پزشک خانواده، طرحی جدید با پرسش‌هایی قدیمی

دکتر ابوالفضل بهجو
رییس انجمن پزشکان عمومی شیراز
دبیر کارگروه پزشک خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قصد دارد با مدیریت رییس مرکز مدیریت شبکه و رییس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده، طرح جدید پزشک خانواده را در ۱۱ استان کشور به‌صورت آزمایشی اجرا کند؛ اما در این میان دو پرسش مطرح است که درباره طرح‌های مشابه پیشین نیز مطرح بوده و پاسخ درستی دریافت نکرده است:

۱. دستورالعمل این برنامه توسط چه افرادی تدوین شده است و آیا در تدوین یا پس از تنظیم این دستورالعمل، پزشکان این ۱۱ استان یا نمایندگان صنفی آن‌ها یا هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران از مفاد این دستورالعمل اطلاع دارند یا نه؟

ما معتقدیم که اجرای یک برنامه، هر چقدر هم کارشناسی‌شده باشد، تا مورد نقد و پیشنهاد مجریان یا نمایندگان پزشکان خانواده قرار نگیرد و نظر و پیشنهاد آنان اخذ نگردد، در عمل با مشکل مواجه خواهد شد؛ بنابراین از مسوولان محترم خواهشمندیم پیش از اجرای برنامه یک نسخه از دستورالعمل اجرایی را در اختیار انجمن پزشکان عمومی قرار دهند و با جلب نظر کارشناسان انجمن و بررسی نقدها و پیشنهاد‌های آنان اقدام به اجرای آزمایشی برنامه کنند.

۲. آیا در گیرودار استقرار کابینه جدید، زمان مناسبی برای اجرای آزمایشی برنامه مورد نظر در ۱۱ استان کشور است؟

همان‌طور که می‌دانیم، یکی از اشکالات اساسی برنامه‌های قبلی زمان اجرای برنامه بود؛ افرادی شروع برنامه را کلید می‌زدند و یکی دو ماه بعد جای خود را به افرادی در دولت جدید می‌دادند و مسوولان بعدی نیز که در برابر کار انجام‌شده قرار گرفته بودند، به این بهانه درست یا نادرست از خود سلب مسوولیت می‌کردند. چنان‌چه در طرح پزشک خانواده روستایی و پزشک خانواده شهری کماکان هیچ‌کدام از مسوولین فعلی ستاد اجرایی مسوولیت تام و تمام برنامه را نمی‌پذیرند و به‌نوعی مانند پدرخوانده اجباری با برنامه مواجه ‌شده‌اند.

امیدوارم راه‌های اشتباه آزموده‌شده را دوباره تجربه نکنیم.

(Visited 252 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتر بهمن مشفقی

    همکاز گرامی و محترم جناب آقای دکتر بهجو باتوجه به سابقه ی اجرای طرح ها ، درحقیقت، نمایش طرح ها پیشبینی می شود حتی در مرحله ی اجرای آزمایشی ِ طرح ، با اجرای نمایشی طرح مواجه خواهیم بود و هیچ جای تعجب و شگفتی هم نیست. موفق باشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*