نشست کارگروه تعیین ملاک‌های ارزیابی درآمد و مالیات مراکز درمان اختلالات سوءمصرف مواد

گزارش: دکتر ولی رستم‌زاده، رییس انجمن پزشکان عمومی آذربایجان غربی و نماینده انجمن پزشکان عمومی ایران در این نشست

زمان: ۹۷/۳/۹
مکان: دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت

این جلسه پیرو دعوت‌نامه دکتر حاجبی مدیرکل محترم دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد و مشاور درمان وزارت بهداشت برگزار شد و در آن نمایندگانی از وزارت رفاه و وزارت اقتصاد و امور دارایی و انجمن پزشکان عمومی و کانون صنفی مراکز درمان و اختلالات مصرف مواد و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و کارشناسانی از دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت شرکت داشتند.

در این جلسه نحوه ممیزی میزان درآمد و هزینه و محاسبه مالیات مراکز سوءمصرف مواد بر اساس واقعیت‌های موجود توسط دکتر سبکتکین به‌عنوان نماینده کانون و دکتر رستم‌زاده به‌عنوان نماینده انجمن پزشکان عمومی ایران با تشریح کامل روند کار ارائه گردید و همچنین کارشناسان ذیربط دفتر سلامت روان وزارت بهداشت هم با توجه به گزارش‌های رسیده از سرتاسر کشور موضوع را از زوایای مختلف مطرح کردند.

بنا به مستندات و آمارها و مطالب ارایه‌شده توسط تعدادی از حاضرین در جلسه، عدم رعایت واقعیت‌های درآمدی و هزینه‌ای مراکز در هنگام محاسبه مالیاتی توسط ممیزین مورد تاکید قرار گرفت. در ادامه جلسه دکتر رستم‌زاده با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده در استان آذربایجان غربی میزان هزینه‌های سرباری مراکز درمان اعتیاد یک مرکز با ۵۰ بیمار و هزینه‌های همان مرکز در یک ماه را با در نظر گرفتن حداقل‌های ممکن به جلسه ارائه نمودند و مشخص گردید که این‌گونه مراکز حتی اگر تمامی بیماران هم به‌موقع تعرفه پرداخت بکنند با تراز منفی مواجه هستند.

دکتر سبکتکین از کانون هم برای تکمیل بحث‌ها گزارش دادند که در اغلب موارد مالیات‌ها نه بر اساس درآمدها واقعی و میزان هزینه یک مراکز درمان اعتیاد بلکه برحسب شرایط محل استقرار مرکز در منطقه‌ای از شهر و یا سایر آیتم‌های غیرواقعی و مدنظر ممیز مالیاتی و به‌صورت غیرعادلانه و سلیقه‌ای برآورد می‌شود که این امر باعث فشار مالی بر مراکز شده و امکان ادامه فعالیت را از این مراکز درمان که نقش بسیار ارزنده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بالا بردن شاخص‌های امنیتی جامعه دارند، خواهد گرفت. عدم اعلام تعرفه به‌موقع و بالا رفتن قیمت‌های مکرر داروها و سایر هزینه‌های ملکی و پرسنلی که هرساله افزایش می‌یابند از موارد دیگری بودند که در جلسه از طرف دکتر رستم زاده با ذکر مستندات مورد تاکید قرار گرفت.

در این جلسه نماینده کانون و انجمن اعلام کردند اگر تعرفه‌های مراکز درمان اعتیاد همزمان با سایر تعرفه‌های حرف پزشکی به‌صورت سالانه اعلام نشود و روش محاسبه فعلی مالیات این مراکز مورد تجدیدنظر قرار نگیرد مدیریت مراکز درمان و امکان ادامه فعالیت آن‌ها با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

کارشناسان وزارت بهداشت هم با توجه به موارد مطروحه در جلسه دیدگاه‌های خود را در خصوص ملاک‌های ارزیابی درآمد و هزینه یک مرکز درمانی بیان فرمودند.

نماینده سازمان امور مالیاتی کشور هم که با واقعیت‌های کاری صنف درمانگران و تفاوت آشکار آن با درآمد سایر حرف پزشکی و مشکلات و نحوه رسیدگی به پرونده‌ها در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی در این جلسه به‌صورت شفاف آشنایی پیدا کردن، راهنمایی‌های لازم را در جهت برخورداری آر حقوق قانونی و معافیت‌ها و نکات کلیدی و مهم را که هنگام تنظیم اظهارنامه باید مدنظر قرار بگیرد به جلسه ارایه کردند.

با در نظر گرفتن اینکه شرایط کاری مراکز درمان اعتیاد با سایر گروه‌های پزشکی بسیار متفاوت است در این جلسه مقرر گردید آیین‌نامه مرتبط با نحوه محاسبه مالیات مراکز درمان اعتیاد توسط این کارگروه تنظیم و جهت تأیید به سازمان امور مالیاتی ارسال بشود تا بدین طریق نکات فنی و خاص مرتبط با میزان و نحوه درآمد و هزینه مراکز درمان اعتیاد هنگام محاسبه مالیات مراکز مدنظر ممیزین قرار بگیرد.

یکی از موارد مهم و کلیدی که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت موضوع نحوه محاسبه درآمد تعداد زیادی از مراکز درمان اعتیاد بر اساس آمار ارسالی از طرف معاونت‌های غذا و دارو و یا معاونت درمان دانشگاه‌ها به سازمان امور اقتصادی و مبنی قرار گرفتن این آمارها بدون توجه به میزان پرداختی‌های واقعی بیمار به مرکز درمانی توسط ممیزین بود که بعد از ارایه گزارش توسط دکتر رستم‌زاده در رابطه با اقدامات انجام‌گرفته از طرف انجمن پزشکان عمومی استان آذربایجان غربی در سه سال گذشته، مقرر گردید وزارت بهداشت هنگام ارسال لیست آمار ماهانه به سازمان امور مالیاتی با درج اینکه «این لیست ارسالی منحصراً مربوط به تعداد بیماران پذیرش‌شده در ماه بوده و ارسال این آمار از طرف دانشگاه مبنی بر تأیید تعرفه از بیماران مندرج در لیست نیست» را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

عدم ابلاغ به‌موقع تعرفه مراکز درمان اعتیاد از طرف وزارت بهداشت از موارد دیگری بودند که در حاشیه جلسه توسط دکتر سبکتکین و دکتر رستم‌زاده پیگیری شدند و اطلاع حاصل گردید در رابطه با تعرفه‌ها در ماه‌های آینده از طرف وزارت بهداشت اطلاع‌رسانی خواهد شد. همکاری خوب نماینده کانون و نماینده انجمن در جهت دفاع از حقوق مراکز در این جلسه چشمگیر و تاثیر مثبتی در اتخاذ تصمیمات و مصوبات این کارگروه داشتند.

(Visited 187 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*