وزارت بهداشت: سامانه آیداتیس هک نشده است

 

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با تکذیب خبر باشگاه خبرنگاران جوان درباره هک سامانه آیداتیس، اعلام کرد: افرادی با هدف تشویش اذهان عمومی و برنامه‌ریزی شده در نظر دارند جلوی حرکت بزرگ وزارت بهداشت در ساماندهی مراکز درمان اعتیاد و همت این وزارتخانه در پیشگیری از سوءاستفاده‌های برخی جریان‌های معدود در این مراکز را بگیرند.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان دیروز در خبری اختصاصی که با تایید پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همراه بود، مدعی شده بود عده‌ای هکر اینترنتی با نفوذ به سامانه آیداتیس وزارت بهداشت، اطلاعات ۷۰۰ هزار بیمار را به سرقت برده و با انتشار اطلاعات ۱۲۰ هزار بیمار در اینترنت، برای فروش اطلاعات مابقی بیماران درخواست ۳۰۰ هزار دلار وجه نقد کرده‌اند.

دکتر تارا همچنین ادعای نگهداری اطلاعات مراکز درمان اعتیاد در مراکز خارج از کشور را نیز تکذیب کرد.

رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت:

هیچ نشانه‌ای مبنی بر هک و یا نفوذ به سامانه آیداتیس یافت نشده است

با افراد سودجو و تشویش کنندگان اذهان عمومی با جدیت برخورد خواهد شد

دکتر تارا گفت: وزارت بهداشت در اقدامی ضربتی با تشکیل ستادی عملیاتی، ادعای مطرح شده مبنی بر افشاء اطلاعات بیماران مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد کشور که به صورت سازمان‌دهی شده منتشر شده بود را بررسی نمود و از مراکز نظارتی مانند مرکز تهدیدات سایبری وزارت ارتباطات و پلیس فتا در این راستا دعوت به بررسی صحت و سقم ادعاهای مطرح شده کرده است.

به گزارش وبدا، دکتر سید محمود تارا رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: بررسی شواهد فعلی نشان می‌دهد که تا کنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر هک و یا نفوذ به سامانه آیداتیس یافت نشده است.

وی گفت: با توجه به این که وزارت بهداشت، اطلاعات هویتی بیماران این مراکز را در سامانه آیداتیس نگهداری نمی‌کند این اطمینان اولیه وجود دارد، افرادی با هدف تشویش اذهان عمومی و برنامه‌ریزی شده در نظر دارند جلوی حرکت بزرگ وزارت بهداشت در ساماندهی مراکز درمان اعتیاد و همت این وزارتخانه در پیشگیری از سوءاستفاده‌های برخی جریان‌های معدود در این مراکز را بگیرند.

رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت همچنین نگهداری اطلاعات مراکز درمان اعتیاد در مراکز خارج از کشور را تکذیب و اعلام می کند هیچ یک از سایت های رسمی وزارت بهداشت نظیر این سامانه در مرکز داده خارج از کشور، وجود ندارند و این سامانه ها منحصرا در مرکز داده وزارت بهداشت استقرار دارند.

دکتر تارا گفت: وزارت بهداشت از مراکز نظارتی درخواست نموده است تا با ارزیابی سامانه‌ها و اطمینان خاطر مبنی بر غیرواقعی بودن ادعاها، احتمال سوءاستفاده افراد سودجو و گروه‌های فرصت‌طلب مربوطه از سامانه‌های ذیربط را اعلام نمایند.

(Visited 467 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*