آیا انار دشمن سرطان است؟

به‌مناسبت یلدا و میوه سوگلی‌اش، انار!

دکتر بابک عزیز افشاری

من اناری را، می‌کنم دانه‌، به دل می‌گویم‌:
خوب بود این مردم‌، دانه‌های دل‌شان پیدا بود…

سهراب سپهری

photo_2016-12-20_17-35-40

– انار از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند یا رشد آن را آهسته می‌کند.
این پیامی است که توسط یکی از دوستان تلگرامی از کانال طب سنتی اسلامی ایرانی برایم فوروارد شده است. تعدادی عدد و رقم و چند اصطلاح خارجی در لابه‌لای متن و جالب‌تر از همه، لینک یکی از دانشگاه‌های کشور در پای مطلب به چشم می‌خورد. لابد، کاملاً علمی است!

– انار به کاهش خطر سرطان پستان کمک می‌کند.
– از سرطان پوست نیز جلوگیری می‌کند.
– آب انار واقعی دارای ویتامین و املاح است. آب انار حدود ۱۶ درصد نیاز فرد به ویتامین C را تامین می‌کند و همچنین منبع خوب ویتامین B5، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات نشان داده است که انار سه برابر چای سبز، آنتی اکسیدان دارد.
– به‌جای داروهای شیمیایی برای سلامت قلب، بهتر نیست از این میوه گرانبها استفاده کنیم؟
– انار اولین بار در شرق ایران یافت شد و بعد به هندوستان، آفریقا، چین، اروپا و آمریکا برده شد. برای هزاران سال انار به‌عنوان گنجینه قدرت شناخته می‌شد. انسان‌ها برای زیبا‌تر شدن از این میوه استفاده می‌کردند. در مصر، مردگان را با انار دفن می‌کردند.
– انار نماد باروری و ازدواج است.
– حال ۱۲ فایده مهم و اصلی انار را برای شما بیان می‌کنیم…

انار علیه سرطان پروستات
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار می‌تواند به‌طور قابل توجهی از پیشرفت سرطان پروستات جلوگیری کند.
به گزارش بی‌بی‌سی گروهی از پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس گروهی از مردان مرد ۶۵ تا ۷۰ ساله مبتلا به سرطان پروستات را بررسی کردند که با جراحی یا پرتوتابی درمان شده بودند اما علایمی نشان می‌دادند که بیماری در آن‌ها به‌سرعت در حال بازگشت است.
وجود سلول‌های سرطانی در این افراد با اندازه‌گیری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA، پسا)+ از نظر عود سرطان تحت بررسی قرار داشت. این پژوهشگران مدت دو برابر شدن میزان پسا در خون را اندازه می‌گرفتند. هر چه این مدت کوتاه‌تر باشد نشانه سرعت پیشرفت سرطان است.
میانگین این زمان دوبرابرشدن در این بیماران ۱۵ ماه بود اما در بیمارانی که آب انار می‌نوشیدند میانگین این زمان تا ۵۴ ماه افزایش یافت. در برخی از مردان تحت بررسی پس از سه سال از درمان اولیه، علی‌رغم آن‌که هیچ درمانی جز نوشیدن آب انار دریافت نمی‌کردند، میزان پسا ثابت باقی مانده بود.
دکر آلن پانتوک، سرپرست این تحقیق می‌گوید: «من از دیدن این بهبودی در این افراد شگفت‌زده شدم. شاید با استفاده از آب انار بتوانیم نیاز این افراد را به درمان‌های مکملی مثل شیمی‌درمانی یا هورمون‌درمانی که عوارض جانبی خاص خود را دارند برطرف کنیم.»
آب انار به داشتن اثرات ضدالتهابی و میزان بالای مواد آنتی اکسیدان آن مشهور است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در مقابل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد- که در واکنش‌های شیمیایی در بدن تولید می‌شوند- محافظت می‌کنند. انار همچنین حاوی موادی به نام ایزوفلاوون‌ها است که تصور می‌رود در نابودی سلول‌های سرطانی نقش داشته باشند (روزنامه همشهری؛ جمعه ۲۳ تیر ۱۳۸۵).

قانون علیه انار
شرکت پام (POM) که به تولید نوشیدنی و آب میوه طبیعی معروف است، در سال ۲۰۰۲ توسط یک زوج میلیاردر آمریکایی تاسیس شد. نشریه نیوزویک در سال ۲۰۰۶ فروش سالیانه این شرکت را حدود ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زد. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) در سال ۲۰۱۰ از این شرکت به اتهام فریب مشتریان شکایت کرد. روی بطری‌های آب انار پام نوشته شده بود: «انار سرشار از آنتی‌اکسیدان و مفید برای درمان، پیشگیری یا کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان پروستات و ناتوانی جنسی» ولی به‌نظر FTC، پام هیچ شواهد علمی برای اثبات این ادعا نداشت.
یک قاضی فدرال در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که این تبلیغ پام گمراه‌کننده و غیرقانونی است و باید فوراً متوقف شود. نظر این قاضی در دادگاه استیناف و دیوان عالی تأیید شد. به علاوه، دادگاه اعلام کرد ۳۶ تبلیغ از مجموع ۶۰۰ تبلیغ شرکت پام شامل این رای بوده و از این پس نیز پام نمی‌تواند برای تبلیغات از ادعاهایی استفاده کند که قادر به اثبات آن نیست.

آیا آب انار ضد سرطان است؟
هیچ‌یک از مطالعاتی که برای اثبات ادعای فوق به آن‌ها استدلال می‌شود، چنین ادعایی ندارند. اهمیت زمان دو برابر شدن پسا از نظر پیش‌آگهی یا میزان بقا روشن نیست. طولانی شدن زمان دو برابر شدن پسا، البته در یک بیمار خاص می‌تواند با رشد آهسته تومور همراه باشد. اما برای این‌که نتیجه بگیریم این یک قاعده کلی است، باید مطالعه تصادفی و همراه با گروه شاهد باشد و آب انار با دارونما مقایسه شود و بین دو گروه تفاوت معنی‌دار مشاهده شود.
در تنها مطالعه‌ای که با شرایط فوق انجام شد، ۱۸۰ مرد در سه گروه آب انار، دارونما و بدون دارو طی مدت بیش از دو سال تحت نظر گرفته شدند. با این‌که زمان دو برابر شدن پسا در گروه آب انار طولانی‌تر بود، اما تفاوت فوق از نظر آماری معنی‌دار نبود.

به‌هرحال، اگر با همه این تفاصیل، همچنان می‌خواهید هر روز آب انار میل کنید، حتماً پیش از این کار با پزشک خود مشورت کنید. البته انار کاملاً بی‌ضرر است اما ممکن است با برخی دارو‌ها مانند داروهای رقیق کننده خون (وارفارین) و داروهای کاهنده فشار خون و چربی خون تداخل داشته باشد.

انار فصل ندارد
هر وقت تو بخندی
می‌شکفد.

قیصر امین‌پور

منابع: ۱ ۲ ۳

+ با توجه به برگزیدن واژه فارسی دنا به جای DNA از سوی فرهنگستان، واژه پسا به جای PSA پیشنهاد می‌شود.

(Visited 3,800 times, 2 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*