گزارش سپید از مجمع عمومی انجمن پزشکان عمومی ایران

خواست طب عمومی کشور پیاده‌سازی نظام ارجاع به شکل برنامه عملیاتی است

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: روز گذشته، آخرین مجمع عمومی از این دوره انجمن پزشکان عمومی در سالن شهید هدایت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. در این مجموع عمومی که با حضور تعداد قابل‌توجهی از اعضا و همه هیئت‌رئیسه مجمع عمومی انجمن، شامل آقایان رستم‌زاده، اسدی لاری، فرقان، اسدی و رحیمی برگزار شد، عباس کامیابی، رییس هیئت‌مدیره گزارشی از عملکرد خود به مجمع عمومی ارائه داد. سپس فربد راهنما، خزانه‌دار هیئت‌مدیره انجمن پزشکان عمومی و سعید کاظمی، بازرس انجمن به مجمع عمومی گزارش دادند و تراز مالی تصویب شد. پس از چند پرسش و پاسخ، هاشمیان، نماینده کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت هم به ایراد سخنانی پرداخت. مهم‌ترین بخش این برنامه، سخنان کامیابی بود که به مسائل صنفی این گروه از جامعه پزشکی پرداخت و به‌خصوص در مورد بحث پزشک خانواده و آینده این طرح نکات مهمی را متذکر شد.
photo_2016-12-24_18-41-27
سهم پزشکان عمومی در شورای عالی نظام پزشکی دو برابر شد
کامیابی در ابتدای سخنانش به سابقه انجمن پرداخت و گفت: «دوره‌های قبلی هیئت‌مدیره، دوره‌های ۴ ساله و ۸ ساله و دوره ۷ ساله و یک دوره ۴ ساله است. از سال ۷۲ تابه‌حال ۴ انتخابات برگزار شده است که ‌یکی از نواقص انجمن به شمار می‌رود. این دوره نیز به دلیل بحث انتخابات و تغییر الگوی اساسنامه در کمیسیون انجمن‌ها به تاخیر افتاد.» به گفته کامیابی در انتخابات هیئت‌مدیره این دوره ۱۱۱۲ پزشک عمومی شرکت داشتند که بزرگ‌ترین انتخابات انجمن‌ پزشکان عمومی بود، اما «بر اساس جمعیت ۸۰ هزارنفری چندان بزرگ نیست»

کامیابی به تشکیل شورای هماهنگی انجمن و ۱۴ جلسه گردهمایی استانی آن اشاره کرد و گفت: «نتایج عمده‌ای که از شورای هماهنگی داشتیم بحث انسجام تشکیلاتی بین شعب و فعالین صنفی است. این شورا توانست هسته بزرگ استان‌ها را تشکیل دهد. تعداد پزشکان عمومی در شورای عالی نظام پزشکی را بالا ببرد که این کار بسیار سخت و بی‌نظیر بود. یک زمانی ما یک نفر پزشک عمومی در شورای عالی نظام پزشکی داشتیم. در سه دوره قبل که افتخار داشتیم که بنده، دکتر اسدی لاری و دکتر هویدا در این شورا بودیم. اکنون اگر اشتباه نکنم، هفت نفر پزشک عمومی در شورای عالی نظام پزشکی داریم.»

کامیابی در مورد تلاش‌های انجمنش در موضوع پزشکی خانواده هم توضیح داد: «یکی از راهبردهای اصلی انجمن، بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده منطبق بر استانداردهای بومی است. این مسئله حاصل نشستی بود که در کرمان داشتیم و خوشبختانه با اجماع به این نتیجه رسیدیم و مواضع انجمن پزشکان عمومی رسمی و به همه مبادی تصمیم‌گیری در سطح کشوری ارسال شد. در این محورها مشخص شد که به‌نوعی ما به یک پزشک خانواده بومی‌شده نیاز داریم. همچنین نیاز داریم تا باید از بخش خصوصی استفاده کنیم. همچنین نظام پرداخت و بسته خدمت باید اصلاح شود. سند ملی باید در این زمینه داشته باشیم تا به‌نوعی الزام‌آور قابل پایش باشد. در خصوص بودجه‌ نیز باید نشان‌گر باشد تا انحراف از بودجه ممکن نباشد.»

بعضی‌ها می‌خواهند نظام ارجاع برداشته شود
رییس انجمن پزشکان عمومی در مورد همکاران شاغل در مناطق محروم گفت: «یکی از بحث‌‌هایی که در پزشک خانواده مطرح می‌شود حضور در مناطق محروم بدون تسهیلات رفاهی و زندگی است. برای آنها هم به‌نوعی بحث‌هایی داشتیم. یکی از آنها بحث قراردادها است که یک‌طرفه است و از تجارب مدل‌های پیشتاز که گهگاه حمله می‌شود به مدل فارس، به مدل مازندران یا بحث پزشک روستایی. ما معتقدیم اینها دستاوردهایی است که باید حفظ شود و نظام ارجاع باید حفظ شود. شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حرکت ما در خصوص پزشک خانواده، افزایش حق‌الزحمه پزشکان خانواده روستایی و شهری است. کمیسیون بزرگ و سختی بود که در این دوره انجمن پیگیری کرد و جلسه‌های متعددی را گذاشت و خوشبختانه رشد خیلی خوبی در حق‌الزحمه پزشکان خانواده در حوزه روستا را شاهد بودیم.» کامیابی به عنوان یک نمونه از چالش‌های حوزه پزشک خانواده توضیح داد: «در مورد پزشک خانواده فارس در مجلس مطرح شد که این نظام ارجاع برداشته شود. به صورت جدی انجمن قاطع برخورد کرد و به حوزه مجلس و وزارت بهداشت ورود کرد تا این مسئله فروکش کرد. هرچند که تعدادی از سیاسیون و حوزه‌های تخصصی بدشان نمی‌آمد که این اتفاق بیفتد. حضور نمایندگان انجمن را در حوزه ستادی پزشک خانواده داشتیم و خوشبختانه در جلسات اخیر حاضر هستیم و عمده پزشکان خانواده فارس و پزشکان خانواده روستایی حضور دارند و مصوبات در آخرین جلسات نسبتا امیدوار کننده بود. در جلسه اخیری که با وزیر بهداشت هم داشتیم، قرار شد در یکی از ستادها برای انتخاب الگوی یکسان پزشک خانواده منطبق بر استانداردها شرکت کنند.»

عباس کامیابی، توضیح داد: «کمیسیون بهداشت در حال حاضر نسبت به موضوع حساس هست. شاید دولت و وزارت بهداشت بدشان نمی‌آمد که عنوان پزشک خانواده از برنامه پنج ساله حذف بشود، تاسی به سیاستهای کلان کردیم و عنوان پزشک خانواده و نظام ارجاع را در بحث قانون توسعه ششم آوردیم. کمیسیون بهداشت و فراکسیون طب عمومی در مجلس واقعا روی این قضیه تلاش کردند و خوشبختانه تا الان که به نتیجه رسیده است. در جلساتی که در کمیسیون بهداشت داشتیم، چون بودجه پزشک خانواده متاسفانه از محل خودش انحراف زیادی پیدا کرده است، خوشبختانه این دوستان قبول کردند که بودجه پزشک خانواده در سیاستهای کشوری نشاندار بشود، منتها این باید در قانون بودجه لحاظ شود که تمام تلاش ما این است که نشاندار کردن این بودجه هم اتفاق بیفتد.»

در مجلس فراکسیون طب عمومی تشکیل شده است
رییس هیئت‌مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران، اقدامات اصلی انجمن برای برنامه پزشک خانواده در این دوره را «آماده سازی الگوی مورد تائید انجمن، فعال و حساس نمودن کمیسیون بهداشت مجلس، تصریح پزشک خانواده در برنامه ششم توسعه، وعده نشاندار نموندن اعتبارات پزشک خانواده در بودجه و وعده وزیر برای تشکیل ستاد کشوری پزشک خانواده» برشمرده و گفت: «ما گرایش‌های صنفی متعددی داریم و طرح پزشک خانواده را هم بعضی به چشم تهدید نگاه می‌کنند. ما اصولا دنبال چهارچوبی نیستیم که گرایش های فعلی در آن چهارچوب نگنجد. اینها خدماتی است که باید در بخشی از سطح یک ارائه بشود، بنابراین یا اینها بایستی به‌نوعی حفظ بشود یا در مدل پزشک خانواده لحاظ شود و امنیت شغلی پزشکان از بین نرود. در هر صورت در دوره بعدی بایستی همه اینها حل شود. کاری که ما در گزارشمان کردیم این است که همه اینها به مطالبه شما از هیئت‌رئیسه بعدی تبدیل شود، که بحث برنامه ششم پیگیری شود، فراکسیون طب عمومی که در مجلس تشکیل شده به عنوان یک خواسته بزرگ شما در مجلس مطرح شود، نمایندگان ما نه به عنوان میهمان بلکه با تغییری که اتفاق می‌افتد به عنوان افراد صاحب رای در ستاد کشوری حضور پیدا کنند، اعتبارات در بودجه نشاندار شود، در همه تشکیلات کشوری پزشک خانواده، نمایندگان انجمن یا فعالین پزشک خانواده حضور داشته باشند.» کامیابی درباره لزوم رسیدن به یک سند کشوری، در این مورد گفت: «هر وزیری در هر دوره‌ای که آمده وعده‌هایی داده است: از وعده‌های یک‌ساله که شدنی نبود، وعده های ده ساله، پانزده ساله، بیست ساله که اینهاباید فازبندی شوند و قابل پایش باشند. چیزی که ما فکر کردیم به عنوان یک سند کشوری می‌توانیم رویش تکیه کنیم همان برنامه ششم توسعه است که از این به بعد انجمن به عنوان یک پایشگر وارد بشود، این سند فازبندی شود و در نهایت این خواست طب عمومی کشور در خصوص پیاده‌سازی نظام ارجاع به یک برنامه عملیاتی تبدیل بشود. اینها چیزهایی است که ما بایستی دنبال کنیم.»

رییس انجمن پزشکان عمومی در مورد لزوم انسجام گروه پزشکان عمومی هم گفت: «حرکت بسیار مهمی که ما باید انجام بدهیم، بحث انسجام بخشی طب عمومی است. ما فرصتمان، تعدادمان است و هرچه این تعداد انسجامشان بیشتر باشد، همسوتر باشد، حرف انجمن مشروعیت بیشتری پیدا می کند. یکی از ابزارهایی که ما داشتیم، اینکه توانستیم همایش های علمی و سالیانه و فصلی را برگزار کنیم، در نهایت تعداد همایش هایی که ما توانستیم برگزار کنیم ۷ کنگره، ۸۴ برنامه علمی، ۴۴ کارگاه، ۶ سمینار آموزشی و چیزی حدود ۲۴هزار نفر در این ارتباط آموزش دیدند. این رقم، رقم بسیار ارزنده ای است.»

در حاشیه همایش علمی باید بحث صنفی کرد
کامیابی از ترجمه دو کتاب، یکی در حوزه مدیریت پزشک خانواده و طب عمومی و دیگری کتاب مرجع مورتاگ خبر داد و در زمینه فعایتهای آموزشی انجمن پزشکان عمومی گفت: «در آینده و در دوره بعدی باید تولیت انجمن بر آموزشهای طب عمومی قطعی و تثبیت بشود، انجمن پزشکان عمومی نمی‌تواند برای برخی از رشته های تخصصی دوره بگذارد، متعصبانه نسبت به این موضوع برخورد می‌کنند. هیچ تداخل آموزشی بین گروه‌های مختلف نیست، تنها جایی که تداخل پیدا می‌کند، متاسفانه طب عمومی است. خیلی‌ها این را به عنوان تمامیت‌خواهی ما مطرح می‌کنند، اما این تمامیت‌خواهی نیست. باید آموزشها در حوزه طب عمومی به عهده انجمن پزشکان عمومی باشد. همایش‌ها بایستی به صورت مرتب برگزار شود، اینکه همه همایشها در تهران برگزار شود هم صحیح نیست. سخت است برای بعضی شهرستانی ها شرکت برای ۲۰، ۲۵ امتیاز. برای دوره بعدی، حالا هر کسی که هیئت‌مدیره باشد، برنامه‌ریزی شده است که این همایشها به سایر استانها هم کشیده شود و توافق‌نامه‌ای هم در این ارتباط با بیمه خدمات درمانی نوشته شده است که در پنج نقطه کشور بتوانیم روی بحثهای پزشک خانواده و طب عمومی این همایش‌ها را برگزار کنیم. باز قراردادی هم نوشته شده و اولین سی‌دی آموزش مجازی انجمن هم تولید شده است و پیش‌بینی کردیم که هر فصل همین برنامه تکرار شود.» کامیابی در پایان تاکید کرد:«آنچه از این به بعد در حاشیه همایش‌ها خواهیم داشت، بحثهای صنفی است. باز بعضی‌ها به شدت مخالف بحثهای صنفی در حاشیه همایش‌های علمی هستند. درحالی که انجمن‌های دیگر، مجمع صنفی‌شان را می‌آیند در کنگره علمی خودشان ادغام می‌کنند. ما هم باید چنین کاری را انجام بدهیم، از تعداد و انسجاممان برای پیشبرد مسایلمان استفاده کنیم.»

(Visited 111 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*