خانم کارار و تصمیمات وزارت بهداشت

به مناسبت عدم پذیرش نسخ پاراکلینیک پزشکان عمومی در صندوق بیمه روستایی

دکتر بابک خطی، طبیب کودکان

نامه اداره بیمه سلامت وزارت بهداشت به مراکز آزمایشگاهی و تصویربرداری با موضوع عدم پذیرش نسخ تجویزی پزشکان عمومی در صندوق روستایی جدا مایه شرمساری و تاسف است.

وزارت بهداشت که از آن انتظار می‌رود با جا انداختن و آموزش عمومیِ نظام ارجاع و پزشک خانواده در جامعه به وضعیت سلامت سامان دهد و وضعیت پزشکان عمومی را به عنوان رکن اساسی و پیشاهنگ سلامت و درمان جامعه تقویت کند، ظاهرا نه تنها اراده‌ای در این زمینه از خود بروز نمی‌دهد بلکه بی توجه به تمام مصالح سلامت جامعه و در اقدامی عجیب با حذف اختیار درخواست پاراکلینیک در بیمه روستایی توسط پزشکان عمومی، تیشه ویرانگر به وضعیت سلامت جامعه و اعتبار پزشکان عمومی وارد می‌کند.

باید خاطرنشان کرد که در نظام سلامت، بدون حضور موثر و قدرتمند پزشکان عمومی با اختیارات کافی سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و این سیستم به سوی ناکارامدی شدید سوق داده می‌شود. از وزارت بهداشت اکیدا درخواست می‌شود به طور شفاف علت این تصمیم موهن و مضر برای نظام سلامت را توضیح دهد و در صدد جبران آن برآید، مگر اینکه در بخش هایی از آن اراده‌ای برای آسیب به سلامت کشور وجود داشته باشد.

بر قاطبه جامعه پزشکی خصوصا گروه‌های تخصصی و زیرتخصصی نیز واجب است به عنوان وظیفه در کنار همکاران عمومی به این اقدام اعتراض نمایند و با بهانه‌هایی مثل اینکه «بله باعث تاسف است اما خوب به ما مربوط نمی‌شود» از کنار آن رد نشده و موضوع را به سکوت برگزار ننمایند.

در قسمتی از نمایش «تفنگهای خانم کارار» اثر برشت که داستان کشتار مردم بی دفاع به دست نیروهای ژنرال فرانکو در اسپانیاست، کارگری به خواهرش ترسا که قهرمان داستان است و با اینکه با کشتارها موافق نیست اما برای حفظ جان دو پسرش ترجیح می‌دهد سکوت کند و از جنگیدن ابا دارد می‌گوید: «نجنگیدن به معنی نجنگیدن نیست، به معنی جنگیدن برای ژنرال هاست»

ترسا یا همان خانم کارار اما وقتی متوجه حرف برادرش می‌شود که پسرش بی‌گناه کشته می‌شود و نیروهای ژنرال‌ها با گذشتن از خط محاصره به پشت درهای خانه‌اش می‌رسند.

فراموش نکنیم جامعه پزشکی یک پیکر واحد است و حمایت از هر قسمت آن برای همه اعضا واجب است. یادمان باشد شتر تصمیمات اشتباه برای نشستن جلوی خانه گروه های پزشکی ملاحظه کسی را نخواهد کرد و این مساله فقط دیر و زود دارد.

 

(Visited 87 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*