وزیر بهداشت در دیدار با هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران: در دوره بعد مهم‌ترین کار ما راه‌اندازی نظام ارجاع است

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با مروری بر اتفاقات چهار سال گذشته نظام سلامت و توضیح مشکلات فعلی، گفت: بخش اصلی ارایه خدمت در نظام سلامت پزشکی خانواده است که مهم‌ترین نقش را در آن پزشکان عمومی دارند. این ظاهرسازی نیست و ما هیچ چاره‌ای جز شکل دادن نظام ارجاع نداریم. در دوره بعد حتماً مهم‌ترین کار ما راه‌اندازی نظام ارجاع است که بخشی از آن پزشک خانواده و بخشی پزشکی خانواده خواهد بود.

در این نشست که به‌مناسبت معارفه هیات مدیره جدید انجمن پزشکان عمومی صبح یکشنبه ۱۵ مرداد در محل وزارت بهداشت برگزار شد، دکتر حسن هاشمی با بیان این‌که پزشکان عمومی باید نقش محوری در بخش پیشگیری و بهداشت داشته باشند، گفت: با این‌که ۴۰ هزار نیرو در بخش بهداشت به‌کار گرفته‌ایم اما اگر محوریت با پزشکان عمومی باشد کارها بهتر پیش می‌رود.

وزیر بهداشت در پاسخ به بلاتکلیف ماندن حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای گفت: کاش نظام پزشکی مداخله می‌کرد و این مشکلات حل می‌شد. هر تصمیمی که نظام پزشکی با مشارکت انجمن‌ها درباره حل مساله تداخل‌های بین‌رشته‌ای بگیرد، مورد تایید ما هم هست، به‌شرط این‌که همه‌چیز به‌سمت کاهش هزینه‌ها و طب عمومی باشد نه تخصصی شدن. چرا درمان دیابت را نباید به پزشکان عمومی بسپاریم؟ اگر با متخصصان پوست توافق کنید برخی از کارها را شما انجام دهید، ما حتماً استقبال می‌کنیم.

دکتر هاشمی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از پزشکان عمومی در تدوین کوریکولوم آموزشی طب عمومی و نیز جلسات مرتبط معاونت بهداشتی، به توانمندی‌های مدیریتی پزشکان عمومی در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در رده‌های مختلف مدیریت نظام سلامت به‌ویژه مدیریت بیمارستان‌ها باید دنبال استفاده از پزشکان عمومی و پرستاران آموزش‌دیده، مدیر و تمام‌وقت باشیم و کوریکولوم پزشکی عمومی هم بدون این‌که شما آن را دیده و نظر داده باشید، ابلاغ نخواهد شد.وی همچنین درباره سایر مشکلات پزشکان عمومی که در این دیدار مطرح شد، گفت: برخی مطالبات مثل لغو پرداخت پلکانی برای پزشکان اورژانس به راحتی قابل حل است و برخی موارد دیگر مثل دادن حق مسوولیت فنی درمانگاه‌های تخصصی به پزشکان عمومی باید به‌دقت بررسی شود تا هم از این وضع دربیاریم که برخی همکاران متخصص به طور صوری مسوول فنی این مراکز باشند و هم در ادامه مشکلات جدیدی درست نشود.

در ابتدای این دیدار پس از خوش‌آمدگویی دکتر هاشمی و تبریک به منتخبان جدید هیات مدیره، نخست دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، با تبریک پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و آرزوی موفقیت برای دولت جدید، ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و دست‌آوردهای انجمن و انتخابات اخیر آن، به مسایل روز نظام سلامت از جمله انتخابات نظام پزشکی و لغو شدن انتخابات الکترونیک این سازمان پرداخت و با تاکید بر این‌که این امر بیش از همه به زیان پزشکان عمومی منجر شده است، خواستار ارایه گزارشی شفاف از چگونگی این موضوع از سوی مسوولان شد.در ادامه رییس و اعضای هیات مدیره بخشی از مطالبات عمده جامعه پزشکی عمومی را بیان کردند که در این بخش محورهای زیر مطرح شد:

– تاخیر زیاد در تشکیل شورای راهبردی طب عمومی علی‌رغم تصویب آن و ضرورت تایید کلیه مصوبات مربوط به طب عمومی در این شورا

– انتقاد از دعوت نشدن نمایندگان انجمن پزشکان عمومی برای جلسات کارشناسی تدوین کوریکولوم پزشکی عمومی و لحاظ نشدن برخی مولفه‌ها و توانمندی‌های پزشکان عمومی در کوریکولوم در دست تهیه و سند توانمندی‌های طب عمومی

– نبود نگاه مثبت درباره طرح پزشک خانواده در سطح معاونان و مدیران وزارت بهداشت علی رغم تاکیدات مکرر وزیر، از جمله دعوت نکردن از نمایندگان انجمن پزشکان عمومی برای حضور در ستاد پزشک خانواده از سوی معاونت بهداشتی

– درخواست تسری طرح تحول سلامت به نظام بیمه‌ای با صرفه‌جویی در منابع از طریق اجرای نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده

– تدوین نسخه ۰۴ طرح پزشک خانواده بدون مشارکت انجمن پزشکان عمومی و حضور ذی‌نفعان که عملاً در اجرا با مشکل مواجه خواهد شد

– ضرورت اصلاح دستورعمل مدیریت جامع دانشگاه‌ها و رفع محرومیت از پزشکان عمومی و سایر گروه‌های پزشکی غیر هیات علمی برای احراز سمت‌های ارشد مدیریتی

– اصلاح رویه موجود در محدودیت به‌کارگیری پزشکان عمومی در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها

– درخواست ایجاد یک ساختار ثابت تشکیلاتی در وزارت بهداشت برای ارتقای طب عمومی به‌منظور پایداری و پیگیری نظام‌مند تصمیمات

– درخواست به رسمیت شناختن جایگاه انجمن به‌عنوان منتقد منصف، نهاد مدنی واسط بین قدرت و مردم و نهاد کارشناسی خارج از دولت

– درخواست مقابله با محدودیت‌های طب عمومی از جمله محرومیت از حق مسوولیت فنی در درمانگاه‌های تخصصی

– انتقاد از بها ندادن به آموزش پس از فارغ‌التحصیلی و توانمندسازی پزشکان عمومی و نیاز به رفع موانع موجود

– درخواست پشتیبانی از نظام پزشکی در تعیین حدود صلاحیت عرضه خدمات توسط گروه‌های پزشکی مختلف و پایان دادن به تداخلات حرفه‌ای

– درخواست لغو طرح پرداخت پلکانی برای پزشکان عمومی به‌ویژه همکاران شاغل در اورژانس

– درخواست اجرای قانون ارتقای بهره‌وری برای پزشکان عمومی شاغل در مراکز درمانی.

سپس دکتر هاشمی پس ار مروری بر اتفاقات چهار سال گذشته نظام سلامت و مشکلات فعلی آن و تشکر از مباحث طرح شده، درباره این موارد توضیحاتی ارایه کرد که در ادامه به‌نقل از سایت وزارت بهداشت (وبدا) تقدیم می‌شود.

در پایان دیدار دکتر کامیابی یک جلد ترجمه کتاب «طب عمومی مورتاگ» را که انجمن پزشکان عمومی ایران تهیه و منتشر کرده است، به وزیر بهداشت تقدیم کرد که با استقبال ایشان روبه‌رو شد و دکتر هاشمی ابراز امیدواری کرد که این کتاب به‌عنوان مرجع طب عمومی ایران تعیین شود.

وزیر بهداشت در جلسه با هیات مدیره جدید انجمن پزشکان عمومی تاکید کرد:
ضرورت بهره‌گیری از نظرات پزشکان عمومی در بخش‌های مختلف

وزیر بهداشت در جلسه با هیات مدیره جدید انجمن پزشکان عمومی یکی از علل تردید خود برای حضور در دولت دوازدهم را عملکرد نامناسب شرکای وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: اگر شرکای وزارت بهدا‌شت خوب عمل نکنند ما هم برای ادامه فعالیت دچار مشکل می‌شویم.

به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در جلسه با هیات مدیره جدید انجمن پزشکان عمومی با اشاره به این که مشکلات در کشور زیاد است، گفت: شرایط فعلی کشور بر کسی پوشیده نیست و در وضعیت مطلوب به سر نمی‌بریم، بنابراین اگر نخبگان کشور درک مشترکی از این موضوع داشته باشند می‌توان امیدوار بود که مشکلات برطرف شود.

وزیر بهداشت بر ضرورت تلاش برای حل مشکلات کشور با عقل، درایت و منطق تاکید کرد و گفت: باید بزرگان کشور مراقب رفتار و اعمالشان باشند چرا که طبیعی است رفتار آنها در رفتار ما تاثیرگذار باشد.

دکتر هاشمی افزود: اگر همه بدانیم که سوار بر یک کشتی هستیم و اگر به آن آسیبی وارد شود به همه افراد درون کشتی آسیب وارد می‌شود تلاش می‌کنیم که مشکلی ایجاد نکنیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که مهمترین مشکل کشور در حوزه اقتصادی است، گفت: علی‌رغم همه تلاش‌ها در این حوزه متاسفانه ناکارآمدی‌هایی هم وجود داشت و امیدواریم دولت دوازدهم نیز بتواند راهکاری جدید برای حل مشکلات در این حوزه داشته باشد، چرا که نمی‌شود دولت تلاش کند اما بخشی از ارکان حاکمیت نیز کمک و همکاری لازم را در راستای حل مشکلات نداشته باشد.

دکتر هاشمی افزود: از آنجا که ما تابعی از یک متغیر واقعی هستیم، بنابر این اگر به طور مثال سازمان برنامه و بودجه، بیمه‌ها و وزارت اقتصاد درست تصمیم بگیرند ما هم می‌توانیم در مدیریتمان موفق باشیم و اگر خوب عمل نکنند ما هم نمی‌توانیم درست عمل کنیم.

وی یکی از علل تردید خود برای حضور در دولت دوازدهم را عملکرد نامناسب شرکای وزارت بهداشت بیان کرد و گفت: اگر شرکای وزارت بهداشت خوب عمل نکنند ما هم برای ادامه فعالیت دچار مشکل می‌شویم.

دکتر هاشمی با اشاره به طرح تحول سلامت، گفت: این طرح با تصویب دولت آغاز شد و مورد اقبال مردم قرار گرفت که البته با چالش‌هایی هم از جمله در بخش اعتبارات مواجه شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که شروع طرح تحول سلامت بر مبنای اعتباری بود که دولت برای آن مشخص کرده بود، افزود: حرف ما این است که همان اعتباری که برای این طرح در ابتدا از سوی دولت دیده شد پرداخت شود تا بتوانیم با قوت آن را ادامه دهیم.

دکتر هاشمی با بیان این که در ابتدا قرار بود جمعیت بدون پوشش بیمه، به صورت تدریجی بیمه شوند، تاکید کرد: باید سرانه لازم برای بیمه شدن این تعداد دیده می‌شد چرا که اگر سفره ای پهن می‌شود باید مخلفات لازم آن هم دیده شود.

وزیر بهداشت افزود: از تامین اجتماعی درخواست کردیم که نه بیست و هفتم حق بیمه درمان را به این بخش اختصاص دهند که البته این امر محقق نشد و در حال حاضر مطالبه ما چیزی غیر از این نیست.

وی بر لزوم پایداری منابع در حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: متاسفانه بنده در طی این چهار سال به دنبال اعتباراتی که در ابتدا برای حوزه سلامت قولش را داده بودند، بوده‌ام.

وزیر بهداشت افزود: چندپارچه بودن یک مسوولیت مشکل ایجاد می‌کند.

 

رفتارهایی که در شان جامعه پزشکی نیست را نهادینه نکنیم

دکتر هاشمی بر لزوم برخورد منطقی از سوی انجمن‌های گروه علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا رفتارهایی که در شان جامعه پزشکی نیست نهادینه نشود. حضور گروه پزشکی معترض در جلوی مجلس شورای اسلامی و یا ایجاد فضایی نامناسب در فضای مجازی مناسب این قشر نیست و متاسفانه از سوی برخی از رشته‌های تخصصی و رشته‌های پیراپزشکی شاهد بودیم.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود اشتباهاتی در تعاملات در طی ۴ سال گذشته، گفت: اگر اشتباهی از سوی ما صورت گرفت بدون قصد و غرض بوده و ما باید گوشمان نسبت به برخی از اعتراضات باز باشد.دکتر هاشمی افزود: باید تدبیر داشته باشیم تا در این حوزه کمتر آسیب ببینیم.

 

ضرورت بهره‌گیری از نظرات پزشکان عمومی در بخشهای مختلف

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به پیشرفت خوب طب عمومی، افزود: بهتر است در بخش‌های مختلف از نظرات پزشکان عمومی استفاده شود، چرا که سنگ بنای ما طب عمومی است و اگر طب عمومی تقویت نشود خسارت به سلامت مردم وارد می‌شود و باید فارغ‌التحصیلان طب عمومی هم‌تراز با سیاست‌های کلان نظام سلامت باشند.

دکتر هاشمی بر لزوم استفاده از پزشکان عمومی در تدوین برنامه‌های آموزشی تاکید کرد و گفت: داشتن یک منبع برای طب عمومی ایده خوبی است و سوق دادن افراد به سمت طب عمومی خوب است چرا که دادن فعالیت‌ها به این نیروها، صرفه جویی در هزینه‌هاست.

وی با تاکید بر این که سازمان نظام پزشکی باید تعارفات و نظام سنتی را کنار بگذارد، افزود: این سازمان می‌تواند مداخلات بین رشته‌ای و حرفه‌ای را برطرف کند و انجمن‌های پزشکی را ساماندهی کند.

وزیر بهداشت بر لزوم شکل‌گیری نظام ارجاع تاکید کرد و افزود: بخشی از نظام ارجاع، پزشک خانواده و بخشی دیگر پزشکی خانواده و اصلاح شاخص‌های آن است و در این بخش باید پیشگیری و بهداشت مورد توجه باشد.

 

اگر حوزه بهداشت و پیشگیری با محوریت پزشک خانواده باشد بهتر اجرا می‌شود

دکتر هاشمی افزود: اگر حوزه بهداشت و پیشگیری با محوریت پزشک خانواده باشد بهتر اجرا می‌شود و این افراد باید در مراکز مراقب سلامت حضور موثر داشته باشند.وزیر بهداشت بر لزوم تشکیل ستاد پزشک خانواده تاکید کرد و گفت: باید مدیریت این حوزه با معاونت بهداشت باشد و باید در این ستاد پزشکان عمومی حضور داشته باشند.

 

پزشکان عمومی و پرستاران هم باید برای مدیریت بیمارستان به کار گرفته شوند

دکتر هاشمی همچنین با بیان این که پزشکان عمومی و پرستاران هم باید برای مدیریت بیمارستان به کار گرفته شوند، افزود: باید بیمارستان‌ها به صورت واحدهای عملیاتی و اقتصادی مستقل اداره شوند.

وزیر بهداشت خطاب به اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی، از آنان خواست تا چنانچه پزشکی عمومی می‌تواند کار مدیریتی کلان انجام دهد معرفی کنند.

دکتر هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد تا در دولت دوازدهم شاهد اتفاقات بهتری در حوزه سلامت باشیم.

(Visited 591 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

2 نظر

  1. دکتر بهمن مشفقی

    آنچه درملاقات نمایندگان انجمن پزشکان عمومی ایران با وزیر رخ داد.
    وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با مروری بر اتفاقات چهار سال گذشته نظام سلامت و توضیح مشکلات فعلی، گفت: بخش اصلی ارایه خدمت در نظام سلامت پزشکی خانواده است که مهم‌ترین نقش را در آن پزشکان عمومی دارند. این ظاهرسازی نیست و ما هیچ چاره‌ای جز شکل دادن نظام ارجاع نداریم. در دوره بعد حتماً مهم‌ترین کار ما راه‌اندازی نظام ارجاع است که بخشی از آن پزشک خانواده و بخشی پزشکی خانواده خواهد بود.
    پزشکان عمومی باید نقش محوری در بخش پیشگیری و بهداشت داشته باشند
    هر تصمیمی که نظام پزشکی با مشارکت انجمن‌ها درباره حل مساله تداخل‌های بین‌رشته‌ای بگیرد، مورد تایید ما هم هست،
    دکتر هاشمی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از پزشکان عمومی در تدوین کوریکولوم آموزشی طب عمومی و نیز جلسات مرتبط معاونت بهداشتی
    کوریکولوم پزشکی عمومی هم بدون این‌که شما آن را دیده و نظر داده باشید، ابلاغ نخواهد شد.
    برخی مطالبات مثل لغو پرداخت پلکانی برای پزشکان اورژانس به راحتی قابل حل است.
    دادن حق مسوولیت فنی درمانگاه‌های تخصصی به پزشکان عمومی باید به‌دقت بررسی شود تا هم از این وضع دربیاریم که برخی همکاران متخصص به طور صوری مسوول فنی این مراکز باشند و هم در ادامه مشکلات جدیدی درست نشود.

  2. دکتر بهمن مشفقی

    همکاران عزیز جادارد خود را درتعدد در خواست ها ( دراین مورد بیش از پانزده درخواست ) خود را سرگرم ئ درحقیقت سرگردان نکنیم .فعلا به به شس مورد زیر هم به راستی و به شکل حقیقی نه صوری برسیم بزرگترین موفقیت نصیب مان شده است : از جمله موارد ریر : آنچه درملاقات نمایندگان انجمن پزشکان عمومی ایران با وزیر رخ داد.
    وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با مروری بر اتفاقات چهار سال گذشته نظام سلامت و توضیح مشکلات فعلی، گفت: بخش اصلی ارایه خدمت در نظام سلامت پزشکی خانواده است که مهم‌ترین نقش را در آن پزشکان عمومی دارند. این ظاهرسازی نیست و ما هیچ چاره‌ای جز شکل دادن نظام ارجاع نداریم. در دوره بعد حتماً مهم‌ترین کار ما راه‌اندازی نظام ارجاع است که بخشی از آن پزشک خانواده و بخشی پزشکی خانواده خواهد بود.
    پزشکان عمومی باید نقش محوری در بخش پیشگیری و بهداشت داشته باشند
    هر تصمیمی که نظام پزشکی با مشارکت انجمن‌ها درباره حل مساله تداخل‌های بین‌رشته‌ای بگیرد، مورد تایید ما هم هست،
    دکتر هاشمی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از پزشکان عمومی در تدوین کوریکولوم آموزشی طب عمومی و نیز جلسات مرتبط معاونت بهداشتی
    کوریکولوم پزشکی عمومی هم بدون این‌که شما آن را دیده و نظر داده باشید، ابلاغ نخواهد شد.
    برخی مطالبات مثل لغو پرداخت پلکانی برای پزشکان اورژانس به راحتی قابل حل است.
    دادن حق مسوولیت فنی درمانگاه‌های تخصصی به پزشکان عمومی باید به‌دقت بررسی شود تا هم از این وضع دربیاریم که برخی همکاران متخصص به طور صوری مسوول فنی این مراکز باشند و هم در ادامه مشکلات جدیدی درست نشود.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*