دستکاری خطرناک در سهمیه‌های تخصص پزشکی

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: ماجرای اختصاص سهمیه ۵ درصدی به آزمون دستیاری پزشکی خانواده‌های ایثارگران و نیز افزایش سهمیه مناطق محروم برای پذیرش در دوره‌های تخصص پزشکی، اکنون به یکی از اعتراضات و چالش‌های بزرگ دانش پزشکی کشور بدل شده است؛ خطری که ممکن است در آینده با حضور متخصصان ضعیف در جامعه خسارت‌هایی را متوجه نظام سلامت کشور کند.

به گزارش «تابناک»، پس از اعمال نظر نمایندگان مجلس در قانون برنامه ششم توسعه که بر اساس آن مقرر شد سهمیه‌های ویژه و جداگانه‌ای برای خانواده‌های ایثارگر و مناطق محروم در آزمون‌های پزشکی لحاظ شود، اکنون اعتراض‌های مکرری از سوی برخی داوطلبان ورود به آزمون‌های دوره‌های تخصص پزشکی در نقاط مختلف کشور مطرح می‌شود که قابل تأمل است.

واقعیت این دستکاری و اعمال نظر از سوی نمایندگان مجلس در فرایند جذب دانشجو در دوره‌های تخصص پزشکی این است که پیش از این و بنا بر یک روند متداول ۲۵ درصد سهمیه پذیرش در دوره‌های تخصص و آزمون‌های دستیاری به خانواده‌های رزمنده و شهدا اختصاص پیدا می‌کرد و از آنجا که معمولاً این سهمیه تکمیل نشد، مازاد آن برای تکمیل در اختیار داوطلبان آزاد قرار می‌گرفت؛ رویه‌ای که علی‌رغم نقدهای فراوان در سال گذشته و در جریان تصویب برنامه ششم توسعه دستخوش تغییرات اساسی شد.

از سویی نیز بر اساس همین برنامه نمایندگان مجلس شرایط ورود دانشجویان مناطق محروم را در دوره‌های پزشکی و تخصص به شکل چشمگیری تسهیل کردند و این موضوع سبب شد تا سطح علمی پذیرفته‌شدگان نهایی به میزان قابل توجهی متفاوت شود.

بر اساس رویه سال جدید آزمون‌های دستیاری و دوره‌های تخصص مقرر شده است که مازاد ۲۵ درصد سهمیه خانواده شهدا از این پس به خانواده‌های رزمنده اختصاص یابد و دیگر در اختیار داوطلبان آزاد قرار نگیرد؛ سهمیه‌ای که پیش از این برای خانواده‌های رزمنده ۵ درصد بود و با رویه جدید حتی از ۱۰ درصد نیز بیشتر خواهد شد.

این البته همه تغییر و دستکاری در نوع پذیرش متخصص پزشکی نیست و نمایندگان با تصویب بندهایی در برنامه ششم رویه جذب دانشجو از مناطق محروم را نیز با هدف توسعه دانش پزشکی در این مناطق تسهیل کرده‌اند.

معترضان که عموماً از داوطلبان آزاد هستند، عقیده دارند با این تغییرات نه تنها در حق آنها اجحاف خواهد شد، بلکه زمینه ورود برخی افراد ضعیف به دوره‌های تخصص پزشکی بازخواهد شد که در آینده می‌تواند خسارت‌های خطرناکی را متوجه نظام سلامت کشور کند.

آنها می‌گویند با رویه جدید در برخی موارد دانشجویانی با ۲۰۰۰ رتبه پایین‌تر و تراز‌های علمی کم مجوز حضور در دوره‌های تخصص را خواهند گرفت که باعث می‌شود از ورود افراد شایسته در این حوزه جلوگیری شود.

اینجا و بدون جانبداری از نظر دو طرف ماجرا آنچه بر اساس منطق می‌توان مورد اشاره قرار داد این است که برای ورود دانشجو از مناطق محروم به دوره‌های تخصص پزشکی اعمال سهمیه‌های ناعادلانه که خسارت‌های آن در آینده آشکار خواهد شد، چندان نیازی نیست.

مسئولان اگر بتوانند به معنای واقعی کلمه عدالت آموزشی را در کشور توسعه دهند و با شناسایی استعدادهای مناطق محروم در بارور کردن استعداد آنها نقش مثبت ایفا کنند، قطعاً این افراد خود و با اتکا به توانایی‌هایشان قادر خواهند بود وارد دوره‌های تخصص پزشکی و دیگر عرصه‌های علمی مهم کشور شوند.

در مورد سهمیه‌های خانواده‌های رزمنده و ایثارگر نیز آنچه به نظر مهم جلوه می‌کند تلاش نمایندگان مجلس و مسئولان و متولیان علم کشور برای پاسداشت از جان گذشتگی‌های این افراد در دوران دفاع مقدس است؛ تلاشی که می‌تواند در مسیر و روش‌های دیگر به شکل بهتری ادامه یابد و به این نوع اتفاق‌ها نیز دامن نزند.

اگرچه در مورد فرزندان شهدا و خانواده‌های ایثارگر نیز می‌توان ضرورت توجه نهادهای مسئول به شناسایی استعداد و بارور کردن این توانمندی‌ها را پیش از شرکت در آزمون به جای ارائه سهمیه‌ها موثرتر و منطقی تر عنوان کرد.

با این همه حالا مجلس در چالشی قرار دارد که خود مسبب آن بوده و از سویی عدالت آموزشی را زیر سئوال برده است و از سویی خطرهایی بسیار جدی متوجه آینده نظام سلامت کشور کرده است.

(Visited 188 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. موسی کاظم ملکوتی

    ایا افرادی که دانا هستند باافرادی که دانا نیستند برابرهستند؟شایسته سالاری-دانش سالاری -عقل سالاری- منطق سالاری برابری باید ۵ فاکتور مهم در ورود به تخصصپزشکی باشد. چونکه باجسم وجان وروحانسان کار دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*