بررسی مشکلات پزشکی خانواده در نشست انجمن پزشکان عمومی با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: مشکلات برنامه پزشکی خانواده شهری و روستایی، پیشنهادهای انجمن پزشکان عمومی ایران برای رفع این مشکلات و چشم‌انداز آینده این برنامه در کشور، در نشست هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست که چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷ به‌دعوت دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت و در دفتر ایشان برگزار شد، همچنین نمایندگان همکاران پزشک خانواده استان‌های فارس و مازندران، مشاور وزیر در امور پزشکان عمومی، دکتر محمد شریعتی رییس مرکز توسعه شبکه و چند تن از مدیران و کارشناسان معاونت بهداشتی حضور داشتند.

در این دیدار ابتدا دکتر رئیسی به تشریح اثرات طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت و پیش‌بینی ۱۲ مرحله برای پیاده‌سازی برنامه پزشکی خانواده در کشور سراسر پرداخت و مشکلات موجود بر سر اجرای این برنامه و ضرورت مشارکت همه بخش‌های حوزه سلامت به‌ویژه تامین منابع مالی آن را به تفصیل بیان کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر ضرورت قانون‌گرایی و اجرای مصوبات کشوری در عین مشارکت در تصمیم‌سازی و جامعیت تصمیمات و همچنین مسالمت مدنی در حل مشکلات فعلی پزشکی خانواده، سیاست خود را اولویت اجرای پرونده الکترونیک سلامت در مسیر پیاده‌سازی پزشکی خانواده و سپس نظام ارجاع دانست.

در ادامه هر یک از حاضران به بیان دیدگاه و نقد وضعیت موجود پرداختند که از جمله ضرورت مشارکت نمایندگان جامعه پزشکی عمومی در تصمیمات کشوری و استانی، اصلاح یا تفسیر مناسب از ضریب حضور در مناطق روستایی، تاثیر دریافت فرانشیز بر بار مراجعات، شیوه پیاده‌سازی این برنامه در دیگر کشورها، شیوه ارسال پیامک‌های رضایت‌سنجی، مشکلات سامانه سیب، نحوه محاسبه کارانه تطبیق‌یافته و… مطرح شد.

سپس دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، ضمن تقدیر از دعوت به‌عمل آمده و فضای تفاهم حاکم بر این نشست، در ابتدا ضمن نقدی کوتاه بر طرح تحول سلامت و در عین‌حال بیان برخی از نقاط قوت این طرح در حوزه بهداشت به‌ویژه نوسازی و توسعه زیرساخت‌ها، بی‌اعتمادی ریشه‌دار پزشکان به تصمیمات و مصوبات را به‌دلیل مشارکت نداشتن آنان در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و مظلومیت طب عمومی به‌رغم همه شعارهای انتخاباتی و تعهدات وزارتی دانست.

وی همچنین با اشاره به تفسیرهای متفاوت در دوره‌های مختلف در مورد اجرای بخشنامه‌هایی چون ضریب حضور پزشکان، به بیان مشکلات معیشتی همکاران در صورت کاهش دریافتی آنان با وجود تک‌شغلی بودن، مشکلات ماندگاری پزشکان در روستاها از جمله امنیت و ارتقای شغلی و تسهیلات زندگی، مشکلات سامانه سیب، ابهامات نحوه محاسبه کارانه تطبیق‌یافته و… پرداخت.

رییس انجمن پزشکان عمومی با تاکید بر این‌که راهبرد اساسی انجمن پیاده‌سازی پزشکی خانواده مبتنی بر سطح‌بندی و نظام ارجاع است، تاکید کرد که این انجمن در صورت مشارکت‌پذیری وزارت بهداشت، دارای ظرفیت‌ کافی برای مشارکت کارشناسی و تصمیم‌سازی، توانمندسازی پزشکان و همگام‌سازی سایر دستگاه‌های مربوط برای اصلاح و پیاده‌سازی برنامه پزشکی خانواده است.

در نهایت پس از بحث و تبادل نظر، بر تصمیمات زیر از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت جمع‌بندی شد:

۱. انجمن پزشکان عمومی در پاسخ به استعلام معاونت بهداشتی، سه نماینده شامل از سوی پزشکان خانواده شهری استان‌های فارس و مازندران و پزشکان خانواده روستایی برای حضور در ستاد کشوری پزشک خانواده معرفی کند.

۲. انجمن در پاسخ به استعلام معاونت بهداشتی، طی دو هفته نظرات کارشناسی خود را درباره مراحل ۱۲ گانه پیاده‌سازی برنامه پزشکی ارایه دهد.

۳. از آن‌جا که اصلاحات سامانه سیب طی دو ماه آینده انجام خواهد شد، انجمن مشکلات کاربردپذیری این سامانه را در اسرع وقت بررسی و نتایج آن را به معاونت بهداشتی ارایه کند.

۴. موضوع دریافت فرانشیز از مراجعین با کسب پیشنهادهای جایگزین یا اصلاح روش موجود در اولین جلسه ستاد کشوری مطرح و تصمیم‌گیری شود.

۵. نظرات انجمن درباره نحوه محاسبه ضریب حضور پزشکان خانواده با بیان مشکلات حقوقی و عرفی، در اسرع وقت برای بررسی و کارشناسی بیشتر در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد تا در ستاد کشوری مطرح شود.

 

 

(Visited 287 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. Iranian Society General Physicians

    تست

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*