انجمن پزشکان عمومی ایران: سامانه آیداتیس با استفاده از نظرات درمانگران اعتیاد ارتقا یابد

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: انجمن پزشکان عمومی ایران با اعلام آمادگی برای ارزیابی فنی و مشارکت در اصلاح نرم‌افزار سامانه آیداتیس، خواستار استفاده از نظرات کارشناسی نمایندگان درمانگران اعتیاد در ارتقا و تکمیل این سامانه شد.

دکتر عباس کامیابی در نامه‌ای خطاب به معاون درمان وزارت بهداشت، با تقدیر از فعالیت‌های دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت برای ساماندهی مراکز درمان اعتیاد، این مراکز را شبکه‌ای موثر و پویا خواند که موفقیت آن با هماهنگی و اعتماد متقابل بین مدیران این حوزه، درمانگران و بیماران به‌عنوان سه ضلع اصلی درمان افزایش خواهد یافت:

جناب آقای دکتر جان‌بابایی
معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام
اکنون که با توسعه مراکز درمانی اعتیاد در سراسر کشور، شرایط برای استقرار شبکه‌ای موثر و پویا از درمانگران فراهم شده است، به‌نظر می‌رسد موفقیت این شبکه با هماهنگی و اعتماد متقابل بین مدیران این حوزه، درمانگران و بیماران به‌عنوان سه ضلع اصلی درمان به‌نحو مطلوبی افزایش خواهد یافت. بنابراین استمرار تعامل مذکور با رویکرد علمی و روزآمد، می‌تواند در ارایه خدمات باکیفیت‌تر و کنترل اعتیاد موثر باشد. تعریف و تثبیت جایگاه مشخص برای شبکه درمانگران اعتیاد در نظام سلامت و امنیت شغلی این عزیزان با رویکرد ارتقای خدمات یکی از خواسته‌های ذی‌نفعان است. در این راستا و با عنایت به مشکلات اخیر همکاران درمانگر اعتیاد و قدردانی از زحمات دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت برای ساماندهی بهینه مراکز، مراتب ذیل جهت استحضار و دستور مقتضی حسب صلاحدید تقدیم می‌گردد:

۱. اگرچه وجود پرونده الکترونیک برای مراجعین، شرایط مناسبی برای برنامه درمان بیماران و مدیریت درونی مراکز مهیا خواهد کرد، ولی برای رعایت حقوق متقابل پزشک و بیمار، توجه به نکات زیر ضروری به‌نظر می‌رسد:

– از آن‌جا که استفاده کننده اصلی این سامانه، تیم درمانی مراکز درمان اعتیاد هستند، پیشنهاد می‌گردد در ارتقا و تکمیل این سامانه نظرات کارشناسی نمایندگان این همکاران (به‌ویژه تشکل صنفی آنان) دریافت شود؛ از جمله ساده‌سازی کاربری (به‌ویژه چاره‌اندیشی برای مشکلات زیرساختی و فنی و انسانی در مناطق محروم)، سرعت‌بخشی به ورود اطلاعات، تدارک نسخه‌های آفلاین، فازبندی استقرار شبکه، رعایت محرمانگی اطلاعات و… که موجب بهبود کاربری و استقبال بیشتر همکاران خواهد شد.

– طی ارزیابی اولیه سامانه ابهاماتی در زمینه کارآیی فنی، حفظ اسرار بیماران و پیشگیری از حملات سایبری برای همکاران پدید آمده که تیم کارشناسی آی‌تی انجمن آمادگی دارد ضمن ارایه گزارش مبسوط فنی از ارزیابی این نرم‌افزار، در تعامل با تیم فنی تولید کننده آن در رفع تردید و اصلاحات احتمالی مشارکت کند.

– به‌ویژه ابهام در تبعات قضایی افشای اسرار بیماران، درمانگران را در وارد کردن اطلاعات بیماران دچار تردید جدی کرده است که در جلسه‌ای با حضور کارشناسان حقوقی و شفاف‌سازی تبعات انتظامی و حقوقی قابل رفع خواهد بود.

۲. اعمال برخی محدودیت‌ها به‌ویژه در تجویز داروی بوپره‌نورفین یا اجبار به تجویز برند خاصی از آن، از دیگر زمینه‌های نگرانی همکاران درمانگر اعتیاد است که جا دارد در کمیته‌ای علمی با حضور ذی‌نفعان بررسی و چاره‌جویی مناسب به‌عمل آید.

با عنایت به موارد فوق، تقاضا می‌گردد به‌منظور اجرای پیشنهادات مذکور، دستور فرمایید ضمن تمدید مهلت ثبت‌نام اولیه و ورود اطلاعات در سامانه، زمینه لازم را برای رفع نگرانی همکاران و تسهیل در استفاده بهینه از سامانه، فراهم فرمایند. بدیهی است که سعه‌صدر جناب‌عالی و سایر مسوولین ذی‌ربط در تقویت اعتماد و همکاری متقابل درمانگران موثر و کارساز خواهد بود.

(Visited 150 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*