ائتلاف فراگیر جامعه پزشکی ایران اعلام موجودیت کرد

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با اعلام موجودیت ائتلاف فراگیر جامعه پزشکی ایران، هدف این ائتلاف را ایجاد تحول و تحرک در سازمان نظام پزشکی از طریق حضور هدفمند جامعه پزشکی در انتخابات پیش روی این سازمان بیان کرد.

دکتر عباس کامیابی با اشاره به این‌که تجربه موفق ائتلاف فراگیر پزشکان عمومی ایران طی دو دوره انتخابات این انجمن و همچنین ائتلاف بزرگ جامعه پزشکی ایران در انتخابات دوره پیش سازمان نظام پزشکی نویدبخش موفقیت این ائتلاف است، افزود: از وجوه تمایز ائتلاف فراگیر جامعه پزشکی ایران، همگرایی و تجمیع دیدگاه انجمن‌های پزشکی به‌عنوان اجزای تخصصی جامعه پزشکی و شعب سازمان نظام پزشکی در شهرستان‌ها و سایر ارکان نظام سلامت است.

دکتر کامیابی با تاکید بر این‌که نگرش ائتلاف فراگیر صرفاً صنفی و با پرهیز از سوگیری‌های سیاسی، وابستگی‌های دولتی و گروه‌گرایی خواهد بود، گفت: با توجه به آسیب‌شناسی و شناخت نقاط ضعف و قوت نظام سلامت، به‌زودی سیاست‌ها و برنامه‌های ائتلاف بزرگ جامعه پزشکی ایران در معرض قضاوت همکاران محترم قرار خواهد گرفت.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران اعلام برنامه‌های مشخص به‌جای شعارهای تبلیغاتی و عوام‌گرایی را از ویژگی‌های ائتلاف فراگیر خواند و افزود: بر اساس ارایه اهداف کمی و کیفی و واقع‌گرایانه، برنامه مدون و میثاق‌نامه‌ای که به تایید کلیه کاندیداهای این ائتلاف خواهد رسید، امکان مطالبه‌گری تمامی آحاد جامعه پزشکی در طول چهار سال آینده فراهم خواهد شد و به‌همین دلیل امیدواریم با کسب اعتماد جامعه پزشکی، بتوانیم به‌ویژه بخش بزرگی از همکاران را که به دلایل مختلف اعتماد خود را نسبت به سازمان از دست داده یا به‌مرور نسبت به سرنوشت صنفی خود بی‌تفاوت شده‌اند، به عرصه انتخابات بازگردانیم.

(Visited 404 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتر بهمن مشفقی

    به مناسبت درپیش بودن انتخابات سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران .
    یک توصیه ویک تاریخچه.
    توصیه : لزوم شرکت درانتخابات سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران وسخن افلاطون!
    درپیش بودن انتخابات سرنوشت ساز سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران واهمیت وضرورت شرکت ِ هرچه بیشترجامعه ی پزشکی دراین انتخابات مرا برآن داشته است که برای همبستگی وسربلندی ومنزلت هرچه بیشتراین قشرشریف نکته ای ضروری وبا اهمیت را یاد آوری نمایم که به خود بیاییم وبا شرکت موثردرانتخابات نقش موثروفعالی درمراکزتصمیم گیری داشته باشیم.درغیراین صورت گفته ی افلاتون در” رساله ی جمهوری ” دراین مورد به حقیقت خواهد پیوست که :
    ” تو یی که درانتخابات شرکت نمی کنی لیاقتت همین است که کوچک تر ازتوبرای تو تصمیم بگیرد و برتو فرمان براند!”
    هریک از اعضای جامعه ی پزشکی ایران وظیفه دارد همکاران را به شرکت دراین انتخابات تشویق و ترغیب نماید.
    جمعه سی ام تیرماه ۹۶ را فراموش نکنیم وبا شرکت خود درانتخابات سازمان نظام پزشکی ایران همبستگی ی خود را نشان دهیم

    اما آنچه که نباید ازذهن مان دور کنیم این است که پایان انتخابات ، پایان کار و اهئاف و برنامه های نیک و هدف مند و اخلاق مدار ما نیست بلکه آغاز راهی پرمسئولت ودشواراست.موفق باشید-

    تاریخچه .
    تاسیس سازمان نظام پزشکی، یا رویکردی به توسعه ی پایدار؟
    این روز ها د ر محافل پزشکی و حتی بسیاری از محافل اجتماعی بمناسبت در پیش بودن انتخابات سازمان نظام پزشکی حمهوری اسلامی ایران در سراسرکشور( درشهرستان هایی که این سازمان شعبه دارد) در تاریخ جمعه سی ام تیرماه جاری ، حرف و حدیث ها وحدس وگمان های فراوانی زده می شود وکار بجایی رسیده است دایه های مهربان تر از مادر هم وارد صحنه شدند وخود را عاشق بی قرار این سازمان بخصوص انتخابات آن نشان دادند! جالب اینکه همه ی آنها هم براین تاکید دارند که انتخابات سازمان نظام پزشکی ، نباید آلوده به نیات و مسایل سیاسی وکشمکش های ساری و جاری جناح ها و گروهای سیاسی گردد.!
    درمیان فراوان نوشته هایی که در مورد سازمان نظام پزشکی ومقام ومنزلت پزشکان در جامعه نوشته ام ، این نوشته را مناسب دیدم که همزمان با فعا لیت های انتخاباتی کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره نظام پزشکی سراسرکشور، با خوانی شود
    بد نیست که بدانیم اولین بار سازمانی به نام :Ordre Medical یا : ” سازمان نظام پزشکی ” در کشورمترقی و توسعه یافته ی ” فرانسه” پا گرفت. بدون شک عقلای علم وحرفه ی پزشکی ی آن سامان با گذشت زمان وتجربیاتی که در اثرگسترش_ روز افزون علم وحرفه ی شریف پزشکی بدست آورده بودند، متوجه ی پاره ای از ناهنجاری ها در قلمروحرفه ی پزشکی شدند که اغلب عواقب نا مطلوب وگاهی جبران ناپذیری را به بار آورده بود. به همین جهت به این اندیشه افتادند که بهتر است که مسایل و مشکلات این حرفه ی شریف قانون مند و نظام مند گردد تا شاهد رخ داد های نا خوشایند ومغایر با اعتبارو شئون حرفه ی شریف پزشکی نباشند. در حقیقت آنها همان کاری که کشورهای توسعه یافته، پس از آنکه متوجه شدند : ” توسعه ی لجام گسیخته ومهارنشدنی ” به ضرر شان می باشد ناچار به :” توسعه ی پایدار” روی آوردند ، در زیمینه ی مسایل پزشکی و حرفه ی پزشکی هم به این فکرافتادند که گسترش بی رویه ومهارنشدنی در قلمروپزشکی هم کار درستی نمی باشد. لذا با تاسیس ” سازمان نظام پزشکی ” در حقیقت به ” پزشکی پایدار” روی آوردند.
    کشور فرانسه اولین کشوری بود که دردهه ی پنجاه قرن بیستم میلادی در این امرپیشقدم شد و ” سازمان نظام پزشکی ” ” Ordre Medical “ را تاسیس نمود وبه دنبال آن ابتداء در دیگرکشورهای توسعه یافته وسپس اغلب کشور های جهان دست به تاسیس “سازمان نظام پزشکی ” زدند.درایران هم در سال ۱۳۴۶شمسی با ایجاد اصلاحیه ای در قانون سال ۱۳۳۹شمسی، ” سازمان نظام پزشکی ” تاسیس شد.
    آنچه در طول چند دهه بر سراین سازمان آمد، در اینجا مجال گفتن نیست. تنها به ذکر این نکته اکتفاء می شود که از آغازتاسیس سازمان نظام پزشکی ایران تا کنون، این سازمان فرازو فرود های فراوانی داشته است وحتی چند سالی در دوره ی فترت بسربرد.! ام سرانجام قانون نهایی آن در بیستم دی ماه سال ۱۳۷۴شمسی به تصویب رسید واز آن پس مجددا به همت افراد دلسوز وعلاقمند، فعالیت های چشمگیری را از سر گرفت. بخصوص در چند سال اخیرشاهد شکوفایی ی هرچه بیشتراین سازمان در ۱۹۶ شهرستان کشورهستیم که قریب به دویست و چهل هزارعضو دارد.با وجود این هنوز بسیاری از مردم وبخصوص بیماران و موسسات دولتی وخصوصی آن طور که باید با این سازمان که قدمتش به نیم قرن می رسد آشنایی ندارند!
    ازآنجا که سازمان نظام پزشکی ایران، نقش عمده ای در به ثمر رساندن پیشهاد روزی به عنوان : ” روز پزشک ” داشته است، جادارد گوشه هایی از فعالت هایی که در این زمینه صورت گرفته است وسرانجام روزی به نام ” روز پزشک ” نام گذاری شد، شرح داده شود.:
    اولین بار خبر پیشنهاد تعین روز ی به عنوان ” روز پزشک ” در شماره ۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶ در خبرنامه ی ” نظام پزشکی ” در صفحه ی ۲۲ آن به شرح زیر به چاپ رسید:
    ” سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران ” درنظر دارد به منظورارج نهادن به مقام شامخ طبیب وطبابت وطب در نظام مقدس جمهوری اسلامی، روزی را به عنوان ” روز پزشک ” تعین وبا هماهنگی مراجع ذی صلاح اعلام نماید تا در آن روز علاوه بر تجلیل وبزرگداشت خدمات جامعه ی پزشکی کشور، معضلات ومشکلات این جامعه ی خدوم یاد آور گردیده وقدمی در راه حل آن ها برداشته شود..”
    به دنبال این حرکت، پیشنهاد های مختلفی از سوی افراد صاحب نظرو پزشکان علاقمند درسراسر کشوربه سازمان نظام پزشکی مرکزسرازیر شد. از جمله یکی ازپزشکان پیشنهاد کرده بود که چون قانون نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیستم دی ماه سال ۱۳۷۴ شمسی به طور قطعی ونهایی به تصویب رسید، چه بهتر که روز بیستم دی ماه هرسال به نام ” روز پزشک ” نامگذاری شود.
    پزشک دیگری، روز تولد شادروان دکتر محمد قریب پدر طب اطفال ایران را به عنوان ” روز پزشک ” پیشنهاد کرد.
    یکی از پزشکان شهرستان اراک با نقل قول از نهج البلاغه که حضرت رسول اکرم (ص) علاقه ی خاصی به طبقه ی پزشک داشت، پیشنهاد کرد که روز تولد حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان ” روز پزشک ” نام گذاری شود.
    پزشک دیگری پیشنهاد کرد، روز تولد حکیم عالیقدر، ” ابن سینا ” و ” محمدزکریای رازی ” برای روز پزشک درنظر گرفته شود. تا اینکه کمیته ی بررسی ی پیشنهاد ها، نظرنهایی خودرا درشماره ۳۱ خبرنامه پزشکی به شرح زیر اعلام کرد:
    ” … از آنجا که به قول_ صائب_: ” بیهقی ” مورخ نامدار: اول شهریور ماه سال ۳۵۹شمسی مصادف با سوم ماه صفرسال ۳۷۰ قمری برابر با هفدهم اوت سال ۹۸۰ میلادی، روز تولد شیخ الرئیس ابوعلی سینا می باشد لذا این روز به عنوان ” روز پزشک ” نام گذاری شد وشورایعالی انقلاب فرهنگی هم دریکی از جلسات خود آنرا تصویب وبه سازمان نظام پزشکی ابلاغ نمود..
    لاهیجان- دکتر بهمن مشفقی- پزشک عمومی – بیست وششم تیر ماه ۱۳۹۶ شمسی.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*