دستورالعمل‌های خلق‌الساعه سبب همگانی شدن اعتراض پزشکان خانواده شده است

نبود نمایندگان انجمن یا پزشکان منتخب خانواده برای همفکری و تصمیم‌سازی در موارد این‌چنینی، مدت‌هاست که وجاهت و جامعیت تصمیمات ستاد کشوری را با مشکل مواجه ساخته است

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه‌ای خطاب به معاون بهداشتی وزارت بهداشت، خواستار لغو دستور تغییر نحوه محاسبه ضریب حضور پزشکان خانواده و کاهش فاحش و ناگهانی کارانه آنان شد.

▫دکتر عباس کامیابی در این نامه تاکید کرد طی چند ماه اخیر اعلام صدور دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و بدون هرگونه مشارکت ذی‌نفعان یا ارایه کارشناسی‌های مجاب‌کننده، آرامش و امنیت همکاران پزشک خانواده مخدوش کرده و رفته‌رفته سبب همگانی شدن اعتراضات شده است:

جناب آقای دکتر رییسی
معاون محترم بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام
به‌دنبال اعتراضات پزشکان خانواده روستایی نسبت به تغییر نحوه محاسبه ضریب حضور پزشکان خانواده و کاهش فاحش و ناگهانی کارانه آنان، ضمن اعلام نارضایتی نسبت به شیوه عملکرد مرکز مدیریت شبکه، موارد زیر به استحضار می‌رسد:

۱. به استناد برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اعلامی وزیر محترم بهداشت و تاکید جناب‌عالی، برنامه پزشکی خانواده در سال جاری از رووس اصلی فعالیت‌های وزارت بهداشت معرفی شده است، حال ‌آن‌که طی چند ماه اخیر صدور دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و بدون هرگونه مشارکت ذی‌نفعان یا ارایه کارشناسی‌های مجاب‌کننده، آرامش و امنیت همکاران پزشک خانواده در این حوزه مخدوش کرده و رفته‌رفته سبب همگانی شدن اعتراضات شده است.

۲. تفسیر متفاوت و متناقض از یک بند قانونی در دو موقعیت زمانی (ضریب حضور پزشکان خانواده)، این اندیشه را متبادر می‌سازد که تنها به‌دلیل کمبود منابع، به‌راحتی هرگونه تطابق حقوقی و عرفی کنار گذاشته شده و بهبود دریافتی پزشکان خانواده را که پس از سال‌ها محقق شده و از افتخارات وزیر محترم بهداشت محسوب می‌شد، نامعتبر ساخته است. این در حالی است که یکی از مشکلاتی که همیشه توسعه پزشکی خانواده را با محدودیت مواجه کرده، عدم ماندگاری پزشکان خانواده به‌ویژه در روستاها به‌دلیل مشکلات معیشتی و نبود تسهیلات و سختی کار است؛ ضمن این‌که پرداخت کارانه این همکاران عزیز معمولاً با تاخیر چند ماهه صورت می‌گیرد.

۳. کاهش کارانه پزشکان خانواده با هر روشی به‌معنی تضییع حقوق مکتسبه آنان است. تورم موجود در کشور و بی‌انگیزگی پزشکان برای ماندگاری در روستاها، اثر مستقیمی بر سلامت مردم محروم در بر خواهد داشت. با توجه به این‌که پزشکان خانواده از هرگونه فعالیت حرفه‌ای دیگر منع شده‌اند و به‌صورت تک‌شغلی، معیشت آنان صرفاً در این حوزه و از این محل تامین می‌شود؛ بنابراین این روش محاسباتی با وجود تعطیلات اجتناب‌ناپذیر و برنامه بیتوته‌ای که خارج از اراده آنان است، شان آنان را تا حد روزمزد بودن پایین خواهد آورد.

۴. نبود نمایندگان انجمن یا پزشکان منتخب خانواده برای همفکری و تصمیم‌سازی در موارد این‌چنینی، مدت‌هاست که وجاهت و جامعیت تصمیمات ستاد کشوری را با مشکل مواجه ساخته است. نمونه دیگر آن تغییر سیستم پرداخت از سرانه به سرانه تطبیق‌یافته بر اساس عملکرد مربوط به هر دو گروه پزشکان خانواده روستایی و شهری است که می‌توانست بدون هر گونه آزمون و خطا روند بهتری را طی کند. قابل پیش‌بینی است که تغییر رویکرد مسوولین ذی‌ربط با برخوردی حکومتی و مقتدرانه به‌زودی شکاف بین پزشکان خانواده و مسوولین را به حدی غیرقابل برگشت سوق خواهد داد.

در پایان شایان یادآوری است موضع مشفقانه و کارشناسانه این انجمن همچون گذشته مبتنی بر اصلاح و توسعه برنامه پزشکی خانواده، همسو با قوانین و سیاست‌های کشوری است؛ از این منظر انتظار می‌رود با لغو دستورهای پیشگفت و مذاکره کارشناسی برای حل‌وفصل سایر معضلات پیش رو، زمینه تعامل و همکاری پزشکان شاغل در این حوزه را هموار فرمایید.

(Visited 183 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*