استقامتی: مبارکشان باشد!

گزارش روزنامه «سپید» از تاسیس همزمان دو انجمن صنفی پزشکی و سوال‌های پیش رو

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران:  تاسیس دو انجمن صنفی برای پزشکان عمومی و جراحان عمومی ایران این روزها نقل محافل صنفی جامعه پزشکی است. اقدامی که شاید اهدافی نظیر پیگیری موضوعات صنفی در ساختاری جدای از انجمن‌های علمی را دنبال کند اما آرایش جدید انجمن‌ها گسست بین گروه‌های مختلف پزشکان را بیشتر مشخص کرده است.

photo_2016-11-26_12-06-51

دو انجمن برای یک صنف
انجمن صنفی پزشکان عمومی ایران ۲۹ آبان ماه درحالی‌که فقط دو ماه به برگزاری انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی ایران مانده در سکوت تشکیل شد.

داریوش طاهرخانی، سید شهاب‌الدین صدر، محمدرضا خردمند و حسن هویدا، ۴ نفر اول برنده انتخابات این انجمن هستند. براساس اساسنامه این انجمن، اعضای هیئت‌مدیره ۱۷ نفر هستند. جز داریوش طاهرخانی، خردمند و هویدا که تنها فعالیت‌های پزشکی و صنفی را در کارنامه خود دارند، سید شهاب‌الدین صدر سابقه حضور در سیاست را هم دارد، او سال‌های ۷۵ تا ۷۹ رئیس سازمان نظام پزشکی بوده و در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به سر لیستی جبهه بصیرت و بیداری اسلامی کاندید شد، اما درنهایت رد صلاحیت شد و شانس حضور در انتخابات را از دست داد. در سوی دیگر، پزشکان عمومی، انجمن علمی پزشکان عمومی ایران را دارند که سال ۱۳۷۲ با مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با همت سیف‌الله وحید دستجردی پدر مرضیه وحید دستجردی، وزیر اسبق بهداشت، حسن هویدا و چند تن دیگر تشکیل شد.

به گفته مسعود جوزی مدیر ارتباط و رسانه انجمن پزشکان عمومی ایران، این انجمن حدود ۴ تا ۶ هزار عضو ثابت دارد. در پی برگزاری پنجمین دور از انتخابات که قرار است به‌صورت الکترونیکی برگزار شود، انجمن برای اولین بار اقدام به عضوگیری الکترونیکی کرده است و طی دو هفته اخیر بیش از هزار نفر به‌صورت الکترونیکی ثبت‌نام کرده‌اند. این درحالی است که انتخابات نهادهای مدتی ازاین‌دست نظیر سازمان نظام پزشکی و دیگر انجمن‌ها در سال‌های گذشته با مشارکت بسیار پایین برگزارشده.موضوعی که یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای برگزاری انتخابات الکترونیک و تاکید وزارت بهداشت بر این روش است و می‌تواندانجمن‌های تخصصی پزشکی را به یک سازمان مردم‌نهادو نماینده واقعی یک صنف تبدیل کند. روشی که از سال آینده برای تمامی انجمن‌ها اجباری خواهد بود و حساسیت‌ها بر روند برگزاری انتخابات را نیز افزایش خواهد داد.

رسالت علمی به حاشیه نرود
اقبال پزشکان برای فعالیت صنفی در قالب انجمن‌های صنفی درحالی‌که افزایش‌یافته که این فعالیت‌ها، تا پیش‌ازاین در قالب انجمن‌های مردم‌نهاد علمی دنبال می‌شد. اغلب انجمن‌های بزرگ در کنگره‌های سالیانه خود پنلی را به موضوعات صنفی اختصاص داده و درمورد مهم‌ترین مشکلات و چالش‌ها بحث و تبادل‌نظر می‌کردند. اقبالی که از سوی دیگر رویکرد دبیرخانه کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت را هم بیش‌ازپیش در معرض نقد و چالشی جدی قرار داده است.

علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون همیشه بر فعالیت علمی انجمن‌ها تاکید کرده. او در گفتگوی اختصاصی که چندی پیش با روزنامه سپید داشت از فعالیت‌های منفعت طلبانه معدود افرادی در جامعه پزشکی شدیدا انتقاد کرد و گفت که برخی اقدامات منفعت‌جویانه را زیر لوای فعالیت‌های صنفی می‌پوشانند. او در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد که با جدایی انجمن‌های صنفی و علمی از همدیگر موافق نیست روش فعلی را دارای تبعاتی می‌داند: «دیدگاهی که من با آن بیشتر موافقم این است که به تمام انجمن‌های تخصصی با توجه به اینکه سبقه علمی دارند اجازه دهیم فعالیت صنفی هم بکنند. منتها نباید تمام توجه و توان انجمن‌ها به فعالیت صنفی محدود شود.»

هویت صنفی، درمعرض تهدید
در پی انحلال انجمن علمی جراحان عمومی ایران در اردیبهشت امسال، هفته گذشته خبر تشکیل انجمن صنفی جراحان عمومی ایران منتشر شد. بهزاد رحمانی، انگیزه پیگیری تشکیل این نهاد را مربوط به یک سال و نیم قبل دانست و گفت: «زمانی که موضوع تعرفه‌ها و زیرمیزی مطرح بود نامه‌ای از سوی دبیرخانه به انجمن‌ها ارسال شد که براساس آن حق اظهارنظر و مصاحبه درمورد موضوعات صنفی از اعضای انجمن‌های علمی سلب شده بود. این موضوع باعث شد ما احساس کنیم که هویت صنفی انجمن‌ها در معرض تهدید است.»

او به تغییر آیین‌نامه انتخاباتی انجمن‌های تخصصی پزشکی هم اشاره کرد و گفت: «بعد از افزوده شدن بند بررسی صلاحیت عمومی و تخصصی کاندیدای هیئت‌مدیره بعد از هر دوره از انتخابات انجمن‌ها و سکوت وزارت بهداشت در قبال سوال ما درمورد گستره صلاحیت عمومی، به این نتیجه رسیدیم که روند محدود کردن هویت صنفی انجمن‌ها ادامه دارد.» رحمانی درمورد فرایند برگزاری انتخابات نیز گفت: «بعد از ارسال ۳۰ هزار پالس اطلاع‌رسانی برای دعوت از جراحان به‌منظور کاندید شدن در انتخابات هیئت‌مدیره، طی یک ماه ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کردند اما به دلیل تغییر مکان برگزاری انتخابات از سازمان نظام پزشکی به سالن وزارت کشور، طی دو روز ۱۰ هزار پالس اطلاع‌رسانی دیگر صادر و انتخابات در دوم آذرماه با مشارکت ۲۱ نفر کاندید از میان ۶۰۰ نفر جراح عمومی فعال در استان تهران برگزار شد.» او با اشاره به اینکه تنها یک نفر از اعضای هیئت موسس انجمن در هیئت‌مدیره کاندید شدند، افزود: «برای اینکه این شائبه پیش نیاید که تاسیس انجمن صنفی به‌نوعی مقابله به مثل کردن با انحلال ناجوانمردانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران است این تصمیم را گرفتیم.»

من مبصر نیستم
دبیر کمیسیون انجمن‌های تخصصی گروه پزشکی وزارت بهداشت نیز در واکنش به خبر تاسیس دو انجمن صنفی جراحان عمومی ایران و انجمن صنفی پزشکان عمومی ایران گفت: «از قول من بنویسید مبارکشان باشد همین کافی است.» استقامتی افزود: «من هیچ نظری ندارم. هرکسی مختار است اگر می‌خواهد انجمنی تشکیل دهد این کار را طبق قانون انجام دهد. انجمن صنفی زیر نظر وزارت کشور ایجاد می‌شود و اگر طبق قانون عمل می‌کنند خودشان می‌دانند.» او در پاسخ به این سوال که آیا تاسیس انجمن‌های صنفی و علمی جدای از هم به وحدت رویه در پیگیری موضوعات صنفی خدشه وارد نمی‌کند، این‌گونه پاسخ داد: «ما وکیل وصی مردم نیستیم. من مبصر نیستم.» استقامتی تاکید کرد: «ما نمی‌خواهیم انجمن‌های علمی، صنفی شوند چون در این صورت فعالیت‌های علمی به حاشیه می‌رود. اما اگر کسی می‌خواهد طبق قانون انجمن صنفی تشکیل دهد مختار است. ما که اختیار مردم را نداریم و نمی‌توانیم درمورد اینکه انجمن‌های صنفی چه‌کاری بکنند و چه‌کاری نکنند نظر بدهیم.»

مینا دارابی
(Visited 133 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*