پوست نه، فقط زیبایی!

پاسخ مسئول کمیته آموزش انجمن پزشکان عمومی ایران به مقاله منتشر شده در روزنامه سپید

دکتر فرامرز رفیعی

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: در شرایط کنونی بهداشت و درمان کشور که چالش‌های بزرگ آن حتی سیاستمداران خارج از حوزه نظام سلامت را به صحنه کشانده است، متاسفانه دغدغه گروهی از همکاران متخصصان پوست در «زیبایی» خلاصه شده و این همکاران با جدیت و پشتکار حیرت‌انگیزی سعی دارند با تبلیغات در نشریات و رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری آن را به دغدغه عمومی مردم تبدیل کنند.
اما آیا اولویت نظام سلامت ما همین است؟ اگر چنین بود که سیاستگذاران وزارت بهداشت در عنوان این رشته به‌جز «بیماری‌های پوست و مو» از واژه‌های دیگری همچون لیزر، جراحی و زیبایی استفاده می‌کردند؛ کاری که متاسفانه هم‌اکنون بسیاری از همکاران متخصص پوست در تابلو، مهر و سرنسخه خود انجام می‌دهند، بی توجه به این‌که مطابق آیین‌نامه‌های مربوط در این موارد باید تنها از عناوین مندرج در پروانه استفاده شود و حتی استفاده از آرم انجمن متخصصین پوست در مهر نیز قانونی نیست؛ اما دریغ از رعایت قوانین و دریغ از نظارت واقعی…


و جالب این‌جاست که گروهی از این همکاران بیشتر اوقات خود را در قالب روابط عمومی در رسانه‌ها سپری می‌کنند تا مشکلات زیبایی مردم را حل کنند! آخرین مورد از این قبیل نیز یادداشت غیرعلمی و عوام‌فریبانه منتشر شده در روزنامه «سپید» است که با عنوان توهین‌آمیز «پزشکان عمومی در کار متخصصان پوست وارد می‌شوند»، مدعی شده است: «پزشکی که عمومی است، چگونه می‌تواند کار متخصصی که سر کلاس‌های تخصصی پوست و مو نشسته را انجام بدهد؟» گویی نویسنده اطلاع ندارد که اعمال جراحی زیبایی (استتیک) را تا کنون نه در کلاس‌های تخصصی پوست و مو و نه در هیچ رشته تخصصی دیگری آموزش نداده‌اند و به‌تازگی و با استفاده از روابط ویژه آن را در کوریکولوم رشته پوست گنجانده‌اند که جای اما و اگر فراوان دارد و مسلماً باید به‌زودی بازنگری شود.
سایر مطالب این یادداشت یک‌طرفه و تبلیغاتی نیز آن‌چنان محتوای سخیفی دارد که پرداختن به آن جز کاستن از شان و منزلت «قلم» نیست. این‌جاست که یاد شاعر ملی‌مان «سایه» می‌افتم که به زیبایی می‌گوید: «اما در این زمانه که درمانده هر کسی/ از بهر نان شب/ دیگر برای عشق و حکایت مجال نیست!»
همکارانی که وقت خود را به سفارش مطالب این‌چنینی در رسانه‌های مختلف می‌گذرانند، اگر به‌جای تمرکز بر عملکرد پزشکان عمومی، در مطب‌های زنجیره‌ای پر زرق و برق‌شان واقعاً بیماری‌های پوست و مو را ویزیت می‌کردند، مسلماً نیازی به سرگردانی بیماران واقعی پوست در بیمارستان‌ها نبود. ولی چه باید کرد که اغلب این دوستان درگیر مسایل مالی و تجاری شرکت‌ها و کلینیک‌های خود هستند و البته گاهی مقالات «دانشگاهی» که به‌عنوان بزکی ناهمخوان فقط به درد ژست‌های عوام‌فریبانه در مطبوعات زرد و برنامه‌های سفارشی تلویزیونی می‌خورد.
سخن دراز است. هیچ‌کس در بازار آشفته پزشکی ایران منکر مشکل تداخلات بین‌رشته‌ای نیست اما چنان‌که بارها گفته‌ایم جای حل این اختلاف‌ها در نشست‌های کارشناسی نظام پزشکی و وزارت بهداشت است و مشکل با نوشتن مقالات زرد در رسانه‌های عمومی حل نمی‌شود…

منبع: روزنامه سپید

(Visited 572 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*