دخل و تصرف در محتوای آن و تلقین این شائبه به پزشکان عمومی محترم (که مورد احترام انجمن متخصصان پوست و کلیه جامعه پزشکی کشور هستند) که انجمن متخصصان پوست کشور درخواست انحلال انجمن پزشکان عمومی را نموده! سعی در بهره‌برداری تبلیغاتی از آن نموده‌اند. لذا انجمن متخصصان پوست ایران ضمن تکذیب ادعای فوق و ابرام برخواسته برحق خود که همانا رسیدگی به تخلفات علمی فوق در مرجع صالح و رسیدگی به این تخلفات (کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت به استناد آئین‌نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف این کمیسیون موضوع ماده ۴ مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) است، به‌عنوان نهادی مدنی، خواستار تقویت نهادهای مدنی درکشور می‌باشد. این انجمن امیدوار است که نهاد مدنی انجمن جراحان عمومی نیز که با روندی قریب به ۳ سال و پس از اخطارها و تذکرات متعدد نهادهای تصمیم گیرنده نهایتا منجر به انحلال گردیده، با همکاری متخصصان محترم جراحی عمومی و با معرفی هیئت مدیره جدید به‌عنوان یک نهاد مدنی پزشکی مجددا به آغوش خانواده پزشکی بازگشته و آغاز به کار نماید.

منتشر شده در روزنامه سپید

(Visited 168 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*