رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: بنا بر اعلام نظر سازمان بازرسی، پزشکان عمومی می‌توانند مسوول فنی درمانگاه‌های تخصصی باشند


متن کامل گزارش و نامه ۹۵/۶/۲۹ سازمان بازرسی کل کشور به وزارت بهداشت

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به نامه مورخ ۹۵/۶/۲۹ سازمان بازرسی کل کشور به وزارت بهداشت درباره غیرقانونی بودن بخشنامه الزام تعیین مسوول فنی متخصص برای درمانگاه‌های تخصصی، از تاخیر این وزارتخانه در اصلاح این بخشنامه انتقاد کرد.
دکتر عباس کامیابی در گفت‌وگو با سایت انجمن پزشکان ایران ضمن ارایه گزارش فوق گفت: این گزارش یکی از بهترین اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در مقابله با محدودسازی و محروم‌سازی طب عمومی است و دقت‌نظر کارشناسان مربوطه در رجوع به مقررات موجود و قوانین بالادستی و همچنین دریافت نظر کارشناسان، قابل تقدیر است.
دکتر کامیابی گفت: همان‌طور که در متن گزارش سازمان بازرسی تاکید شده، استدلال‌های حاکم بر این گزارش نشان از این دارد که در تمامی درمانگاه‌های تخصصی از جمله دیابت، پوست و… این رویه باید حاکم باشد و نیاز نیست مسوولان فنی لزوما‍ً متخصص آن رشته باشند، کما این‌که هم‌اکنون نیز همکاران پزشک عمومی مسوولیت فنی بیمارستان‌ها را برعهده دارند.
وی در ادامه گفت: پیشنهادات مستدل و جامعی که در انتهای این گزارش آمده است در درجه اول دستور توقف این بخشنامه از سوی دیوان عدالت اداری یا اصلاح آن توسط وزارت بهداشت و در درجه بعد لزوم همکاری با نظام پزشکی بر اساس قانون تعیین حدود وظایف و صلاحیت پزشکان و اجرای اهداف شیوه‌نامه شورای راهبردی طب عمومی است.
دکتر کامیابی با بیان این‌که تنها دلیل تاخیر انتشار این گزارش از سوی انجمن، انتظار عمل به پیشنهادات آن و اصلاح بخشنامه فوق بوده است، گفت: این تنها نمونه‌ای از تعارضات حقوقی در وزارت بهداشت است و نفوذ یا سوگیری در مراجع کارشناسی برای تدوین این‌گونه بخشنامه‌ها همیشه برای طب عمومی معضل‌ساز بوده و شکستن و لغو این‌گونه بخشنامه‌ها بسیار مشکل است.
رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با بیان این‌که تلاش‌های این انجمن در چند سال اخیر برای کنترل و جلوگیری از مقررات محدود کننده طب عمومی تا حدی موفق بوده و حداقل از تداوم صدور این‌گونه بخشنامه‌ها جلوگیری شده است، گفت: اقدام اخیر سازمان بازرسی نشان از افزایش اثربخشی فعالیت‌های انجمن با کمک سازمان‌های ناظر دارد و در آینده نیز برخورد مدنی و حقوقی انجمن با محدودیت‌های طب عمومی با جدیت و سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.
دکتر کامیابی گفت: خوشبختانه شورای راهبردی طب عمومی با حضور وزیر و معاونین ذی‌ربط و نمایندگان انجمن راه‌اندازی شده است و از این پس سعی خواهد شد که از همان ابتدا جلوی تصویب این‌گونه مقررات تحدیدکننده گرفته شود و امید می‌رود تمامی تصمیماتی که به‌نحوی مرتبط با جامعه پزشکان عمومی و طب عمومی است، ابتدا در این شورا کارشناسی شود.

متن نامه ۹۵/۶/۲۹ سازمان بازرسی کل کشور به وزارت بهداشت: نامه سازمان بازرسی به وزارت بهداشت

(Visited 1,103 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. با عرض سلام و ادب
    خواستم بدونم تکلیف نامه ى درخواست سازمان بازرسى مبنى بر لغو بخشنامه ١٠٠/٩٧ که درآن خواستار رفع محدودیت و ممنوعیت از طب عمومى جهت مسئولیت فنى درمانگاه هاى تخصصى است چه شد؟؟
    آیا رسیدگى شد؟
    و تکلیف پزشکان عمومى که بدلیل این بخشنامه ى بى عدالت ماه هاست نمیتونن درمانگاه هاى خود را به دلیل خواسته هاى سرسام آور متخصصین افتتاح کنند چیست؟؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*