نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: جای بحث کارشناسی کف خیابان نیست

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: در پی سخنان تحریک آمیز سهیلاجلودارزاده، نماینده مجلس و تهییج کارگران علیه جامعه پزشکی، نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن تقبیح این اتفاق عنوان کردند که جای این مسائل در خیابان نیست و موضوع تجمیع بیمه‌ها باید به دور از برانگیختن و تحریک کارگران به صورت کارشناسی حل شود.

 dr_gollizade_398

به گزارش سلامت آنلاین، روز شنبه تجمع جامعه کارگری مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مراسم که حدود سه هزار نفر در آن حضور داشتند سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به طرح ادغام صندوق درمان تامین در طرح تحول سلامت گفت: اجرای غلط این طرح درآمد پزشکان را به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داد، اما هیچ امکاناتی از حیث درمانی نصیب اکثریت محروم جامعه نکرد.

وی افزود: ما به هیچ عنوان با ادغام صندوق تامین اجتماعی موافق نیستیم چراکه منابع درمان کارگران را صرف افزایش درآمد پزشکان می‌‌شود.

جلودار زاده به همین بسنده نکرد و در سخنرانی اش متذکر شد: اگر دولت و وزارت بهداشت بخواهند بر ادغام صندوق درمان تامین اجتماعی و لایحه اصلاح قانون کار فشار وارد آورند، به صورت گسترده‌تری در صحنه حاضر می‌شویم و با این اقدامات ضدکارگری مخالفت می‌کنیم.

در شرایطی جلودار زاده این اظهارات را در تحریک کارگران آن هم وسط خیابان به زبان آورده که خودش ۴ دوره، در دوره‌های پنجم، ششم، میان دوره‌ای هفتم و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده بوده و معلوم نیست اگر با سیاست‌های قبلی مشکلی دارد، پس خودش در مجلس چه می‌کرده است؟

خدمات دست وزارت بهداشت، پول دست وزارت رفاه

این روزها صحبت از تجمیع بیمه‌ها بسیار زیاد است و با توجه به بدهی سنگین بیمه‌ها به بیمارستان‌ها اعم از مراکز دولتی و خصوصی، مسئولان وزارت بهداشت بارها تاکید کرده اند که بحث درمانی بیمه‌ها باید زیر نظر وزارت بهداشت تجمیع شود. این درحالی است که تا امروز همه بیمه‌ها زیر نظر وزارت رفاه فعالیت کرده اند. همین تناقض باعث شده نه تنها بدهی بیمه‌ها هر روز بیشتر شود، بلکه مراکز درمانی برای ارائه خدمات به مردم با چالش‌های بسیاری مواجه شوند و بسیاری از پزشکان ماه‌ها و حتی سال‌ها حق و حقوق خود را دریافت نکنند.

سازمان‌های بیمه گر تجمیع شوند

دکتر عزت الله گلعلی‌زاده، معاون سازمان نظام پزشکی و نایب رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی در گفتگو با سلامت آنلاین می‌گوید: قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف را روشن کرده است. قرار بود براساس قانون بیمه‌ها تجمیع شوند و بیمه سلامت شکل بگیرد. بیمه سلامت شکل گرفت اما بیمه‌ها تجمیع نشدند و در واقع بیمه سلامت همان بیمه خدمات درمانی بود که نامش عوض شد. درحالی که باید براساس قانون ۱۹ سازمان بیمه گر دیگر نیز ذیل بیمه سلامت قرار بگیرند.

او با بیان اینکه اکنون ششمین سال برنامه پنجم توسعه است و همچنان این اصلاح انجام نشده، بیان می‌کند: این روزها صحبت از تجمیع بیمه‌ها مطرح است. نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه کنیم این است که ارائه دهنده خدمات و دریافت کننده خدمات باید جدا از هم باشند. این موضوعی است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم وجود دارد. ارائه دهنده و دریافت کننده خدمات اگر جدا از هم باشند و ما یک صنعت بیمه‌ای مستقل داشته باشیم، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

معاون سازمان نظام پزشکی اضافه می‌کند: سازمان تامین اجتماعی هم گیرنده خدمت است و هم ارائه دهنده خدمت. درحالیکه این اشتباه است و دهنده و گیرنده خدمات باید نهادهای جدا از هم باشند. پیشنهاد من این است که یک سازمان مستقل بیمه‌ای زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود. این هم به نفع مردم است، هم بیمارستان‌ها و هم بیمه ها. در این شرایط مردم بهتر به بیمه‌ها اعتماد می‌کنند.

جای بحث کارشناسی وسط خیابان نیست 

گلعلی‌زاده با اشاره به اظهارات سهیلا جلودارزاده در جمع کارگران می‌گوید: اینکه تجمیع یا یکپارچه شدن بیمه‌ها باعث می‌شود پول کارگران به جیب پزشکان برود حرف نامربوطی است. این قبیل حرف‌ها آدرس اشتباه دادن به مردم است. بحث‌ها باید کارشناسی باشد و جای بحث‌های کارشناسی وسط خیابان نیست. مردم به قدر کافی گرفتاری دارند و تحریک کردن مردم آن هم توسط نماینده مجلس کار درستی نیست.

رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ادامه می‌دهد: ما تجربیات گذشته را داریم، تجربیات نمونه‌های خارجی را هم داریم. باید بنشینیم و به صورت کارشناسی صحبت کنیم. پرداخت به ازای هر خدمت یا هر سرویس، یکی از بدترین انواع پرداخت است. اگر نظام پرداخت مشکل دارد، پزشک مقصر نیست. اینکه می‌گویند پزشکان درآمدهای چندصد میلیونی دارند نادرست است. این عده از پزشکان به ۵ درصد هم نمی رسند. از بین ۱۲۰ هزار نفر پزشک که حدود ۸۰ هزار نفر آن‌ها پزشکان عمومی هستند، مگر چند نفر چنین حقوق هایی می‌گیرند؟ خیلی از پزشکان ما درآمد زیر ۵ میلیون تومان دارند. ما هم از وضعیت درآمدهای بالا برای همان تعداد انگشت شمار پزشک گله داریم، اما نباید برای آن تعداد قلیل، جمع ببندیم و همه پزشکان را با درآمد بالا نشان دهیم. ما هم معتقدیم نظام پرداخت باید اصلاح شود و تناسب درآمد پزشک متخصص و پزشک عمومی و نیز تناسب درآمد پزشک با پرستار به شکل معقول درنظر گرفته شود.

 

(Visited 104 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*