خیابان دکتر امیر کیخسروی

 

دکتر مهدیار سعیدیان

در بیست و هشتمین صحن علنی شورای شهر مشهد نظریه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با تغییر نام یک خیابان در مشهد به نام شادروان دکتر امیر کیخسروی اینترن دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در جریان درمان یک بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در سال ۱۳۹۰ به این بیماری مبتلا شد و درگذشت به تصویب رسید.

طی این مصوبه شورای شهر مشهد خیابان سید رضی ۱۲ به نام دکتر امیر کیخسروی نامگذاری شد.

رسانه ها در آن سال شرح ماجرا را این‌گونه نوشتند: در هفته‌ای که گذشت- اردیبهشت سال ۱۳۹۰- دو نفر بیمار در بیمارستان امام رضا مشهد به خاطر مبتلا شدن به ویروس تب کریمه کنگو جانشان را از دست دادند و چندین نفر دیگر هم به دلیل مشکوک بودن به این بیماری در همان بیمارستان بستری شدند. در این میان پزشکی جوان نیز به خاطر درمان بیمارش به این ویروس مرگبار مبتلا شد و در عرض چند ساعت جان خود را از دست داد. در حالی که این روز‌ها مدیران بیمارستان امام رضا تمام تلاششان را می‌کنند تا قربانی دیگری به قربانیان این ویروس مرگبار اضافه نشود اما هنوز افرادی مشکوک به این بیماری بین مرگ و زندگی امید را چنگ می‌زنند.

اولین بیماری که به بیمارستان امام رضا مراجعه کرد و بیماری‌اش تب کریمه تشخیص داده شد فردی بود که در کشتار‌گاه کار می‌کرد. او حالش آنقدر بد بود که بعد از انتقال به بیمارستان، به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافت اما تلاش پزشکان برای نجات جانش فایده‌ای نداشت و او جانش را از دست داد.

پزشک معالج این مرد، جوانی به امیر کیخسروی بود. او که با این بیمار در ارتباط بود به ویروس تب کریمه، مبتلا و خودش هم در بیمارستان بستری شد. ۲۱ اردیبهشت ماه بود که دکتر کیخسروی که هنگام کمک به بیمار مبتلا به تب کریمه خودش هم به این بیماری مبتلا شده بود در بیمارستان امام رضا (ع) بستری شد.

رئیس وقت دانشگاه علوم پشکی مشهد و معاونان او در طول مدت بستری شدن دکتر کیخسروی به عیادت او رفتند و پیگیری لازم را برای مداوای سریع‌تر این پزشک جوان انجام دادند. ولی به دلیل شدت بیماری، او نتوانست مقابل ویروس کشنده دوام بیاورد و مغلوب مرگ شد. پزشک فداکار که ۲۶ سال بیشتر نداشت دومین قربانی‌ای بود که جانش را به ویروس تب کریمه باخت.

روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه، وی طی مراسمی در حرم امام رضا به خاک سپرده شد.

دکتر فرهودی استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم ضمن ابراز همدردی با خانواده پزشک جوان گفت: «او به خاطر درمان بیمارش به این درد مبتلا شد. امیر رسالتش را انجام داد. باید از او و خانواده‌اش تشکر کنم و بگویم امیر همیشه کنار ماست.»

روح مرحوم دکتر کیخسروی شاد و یادش گرامی باد!

(Visited 568 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*