برگزاری دوره‌های آموزشی توسط تمام انجمن‌های علمی بلامانع است

رسیدگی به اختلافات بین رشته‌ای در حیطه اختیارات دادسرای نظامی نیست

گزارش کامل روزنامه سپید از ماجرای اصفهان

photo_2016-12-27_11-20-57

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: در کمتر از یک روز از انتشار سند احضار رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران شعبه اصفهان به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی برای پاسخگویی پیرامون شکایت انجمن متخصصان پوست، رای دادستانی سازمان نظام پزشکی شعبه اصفهان تغییر کرد.

براساس سندی که در فضای مجازی منتشرشده، عباسعلی جوادی، رئیس سازمان نظام پزشکی شعبه اصفهان در نامه‌ای به هیئت‌مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران همین استان، از آن‌ها عذرخواهی کرده و تاکید کرده که «برگزاری دوره‌های آموزشی کلیه انجمن‌های علمی من‌جمله انجمن پزشکان عمومی ایران بلامانع است.»

در بخش دیگری از این نامه به دادستان انتظامی نیز دستور داده‌شده که پیگیری این موضوع را از دستور کار خارج کند.

اختلافات بین‌رشته‌ای میان پزشکان عمومی و متخصصان پوست در حوزه خدمات پوست و زیبایی همچنان ادامه دارد. علی‌رغم پیگیری‌های دبیرخانه کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی که مدت‌زمان زیادی از آن می‌گذرد، نتیجه قطعی و نهایی ارائه نشده است. در این میان هر بار به هر بهانه‌ای آتش این اختلافات کمی شعله‌ور می‌شود.

چندی پیش رئیس انجمن متخصصان پوست ایران با ارسال نامه‌ای به دادستانی انتظامی نظام پزشکی خواستار پیگیری دوره‌های آموزشی شد که انجمن پزشکان عمومی برگزار می‌کند. به‌زعم رئیس انجمن متخصصان پوست شعبه اصفهان این دوره‌ها در کوریکولوم آموزشی پزشکان عمومی نیست.

در پی این اقدام، نظام پزشکی اصفهان با ارسال نامه‌ای به رئیس انجمن پزشکان عمومی از او درخواست کرد که برای پاسخگویی به نامه انجمن متخصصان پوست، نسبت به انتشار جوابیه کتبی اقدام کنند.

محسن مصلحی دبیر شورای عالی نظام‌پزشکی کشور در گفت‌وگو با سپید: «در سال‌های گذشته عرصه فعالیت برای پزشکان عمومی کمتر شده و آن‌ها از حق بدیهی خود هم محروم می‌شوند. تمام فعالیت‌های پزشکان عمومی طبق قانون انجام می‌شود. یکی از این حوزه‌ها اقداماتی است که در زمینه پوست انجام می‌دهند.»

او اضافه می‌کند: «مدتی است اختلاف‌نظری بین انجمن‌ها مطرح‌شده که در نهادهای ذی‌ربط در حال پیگیری است. اما آنچه حوزه‌های فعالیت در آینده تعریف شود چند نکته مسجل است: طبق قوانین موجود تمامی انجمن‌های علمی حق برگزاری دوره‌های آموزشی دارند و می‌توانند گواهی صادر کنند البته این گواهی به منزله مدرک تحصیلی نیست. کوریکولوم آموزشی ربطی به صلاحیت حرفه‌ای ندارد. این درحالیست که اگر چنین موضوعاتی در کوریکولوم نباشد آموزش دیدن و به کار گرفتن آن منعی ندارد.»

وی در پاسخ به این سوال که موضوع دوره‌های برگزار شده چه بوده می‌گوید: «این دوره‌ها باموضوع تزریق ژل، لیفتینگ و موضوعاتی نظیر آنکه سرفصل کاری پزشکان عمومی و متخصصان پوست است ارائه می‌شود.» به گفته مصلحی، حدود چند ماه است که این موضوع از سوی انجمن متخصصان پوست پیگیری شده و مذاکرات بین دو انجمن هم به نتیجه نرسیده و همین منجر به مکاتبه رئیس انجمن پوست با دادستان انتظامی نظام پزشکی اصفهان بود.

تجمع پزشکان عمومی در نظام پزشکی اصفهان
او با انتقاد از برخورد انجمن متخصصان پوست می‌گوید: «انجمن متخصصان پوست به‌جای اینکه این موضوع را در مجمع انجمن‌های علمی و کمیسیون تخصصی تعیین حدود صلاحیت مطرح کنند، با دادستانی انتظامی سازمان نظام پزشکی مکاتبه کردند و همین اتفاق منجر به واکنش پزشکان عمومی در اصفهان شد. گروهی از همکاران پزشکان عمومی صبح روز گذشته در محل سازمان نظام پزشکی اصفهان تجمع کردند. در‌‌نهایت هیئت‌مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان جلسه‌ای با پزشکان معترض برگزار کرد و خواسته‌های پزشکان معترض را شنیدند و به نتیجه خوبی رسیدیم.»

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان با تاکید براینکه اگر شرح وظایف و نظام ارجاع توسط مسئولان مربوط نهادینه شده بود شرایط پزشکان عمومی بسیار متفاوت بود، اضافه می‌کند: «قانون به هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اجازه می‌دهد در هر موردی که پزشکان نگران هستند ورود کند. یکی از همین نمونه‌ها هم امروز بود. دادستانی در نامه‌ای از ریاست انجمن پزشکان عمومی درخواست توضیح کرده بود اما این موضوع در حیطه اختیارات دادستانی نبود و به همین دلیل هم هیئت مدیره سازمان آن را از دستور کار دادستانی انتظامی خارج کرد.»

ادعایی که با قانون همخوانی ندارد
او در ادامه می‌گوید: «هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران شعبه اصفهان به نامه رئیس انجمن متخصصان پوست هم اشاره کرد. درآن نامه اشاره شده که برگزاری این دوره‌ها غیرمجاز است، اما این ادعا مغایر با قوانین است.»

مصلحی با بیان اینکه طبق قوانین انجمن شاکی از برگزاری دوره‌ای آموزشی باید به مجمع انجمن‌های علمی شکایت کند نه دادستانی، می‌گوید: «شرط پیروزی هر مذاکره ایجاد فضای برد- برد است. اتفاقی که در حیطه مذاکره انجمن پزشکان عمومی با متخصصان پوست رخ نداد.»

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه این دست از اتفاقات نتیجه بی‌برنامگی است، در پایان می‌گوید: «ما پیشنهادات مدون خود را برای حل اختلاف ارائه کردیم و امیدواریم به نتیجه برسد.»

(Visited 151 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*