واکسن HPV در ماه عسل!

دکتر بابک عزیز افشاری

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: چند نکته درباره مطرح شدن بحث واکسن HPV در برنامه تلویزیونی ماه عسل مطرح است:

۱. درباره مسایل جنسی در اغلب جوامع، به‌ویژه جوامع بسته مثل ایران، تابوهایی وجود دارد و حتی نمی‌توان درباره آن حرف زد. تابوشکنی احسان علیخانی از این بابت قابل تقدیر است. بسیاری از مشکلات از جهل بشر ناشی می‌شود و حرف زدن اولین گام برای غلبه بر این مشکلات است.

۲. بیماری‌های عفونی در سال‌های نه‌چندان دور قاتل شماره یک انسان و عامل بسیاری از معلولیت ها و ازکارافتادگی‌ها بود. مثلاً بیماری سل یا جذام را یک نفرین تلقی می‌کردند و به دستور جادوگران، افراد مبتلا به این بیماری از جامعه طرد می‌شدند. امروز به مدد تلاش دانشمندان، عامل میکروبی این بیماری‌ها و بسیاری از عوامل عفونی مشابه شناسایی و بشر با تزریق واکسن به ریشه‌کنی برخی از آن‌ها نزدیک شده است. متاسفانه ریشه خرافات و جهل هنوز در جوامع بشری باقی مانده و همین باعث می‌شود عدم پوشش کامل واکسیناسیون منجر به ایجاد مخزن دایمی بیماری در انسان شود.

۳. در مورد واکسن HPV (گارداسیل) در آمریکا نیز مانند واکسن آنفلوانزا و سایر واکسن‌ها عوارض گزارش شده ولی شدت و شیوع آن به‌اندازه‌ای نیست که تبلیغات منفی سردمداران جهل و خرافات نشان می‌دهد. در حال حاضر تزریق این واکسن در آمریکا و چند کشور دیگر به‌صورت روتین به دختران و پسران نوجوان انجام می‌شود و برآورد شده همین واکسن ساده با پیشگیری از ابتلا به سرطان، جان هزاران نفر را نجات می‌دهد و میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی در پی دارد.

۴. اگر خانم یاسمن اشکی به‌دلیل بی‌اطلاعی یا کم‌سوادی یا هر انگیزه دیگری حرفی زده، هجمه همه‌جانبه به یک برنامه تابوشکن را توجیه نمی‌کند. از قشر فرهیخته جامعه که متأسفانه برخی از آنان متخصص رشته‌های علوم پایه و پزشکی هستند، بعید است که تحت‌تاثیر جوّ عمومی جامعه و بدون اطلاع دقیق، مساله را از بن زیر سوال ببرند یا مثلاً ادعا کنند که واکسن HPV عوارض خطرناک دارد یا تزریق آن ممنوع است. بسیاری از منابع معتبر مانند خدمات سلامت ملی (NHS) انگلستان، مرکز مراقبت بیماری‌ها (CDC) آمریکا و سازمان جهانی سلامت (WHO) این واکسن را بی‌خطر و مفید می‌دانند (لینک‌های زیر).

http://www.who.int/vaccine_safety/committee/topics/hpv/June_2017/en/
https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/hpv/hcp/safety-effectiveness.html
https://www.nhs.uk/conditions/vaccinations/hpv-vaccine-cervarix-gardasil-safety/

 

واکسن HPV عارضه‌ای ندارد و این‌گونه شایعه‌پراکنی‌ها در فضای مجازی در خصوص داشتن عوارضی مانند ایجاد ناباروری در زنان و تضعیف سیستم ایمنی آنها به واسطه تزریق این واکسن منجر می‌شود مردم حتی از زدن واکسنهای معمول نیز خودداری کنند. باید گفت شایعات در این خصوص غیرعلمی بوده و قطعا سلامت مردم را نشانه می‌گیرد. افرادی که شایعات این‌چنینی اشاعه می‌دهند، شاید غرض خاصی دارند.

 

(Visited 248 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*