بیانیه انجمن پزشکان عمومی شیراز درباره آخرین مصوبه ستاد کشوری پزشک خانواده

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: انجمن پزشکان عمومی شیراز با صدور بیانیه‌ای به آخرین مصوبه ستاد کشوری پزشک خانواده واکنش نشان داد.

در این بیانیه ضمن اعلام این‌که دریافت فرانشیز ١٠ درصد برای کنترل بار مراجعات موثر و ضروری است، از همکاران تقاضا شده است با کنار نهادن اختلاف‌ها، با ریشه‌های مشکلات عدیده بر سر راه اصلاح و گسترش پزشک خانواده و نظام ارجاع مقابله کنند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

ضمن تشکر از توجه و تحمل همکاران پزشک خانواده در همدلی و همکاری برای رفع ضعف‌ها و ایرادات عدیده ساختاری طی شش سال اجرای طرح ٠٢، به اطلاع می‌رساند که پس از رایزنی‌های بسیار با گروه‌های گرانقدر پزشک خانواده و مسوولان استانی و کشوری و نظام پزشکی و هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و حضور در جلسات مختلف، در نهایت این انجمن در راستای حفظ حقوق پزشکان خانواده تصمیم خود را به آگاهی شما عزیزان می‌رساند.

١- انجمن پزشکان عمومی شیراز همچون گذشته دفاع از تداوم و اصلاح و استمرار برنامه ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع را در راس اهداف و به‌عنوان استراتژی درازمدت خود دانسته و بر استقرار آن در چهارچوبی صحیح و اصولی تا رسیدن به شرایطی مطلوب پافشاری می‌نماید و ایمان دارد که تصمیمات خلق‌الساعه و غیراصولی و بعضاً غیر کارشناسی در سطوح مختلف باعث انحراف از این هدف ارزشمند شده و با آن با تمام توان مقابله خواهد کرد.

٢- ما ضمن اعتقاد راسخ به حضور نمایندگان پزشکان خانواده به‌عنوان سطح اول ارایه دهندگان خدمت که بیشترین رویارویی و اطلاع نسبت به چالش‌های برنامه پزشک خانواده را دارند، در سطوح تصمیم‌گیر استانی و کشوری، اعلام می‌کنیم که مصوبات اخیر ستاد کشوری به‌خصوص حذف فرانشیز مبنای اصولی نداشته و آمار و ارقام منتهی به صدور این مصوبه، از شفافیت لازم برخوردار نمی‌باشد. همه این‌ها در حالی است که وفق قول و قرارهای پیشین در ستاد کشوری و تعهدات مکرر بیمه‌ها مبنی بر اصلاح پرداخت‌ها، این مهم تا کنون محقق نشده است. همچنین قابل ذکر است که بیش از نود درصد پرداختی‌های سازمان‌های بیمه به سطوح دوم و سوم، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک تعلق داشته و بهتر است توجه خود را به‌منظور کاهش هزینه‌ها به آن بخش‌ها معطوف نمایند.
حال باید پرسید آیا در چنین شرایطی اصرار مسوولین در تبعیت از دستوری که برخلاف مصالح عمومی و افزایش‌دهنده بار اقتصادی دولت (مراجعات و توقعات کاذب) است، مورد تردید و ابهام نمی‌باشد؟

٣- به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده، انجمن پزشکان عمومی شیراز همیشه معتقد است که ریسک مالی درمان باید هر سه راس درمان (بیمه، پزشک و بیمار) را درگیر نماید و اعتقاد دارد که دریافت فرانشیز به میزان ١٠ درصد برای کنترل بار مراجعات موثر و ضروری می‌باشد، بنابراین از مسوولان محترم ستاد اجرایی استان و بیمه‌ها تقاضا داریم با مساله دریافت فرانشیز رویکرد اصولی و علمی پیشه نمایند و به سلامت جامعه به دید اقتصادی صرف نگریسته نشود.

۴- در نهایت انجمن حسب ظرفیت و تجارب پیشین اعلام آمادگی می‌نماید تا در مسیر جامعیت بخشی حوزه «پزشک خانواده» در سطح استانی و یا کشوری نهایت همکاری و همراهی و همفکری را با بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی سازمان‌های بیمه، مراکز دانشگاهی و سایر مراجع تحقیقاتی داشته باشد.

لذا هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز از شما همکاران عزیز تقاضا دارد تا با کنار نهادن اختلاف‌ها، یکدل و همزبان و با اتحادی مثال‌زدنی ضمن تلاش در جهت حفظ حاصل تلاش‌های سالیان اخیرمان، سعی نماییم ریشه‌های مشکلات عدیده بر سر راه اصلاح و گسترش پزشک خانواده و نظام ارجاع را از سر راه برداریم.

(Visited 137 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*