صندوق یا اینترنت؟

گزارش روزنامه سپید از شیوه انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: در مجمع عمومی هفته گذشته انجمن پزشکان عمومی ایران، اعضا به برگزاری انتخابات به شیوه حضوری رأی دادند. این درحالی‌ست که وزارت بهداشت تاکید دارد انتخابات انجمن‌ها به صورت الکترونیکی برگزار شود و اعضای انجمن نیز پیش از این واکنش‌های مثبتی نسبت به این شیوه رأی‌گیری داشتند. حالا اما یک عضو هیئت مدیره این انجمن می‌گوید که همچنان با برگزاری انتخابات الکترونیک موافقند، اما اشکالاتی در سامانه رأی‌گیری می‌بینند که موجب می‌شود درمورد صیانت از آرا و نتیجه واقعی کمی نگران باشند.

dsc_1955
حمید طهماسبی‌پور می‌گوید: «انتخابات انجمن پزشکان عمومی بسیار مورد توجه قرار گرفته است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، عملکرد درست و مثبت هیئت مدیره فعلی در طی دوره سه ساله خود و تأثیر عملکرد انجمن در فرایندهای تصمیم گیری و ارتباط با نهادهای سیاست گذار است.»

او با تاکید بر اینکه از مدت‌ها قبل به دنبال افزایش میزان مشارکت بودیم، اضافه می‌کند: «تلاش ما در مجمع عمومی و از سوی تمامی اعضای انجمن این است که تمامی پزشکان عمومی در این انتخابات شرکت کنند.»

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی، انجمن همیشه از شیوه برگزاری انتخابات و الکترونیکی بودن آن استقبال کرده است. پیرو همین موضوع انجمن به دنبال عضوگیری و ایجاد سامانه انتخابات الکترونیکی بوده اما اعضای مجمع عمومی که در جمعه هفته گذشته برگزار شد از میزان شفافیت در برگزاری انتخابات الکترونیکی نگران بودند.

او در ادامه می‌گوید: «شفافیت در روند برگزاری انتخابات و کاهش احتمال خطا در شمارش آرا یا تغییر تعداد آرا از طرق مختلف و از سوی گروه‌های ذی‌نفع موضوع مهمی است که در مجمع عمومی جمعه هفته گذشته مطرح شد.»

طهماسبی‌پور اضافه می‌کند: «از یک ماه و نیم گذشته طی جلساتی با کمیسیون انجمن‌های علمی اشکالاتی که در سامانه وجود دارد و ممکن است موجب عدم شفافیت شود را مطرح کردیم و ظرف دو هفته گذشته به‌صورت مکتوب به کمیسیون اعلام کردیم اما هنوز پاسخی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم.»

حدود حق انتخاب برای انجمن‌های علمی
طهماسبی‌پور تاکید می‌کند که به حسن نیت دبیرخانه انجمن‌های علمی وزارت بهداشت باور دارد و کاملاً آن را تأیید می‌کند اما برای اعضای مجمع مهم است که ایرادات موجود در سامانه هم حل شود.

او در ادامه می‌گوید: «براساس بند ۵ ماده ۱۳ اساسنامه انجمن، تصمیم گیری درمورد تمام موارد به پیشنهاد هیئت مدیره می‌تواند در مجمع عمومی مطرح شود. همچنین مجوز تأسیس انجمن‌های علمی گروه پزشکی از طرف کمیسیون ماده ۴ وزارت بهداشت صادر می‌شود بنابراین انجمن باید تابع مقررات این کمیسیون هم باشد. بند سوم ماده ۵ اساسنامه همین کمیسیون ذکر شده که هرگونه تغییر در اساسنامه انجمن منوط به تأیید این کمیسیون است. بر این اساس شیوه انتخاب اعضای هیئت مدیره بعد از تصویب در مجمع عمومی در کمیسیون مطرح و تصمیم گیری می‌شود.»

علی‌رغم موضوعات ذکر شده که لزوم برگزاری انتخابات الکترونیک را یادآور می‌شود اما انگار قانون همچنان راهی برای تغییر شیوه انتخابات باز گذاشته است.

به گفته طهماسبی‌پور در تاریخ ۵ دی ماه ۹۴ آیین‌نامه‌ای به تمام انجمن‌ها ابلاغ شده که تمام متن آن بر مبنای انتخابات حضوری است. همچنین در ماده ۱۱ آیین نامه مذکور شیوه رأی گیری ذکر شده: «با توجه به گستردگی کشور و به تبع آن شعب انجمن و اعضا، هیئت مدیره موظف است به منظور مشارکت حداکثری شیوه برگزاری انتخابات دریکی از مجمع‌های پیشین را به تصویب و به تأیید کمیسیون برساند.»

او می‌گوید: «اما در ادامه این بند در یک تبصره مطرح شده از زمانی که سامانه انتخابات الکترونیک راه‌اندازی شود یعنی از سال آینده شیوه برگزاری انتخابات الکترونیکی خواهد بود. بنابراین انجمن ما حق انتخاب داشته است که بین دو شیوه انتخابات یکی را انتخاب کند.»

او اضافه می‌کند: «همچنین در ماده ۱۲ بند ۴ آمده که کمیسیون انتخابات فقط با رعایت تمام شرایط می‌تواند شیوه برگزاری انتخابات را به شیوه‌ای غیر از انتخابات الکترونیک تغییر دهد و این یعنی امکان برگزاری انتخابات غیر از شیوه الکترونیک همچنان وجود دارد.»

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران می‌گوید: «در پی موارد مطرح شده، هیئت مدیره انجمن برای اینکه همه اعضای بتوانند در انتخابات شرکت کنند، در مورد شیوه انتخابات دو پیشنهاد مطرح و به رأی مجمع گذاشت: «انتخابات الکترونیک در صورت شفافیت و سلامت سامانه رأی‌گیری یا انتخابات حضوری با شرط وجود صندوق در تمامی شعب انجمن و مراکز استان‌ها بنابراین باتوجه به اینکه هنوز دغدغه اعضای مجمع عمومی پیرامون تأمین امنیت انتخابات از سوی کمیسیون رفع نشده آنها به شیوه دوم رأی داده‌اند.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا مجمع عمومی نماینده تمامی اعضای انجمن پزشکان عمومی است، می‌گوید: «تمامی جلسات مجمع در تهران برگزار می‌شود. بنابراین اعضای انجمن پزشکان عمومی در شهرستان‌ها معمولاً فرصت حضور در این مجمع را از دست می‌دهند. این موضوعی است که ما هم به آن معترض هستیم و در دی ماه ۹۳ مجمع فوق‌العاده برگزار کردیم و تصویب کردیم که تعریف مجمع برای اینکه کارایی بهتری داشته باشد و نماینده اراده همه افکار باشد، به مجمع هیئت مدیره‌های شعب انجمن تغییر کند اما متاسفانه چون در آن تاریخ هنوز شیوه برگزاری انتخابات الکترونیک مطرح نبود؛ کمیسیون انجمن‌های علمی این مصوبه را از دستور کار خود خارج کرد.»

خطر رای‌های سازمان‌یافته
طهماسبی‌پور در پاسخ به این سؤال که در انتخابات حضوری، امکان ایجاد رای‌های سازمان‌یافته که درنهایت منجر به انتخاب برخی افراد با جهت‌گیری‌های مشخص شود، می‌گوید: «این خطر در زمانی که شیوه رأی گیری متمرکز باشد بیشتر است اما زمانی که در شعب انجمن برگزار شود، کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل ما پیشنهاد کردیم که در این دور از انتخابات، در تمامی شعب انجمن امکان رأی‌گیری فراهم شود.»

 

(Visited 121 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*